Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

Bf Juni 2014

Opererade du digefter barnen eller innan? Jag är också opererad och under förra graviditeten så fick jag kollas regelbundet pga det så att jag inte öppnade mig för tidigt. Jag tycker att du ska åka in till gynakuten och be dem kolla. Då ser de ju direkt om tappen är påverkad något av sammandragningarna.

• DevilsDaughter

Har för mig det va strax efter v 20, inte innan iaf. Ring 1177, är ganska säker på att de kommer säga till dig att åka in och kolla upp det!

• DevilsDaughter

smålandsjänta: Exakt samma sak hände mig/vår familj också.. Min syster var gravid och skulle ha en månad efter mig. Men fick för några veckor reda på att hon hade fått MA.. Jag kände/känner som du.. Jag har gjort så att jag har inte nämnt min graviditet sen detta hände henne, har inte berättat om första sparken osv.. Hon har inte frågat något heller.. Detta efter att vi pratade om graviditeten varje dag tidigare.. Det enda vi pratar om nu är övriga saker som rör henne.. Graviditeten är ju hela "min värld" nu, så vi pratar inte om mig alls. Jag hoppas på att hon blir gravid snart igen, mest för hennes skull, men även för min så att det inte kommer kännas jobbigt/fel om/när jag får min bebis.

• DevilsDaughter

smålandsjänta: Förstår hur du tänker.. Vi pratar mkt kring hennes graviditet, hur hon känner det nu efteråt osv. Hon kom över det ganska fort och blev väldigt lättad när hon blev av med det hon hade i magen, för det va tal om att hon skulle vänta ut det och det ville hon verkligen inte. Så när hon fick hjälp med en abort så blev hon lättad och på ganska bra humör snabbt efteråt.
    Hon brukar vara ärlig med hur hon känner. Hon mår dåligt ofta psykiskt (inte bara nu utan alltid) och det är ofta mig hon pratar med om det. Jag tror att jag har lätt för att hantera det och är bra att prata med, men vet inte riktigt hur jag skulle känna och vad jag ska säga om hon skulle säga att hon har svårt för min graviditet.
    Jag fegar nog hellre ur där och avvaktar och hoppas på att hon blir gravid snart igen stället. Grejen är den att det är som vanligt egentligen för vi pratar oftast mest om henne i vanliga fall också, så att vi inte pratar om min graviditet nu behöver inte betyda att hon inte vill prata om den.. 
    Känner mig också tacksam och glad över att min lilla är kvar i magen och det kan ingen ta ifrån mig så länge det fortsätter såhär.. Men första dagarna efter beskedet med min syster kändes det nästan som att samma sak hade hänt mig.. Gjorde så otroligt ont att se henne så ledsen..

Cecila: grattis! vad kul!

Sofaaj: Vad skönt att ha ena biten avklarad iaf! Hoppas nu på ett bra resultat!

• DevilsDaughter

Grattis Hallonmjölk!! Då har vi samma BFdatum!

Jag är verkligen ingen vagnfantast! Kommer köpa en begagnad på blocket hyfsat billigt. Det ska vara fasta hjul och det får inte vara luftdäck.. Bor ute i skogen så det praktiska går före allt. Snurrdäck går fetbort av tidigare erfarenhet!

• DevilsDaughter

LovaViola: Vi har gjort upprepade ultraljud under alla mina fyra graviditeter och då har datumet stämt med sista mensen, men sen på RUL har jag blivit flyttad både en och två veckor.. jag tror att barn växer lite i perioder, ökar rejält några dagar för att sedan sakta ner lite. Och olika kroppsdelar växer lite hipp som happ.
    När jag gjorde KUB denna graviditeten så var huvudet större än resten av kroppen så att om man bara gick på huvudets mått så hade jag gått 13 veckor och om man bara gick efter längden på fostret så hade jag gått 12 veckor och det var 12 veckor efter sista mensen, så han ändrade inte mitt BFdatum då. Nu på RUL så var huvudet istället mindre i förhållande till kroppen så det gjorde att hon sköt fram BFdatumet och alltså bak min graviditetslängd, bara några dagar, men ändå! Känns så onödigt. Så RULdatumet tycker jag INTE att man ska gå hundraprocentigt efter.. 

isacalbin: Förstår att du blir orolig, men i vissa kommuner är de noga med att inte göra undersökningen för tidigt och det är ju bara bra att de vill kunna se allt grundligt! Med första barnet blev jag bakåtflyttad 2 veckor! Visste ju när mens och ägglossning varit så tyckte det va jättekonstigt.. Så tråkigt med att gå om 2 veckor liksom.. Men allt va som de skulle. Med tredje barnet kunde de inte heller se allt de ville på RUL då jag blev tillbakaflyttad 1 vecka.. Så det är jättevanligt att det blir så!

• DevilsDaughter

Brukar också tänka så.. Men jag tror faktiskt att de säger till om de ser något som är misstänksamt och/eller att hon kallar in nån kollega som kollar också för att få en annan åsikt. 

• DevilsDaughter

rosii: Vi hade en ergobaby, var helnöjd med den! Vi använde till och med den när vi var utomland i höstas och då va dottern 2,5 år.. Så man kan använda den länge! Finns i olika modeller, men det har jag mindre koll på..

smålandsjänta: Samma här.. Tycker det kommer och går det här med illamåendet med. Igår och idag mår jag illa konstant.. Igårkväll va jag såå nära att kräkas, men lyckades somna ifrån det.. Men som du säger, det händer då och då.. Vissa grejer tål i magen att jag äter, för då kräks jag.. Kan tex inte äta någon frukt alls, inte juice eller något som är gjort på frukt heller.. Har varit likadant alla graviditeter.. Med de andra har jag inte slutat kräkas alls utan det har fortsatt hela graviditeten ut.

tulpanen: vet att det finns en tråd om det under gravida, men det har du kanske redan koll på :)

• DevilsDaughter

Jag har använt babybjörn till båda mina första barn och tyckt att den e helt ok.. Med tredje barnet köpte vi en ergobaby, och tyckte den va suverän. har dessutom hört att det är en bättre ställning för barnet i ergon än babybjörnen.. Så vi kommer köra på ergo med denna. Dock tyckte jag det funkade helt ok med baby björn..

Svar på tråden Bf Juni 2014