• Anonym (Eva)

Kronisk hyperventilation

Är det någon som har fått diagnosen kronisk hyperventilation? Vilka symtom hade ni och hur fick ni diagnosen? Har ni fått någon behandling och i så fall vilken?

• Svar på tråden Kronisk hyperventilation
  • Anonym (???)

Låter inte som en diagnos du fått inom "den vanliga sjukvården"? Stress, much?

• Anonym (Eva)
    Anonym (???) skrev 2013-09-17 22:50:23 följande:
    Låter inte som en diagnos du fått inom "den vanliga sjukvården"? Stress, much?
    Hej! Jo, det är inom den "vanliga sjukvården" jag fått diagnosen. Eller rättare sagt hyperventilationssyndrom som läkaren sa. Så som jag har förstått den så har detta märkts på tester av blodgaserna. Det handlar alltså inte om en akut hyperventiliering utan om en omedveten långvarig sådan. Läkaren skulle ta reda på mer om det och medam jag väntar skulle jag gärna vilja höra från andra som drabbats av detta. 
  • Anonym (Eva)

Vill inte riktigt ge upp än. Ingen som har någon erfarenhet eller bara någon tanke?

• Anonym (???)

Detta är knappast en särdeles vanlig diagnos, frågan är om det ens kan räknas som eg sjukdom, utan mer som ett "tillstånd" eller "syndrom". Hyperventilation är ju bara ett tillstånd av "aktivt andningsarbete", och det är ett normalt tillstånd tex i smb med träning eller andra tillfällen där ökat ventilationsbehov föreligger. Andra vanliga tillfällen är ju vid stresspåslag/oro. Lägger man till kronisk verkar det ju pågå hela tiden, även när det inte är fysiologiskt nödvändigt. Resultatet är troligen att man ex vid en ktrl av artäreiell blodgas noterar att du har ort om syre i blodet och låga koldioxidhalter. Ibland resulterar det i att ph i blodet drar åt det mer basiskahållet, alltså stiger. För ögat kan man se att folk andas antingen djupa andetag, eller ovanligt många, eller så syns inte så himla mycket alls. Helt normalt ex vid fysisk ansträngning. Även vid stress, smärta, ångest kan vi se det på akuten. Som ett resultat kan olik även upplev domningar och pirrningar i fingrar och mun, eller yrsel, pga tillfälligt ändrade blodvärdesförhållanden. Det normala är ju dock att man sluter "överandas" när den där situationen år över. De här systemen är MYCKET delikat kontrollerade kroppen. du nu verkar beskrivas ha en kronisk överandning tycker jag låter lätt weird. Har de utrett dig med blodgas, spirometri/funktionstest med det resultatet låter det iaf som att de inte hitrat någon "allvarlig behandlingsbar" sjukdom, åtminstone. Det låter helt enkelt s om att du överandas....orsaken till det går knappast att säga här. Det var därför jag undrade om du stressar - man kan lätt spring unt och lära ig den typen av kroppsliga ovanor vid stress, oro och ångest. Någon annan medicinsk orsak kan jag inte f n komma på.

• Anonym (???)

[quote=71434877][quote-nick]Anonym (???) skrev 2013-10-20 18:07:47 följande:[/quote-nick]Detta är knappast en särdeles vanlig diagnos, frågan är om det ens kan räknas som eg sjukdom, utan mer som ett "tillstånd" eller "syndrom". Hyperventilation är ju bara ett tillstånd av "aktivt andningsarbete", och det är ett normalt tillstånd tex i smb med träning eller andra tillfällen där ökat ventilationsbehov föreligger. Andra vanliga tillfällen är ju vid stresspåslag/oro. Lägger man till kronisk verkar det ju pågå hela tiden, även när det inte är fysiologiskt nödvändigt. Resultatet är troligen att man ex vid en ktrl av artäreiell blodgas noterar att du har ort om syre i blodet och låga koldioxidhalter. Ibland resulterar det i att ph i blodet drar åt det mer basiskahållet, alltså stiger. För ögat kan man se att folk andas antingen djupa andetag, eller ovanligt många, eller så syns inte så himla mycket alls. Helt normalt ex vid fysisk ansträngning. Även vid stress, smärta, ångest kan vi se det på akuten. Som ett resultat kan olik även upplev domningar och pirrningar i fingrar och mun, eller yrsel, pga tillfälligt ändrade blodvärdesförhållanden. Det normala är ju dock att man sluter "överandas" när den där situationen år över. De här systemen är MYCKET delikat kontrollerade kroppen. du nu verkar beskrivas ha en kronisk överandning tycker jag låter lätt weird. Har de utrett dig med blodgas, spirometri/funktionstest med det resultatet låter det iaf som att de inte hitrat någon "allvarlig behandlingsbar" sjukdom, åtminstone. Det låter helt enkelt s om att du överandas....orsaken till det går knappast att säga här. Det var därför jag undrade om du stressar - man kan lätt spring unt och lära ig den typen av kroppsliga ovanor vid stress, oro och ångest. Någon annan medicinsk orsak kan jag inte f n komma på.[/ Gott om syre i blodet, inte ort och inte ont....

• Anonym (Eva)

Tack för ditt svar! Stress,tja, det hänt mycket i mitt liv de sista två åren som har påverkat mig mycket. Så min teori är att det har påverkat mitt sätt att andas och att det ytterligare har förvärrats av en graviditet, som också var svår. Men jag vet ju inte och min läkare har inte kunnat ge mig så mycket svar. Jag har googlat och hittar också de symtom du beskriver. Jag skulle nog inte ha beskrivit det med domningar och pirrningar även om jag nog kan känna av det ibland. Det som framförallt påverkar mig är att jag har svårt för minsta fysiska ansträngning, problem med slem och temperaturkänslig. Också infektionskänslig. Kan nog känna mig väldigt konstigt i ansiktet men har svårt att riktigt beskriva hur. Det jobbigaste är helt klart att jag inte orkar så mycket.
    Mitt problem r förstås hur jga ska bli av med det. Har du något förslag på vart jag kan vända mig? 

• Anonym (???)

Samtliga symptom du beskriver skulle kunna vara stressrelaterade. Jag skulle prata med en sjukgymnast eller psykolog för diskutera närmare. Ibland räcker det med enkla andnignsövningar och tips om lämplig fysisk träning, men kan det vara värt prata igenom besvären med någon som ser saken på ett annat sätt, ex psykolog. Man är inte alltid medveten om varför man gör som man gör, eller för den delen ibland ens hur man mår ibland. Jag ser det tveksamt att en internmedicinare skulle kunna hjälpa dig längre.

• Anonym (Eva)

Hej!
    Jag har faktiskt tagit kontakt med en psykolog (KBT) men hon vet inte riktigt hur hon ska kunna hjälpa mig med andningen. Mitt liv är ändå ganska stabilt nu men det har ndå varit bra att prata. Men när det gäller andningen hoppas hon att jag ska få mer hjälp av sjukvården. Och sjukvården tänker kanske som du. Svårt att veta vad jag ska göra då. 

Svar på tråden Kronisk hyperventilation