Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Bf Juni 2014

Jag är i v 14 o har en enorm mage. Har inga gravkänningar alls förutom enorm hunger! Är mitt andra bar. Känner sprallel i magen ibland men inte varje dag! Med sonen mådde jag pytom, därför är jag lite nojjig nu! =)

Loke 11/1-11, Pyret 1/6-14 <3
  • LokesMammi
    pronomen skrev 2013-11-25 07:55:33 följande:
    sessan4 - nej, har inte gjort något ultraljud. Kanske får göra det för att det ska kännas bättre. Får nog boka ett privat i så fall - tror inte jag får göra ett för att jag är orolig och har någon brun flytning.. Jag gjorde ett ultraljud med sonen i ungefär v12 för att jag skulle fatta att det fanns något där. Hade inte tänkt göra något den här gången men hellre det än att gå runt och fundera om bebisen lever eller inte.

Lokesmammi - trodde jag skulle få större mage tidigt den här gången. Den var mycket mer svullen och så i början i alla fall, men det gick ner och nu ser jag nästan ut som vanligt. Eller, jag märker skillnad, men ingen annan. Jag är nog mindre nu än jag var samma vecka med sonen, eller i alla fall lika stor. Men jag tror också att jag var mer vältränad nu... om nu det kan ha något att göra med saken. Har du gått upp mycket i vikt också?  

Ok. Ja jag är inte vältränad nu. Var det innan sonen när jag gick på gym 2-3ggr/v. Nu har det bara blivit promenader o cykling! =)
    Ne inte alls mkt! Gick t.o.m ner i vikt när moderkakan tog över! Förväntar mig att jag ska rasa upp i vikt då jag äter konstant nu. Åt knappt på 4½mån med sonen då jag bara kräktes! Får se på vilken vikt jag slutar sen! =)
  • LokesMammi

Är det nån här som är heltid- eller deltidsarbetslös?
    Jag har en fast tjänst på 75%. Arbetssökande 25%. Innan jag fick sonen stämplade jag genom a-kassan. Men sen tog dagarna slut så jag fick 25% ersättning av försäkringskassan. Men nu ska jag stämpla igen då jag har fått fulla dagar igen plus 150dagar då jag har barn under 18år. Arbetsförmedlingen har ändrats sen jag stämplade sist, så nu ska man skriva på deras hemsida vilka jobba man sökt o skicka in så man får ersättning av a-kassan. *suck* Sa till henne på ams att jag ska ha tillökning i sommar o vill inte söka jobb. Men jag måste. Sambon sa att jag kan söka jobb jag inte har behörighet till. Men jag funderar på o skriva på cvn att jag ska ha barn i sommar! Då vill dom inte ha mig på intervju. Moahaha! =)

• LokesMammi
    Rebecca 551 skrev 2013-11-26 10:41:40 följande:
    Jag jobbar 85 % och är sedan föräldraledig 15 %. Men vill du jobba 100 % på den tjänst son du har 75 % på?

Men skriv bara i din ansökan att du är gravid så då kommer du med stor sannolikhet inte att bli inkallad på intervju. Det lär väl inte finnas många jobb som är på 25 % heller, så du kommer nog inte att behöva söka så många jobb.  

Vill inte jobba 100% nu när sonen är pytte, men iaf öka i tjänstgöringsgrad. Men det är svårt i vården. Jag "måste" söka fast heltidstjänster. :/
  • LokesMammi
    claire skrev 2013-11-26 11:59:36 följande:
    Jag jobbar 75% och är projektanställd. Har inte brytt mig om att anmäla mig tilm arbetsförmedlingen, jag vill inte ha något annat jobb och har det superbra på mitt nuvarande. Orkar heller inte sitta och söka jobb hela tiden.. Kanske dumt för pengar är ju gött. Men jag klarar mig.

JAg behöver den extra pengen man får. Var skön med FK för då slapp man söka jobb! Jag trivs inte där jag jobbar nu. Hade tänkt vara aktiv i jobbsökandet när jag varit mamma ledig ett tag. Men var tvungen o börja nu. Blä! Men behöver inte söka förrän i dec iaf! =)
  • LokesMammi
    MadeleineH skrev 2013-11-26 14:14:31 följande:
    Hej jag råpkade klicka in mig på junitråden upptäckte jag fastän jag ska ha barn i maj. Inte konstigt att det var så många nya namn. 

jag är föredetta journalist = mycket arbtslöshet i perioder, korta vik - you name it.

