• loveit

Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?

Usch. Känns nästan pinsamt att erkänna - men jag tycker verkligen inte att det är roligt att leka med barnen. Jag skiter i deras klossar och pussel - varför ska jag behöva ligga ner på alla fyra och bygga med klossar? Det kan de väl göra själva? Känns liksom förbjudet att inte gilla att leka med barnen...

• Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?
  • poirot

Det blir väl inte ett problem förrän man inbillar sig att barn inte kan göra något annat än att leka?

• cosinus

Jag gillar heller inte att leka med barnen. Bygga pussel kan jag hjälpa till med. Roll-lekar har jag jättesvårt för, det hade jag redan som barn.

Det jag tycker är kul att göra med barn är att lära dem fysiska saker. Cykla, slalom, inlines, kickboard, spela fotboll och allt med bollar. Sånt gör jag gärna med barnen.

Likaså kan jag vara ute och bygga snögubbar eller åka pulka. Men att sitta och låtsas dricka the ur en plastkopp. Tack men nej tack.

• Eterisk

i den här tråden låter det ju som om det är jag som är onormal. Ligga ner och kikna av skratt är tydligen lite underligt. Och ni kan nog ha rätt - det är nog mer norm att tycka att lek är tråkigt än roligt. Jag höll i en barnaktivitet   för ett tag sedan och då tyckte väldigt många barn att det var väldigt väldigt kul att jag hade lika roligt som de hade. En kille utbrast: "Du MÅSTE ju vara den bästa vuxna som finns i hela världen!"  

• en glad

www.larshgustafsson.se/

Barn kan inte ge varandra samma utbyte av lek som lekinteraktion mellan barn o vuxen kan ge! Allt barn lär sig lär de sig av vuxna - sedan går de ut o tränar med sina jämnåriga! Tränar - igen o igen o igen ....

• asatantrosa

Jag brukar vara med och leka på mitt sätt och om min dotter vill leka på något speciellt sätt så kan vi göra det en stund. Hon älskar att leka med oss vuxna! Men jag säger till när jag inte vill mer eller frågar om vi kan göra något annat istället. Jag gillar att bygga med lego, rita, pyssla och sånt och ibland går vi ut hela familjen och leker på lekplatsen eller åker till ett lekland. Tycker det är roligare att klättra och "leka" än att bara sitta och glo på en bänk. Att bara sitta och ha uppsikt och vänta tycker jag är mycket tråkigare än att leka.

• Robespierre

Jag och min dotter som är 6 år bygger små hus av typ 'mandarinlådor' tillsammans, det är jätteroligt :)

4 8 15 16 23 42
  • Krokofant

Jag tror att barn gillar att vara med vuxna som bidrar med något vettigt i det man håller på med, snarare än lider sig igenom en aktivitet där man inte överhuvudtaget orkar komma med någon input för att man är så uttråkad. Jag tillbringar mycket tid med mina barn, men det vi gör tillsammans skiljer sig oftast rätt mycket från det de gör tillsammans med sina jämnåriga. Tycker att det är rätt naturligt.

• MalinTherese

Visst, alla dagar kanske man inte är på humör! Men att leka med mina barn, de är ett krav på mig själv jag har!
    För jag minns vilka "tråkiga" föräldrar jag hade när jag var liten. INGEN gjorde nånting. å ställde mamma upp på att leka med barbie dockor, så bara stod hennes docka rakt upp å ner... Hände ingenting. Totalt värdelöst!

• Mamma Lotta

Minns när min nu 22 åriga dotter var liten och vi var på BVC och de frågade om jag lekte med min dotter och jag minns hur förfärade de såg ut när jag sa nej! Hon ville inte att jag skulle leka med henne för hon märkte att jag inte var road av leken vilket i sin tur gjorde henne uttråkad! Så nej jag tror inte att man måste leka med sina barn men att rita eller skriva och läsa ihop tycker jag är viktigare i så fall och att låta de vara med i baket, matlagning mm!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • jag är den jag är

Du behöver inte skämmas för det, ts. Jag har heller aldrig varit särskilt förtjust i att direkt leka med barnen.
    Jag avskydde verkligen att sitta där med små bondgårdsdjur, eller barbie, eller bygga med klossar. Usch!

Men jag gjorde andra saker tillsammans med dem; jag älskar att pyssla så det har vi gjort i mängder genom åren, vi bakar, tältar i vardagsrummet, har "smygarkvällar" m.m.

Dessutom tror jag att alla kan hitta någon form av "lek" som de gillar. Jag t.ex älskar att leka frisör med mina döttrar för jag då håller de på med mitt hår, och det älskar jag . Själviskt? Tja, men barnen gillar det. Och jag pysslar givetvis med deras hår också.
    Vi brukar även leka SPA. Då ger de mig manikyr, massage, ansiktsmask och fotbad. Och de brukar även sminka mig.
    Jag har också köpt "tatueringspennor" åt dem så att de kan tatuera mig och sig själva på t.ex armarna.

Det går att hitta sätt att "leka" med barnen utan att för den skull ha skittråkigt själv.          

Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?