Såg vad du skrev om att du var gravid och skulle skriva det. Det kan du göra, men försök inte sabba ett CV och ansökan med flit. Känner folk som har gjort det. Om arbetsförmedlingen/a-kassan gör stickprov på dig och kollar dina ansökningar och upptäcker att du "fulat" i den med flit kan de dra in akassan helt för dig.

Bara ett tips- har många gamla kollegor som gjort så om de inte velat söka en reportertjänst i Sölvesborg eller Kiruna som de blivit tillsagda att söka. Stickprov på dem och vips så har de nekats akassa. Så ha det i åtanke bara, i all välmening!   

Man ska väl vara ärlig på en CV! =) Det är jag när jag säger att jag ska ha barn i maj/juni! =)
  • LokesMammi

Amalian83 skrev 2013-11-26 20:00:38 följande:
    Om man själv valt att jobba deltid för att vara hemma med sitt barn och föräldrapenningen är förbrukad så är det ju inte mer än rätt att man måste söka jobb om man vill fylla på kassan med pengar från a-förmedlingen.

Missförstå mig rätt, men att jobba deltid frivilligt och att vara ofrivilligt arbetslös 25% är inte samma sak och borde inte ge rätt till samma pengar. Som skattebetalare tycker jag inte att det är mer än rätt att a-förmedlingen försäkrar sig om att de som söker a-kassa faktiskt och ärligt vill ha ett jobb.

Är det vanligt att folk gör så? Söker jobb för att få a-kassa utan att vilja ha jobben de söker?
    Amalian83 skrev 2013-11-26 20:04:10 följande:
    Därmed inte sagt att det är det du gör lokesmamma ! :) ser nu att mitt inlägg kan verka anklagande. Jag känner inte din situation så det var en allmän reflektion som uppstod när jag läste ditt inlägg.

Puh hormoner och politik ...
    Nu tog jag illa upp! =) Jag har inte "valt" att jobba 75%. Jag jobbar i äldreomsorgen och där finns det vääääääldigt få heltidstjänster! Alla tjänster man söker är på deltid. Dom sparar pengar på det sättet genom att anställa fler deltidare!  När jag stämplade sist så var det inte lika "petiga" på att man söker jobb som dom är nu! Jag vill ha ett nytt jobb, men nu är fel tillfälle.
    Men det är ändå synd att man "måste" söka nytt jobb bara för att man är 25% arbetssökande när man trivs på sitt jobb! Jag behöver den extra slant jag får. Förstår du? =)
  • LokesMammi
    Amalian83 skrev 2013-11-27 07:37:53 följande:
    Ja jag förstår vad du menar. Reagerade nog mest på diskussionen som följde om att göra söknader där man inte blir vald. I ett fyrkantigt och byråkratisk perspektiv blir det fel att få 25% till av staten utan att söka jobb och det är väl därför du hamnat i kläm nu. Därför att systemet inte tar hänsyn till dig och andra i samma situation.

Så länge man inte valt deltid är man ju arbetssökande på de resterande procenten. Självklart är det svårt att försöka fylla upp 25% med en bebis i magen! Det var lite därför jag fick skriva två gånger för jag insåg att det första inlägget gick lite snabbt och att jag läst fel.

Hoppas du får till en bra lösning!
    Alla som jobbar deltid och halvtid har rätt att få ersättning upp till 100%. Det jag tycker är "fel" nu är att man "måste" söka jobb. Om man trivs på jobbet men kan inte få mera procent, då är det synd att man "måste" söka jobb för o få ersättningen upp till heltid! Fattar man vad jag menar? =) Svårt o skriva vad man tycker, låter bättre i huvudet! =)
  • LokesMammi
    Kristina 82 skrev 2013-11-28 17:45:28 följande:

tack
    mitt första barn är 3 hon kommer va 3 år och 7 månader när bebisen kommer
    ja det förstår jag att du är. skall bli härligt med en liten, längtar till juni massor

Hej! Va kul. Då ha vi nästan lika gamla barn. Har BF 31maj. Kommer bebisen i maj kommer sonen vara 3år o 4mån! =)
  • LokesMammi
    rosii skrev 2013-12-01 15:55:33 följande:
    Någon som vet om man ska behöva göra en uppföljning till vc om astman när man blir gravid? Känner mig tydligt försämrad men bm sa för några veckor sen att det är bara att medicinera som vanligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Sen kliar det på kroppen jätte mkt, tror jag har läst nånstans att det kan vara så i en graviditet?

Jag har astma o ökar bara på bricanylen v.b. Men är du orolig så boka tid med din läkare.
    jamka skrev 2013-12-01 13:34:26 följande:
    Tyvärr, missfall i v. 12. Lycka till, tjejer!

Åh nej! Beklagar!
Svar på tråden Bf Juni 2014