• loveit

Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?

Usch. Känns nästan pinsamt att erkänna - men jag tycker verkligen inte att det är roligt att leka med barnen. Jag skiter i deras klossar och pussel - varför ska jag behöva ligga ner på alla fyra och bygga med klossar? Det kan de väl göra själva? Känns liksom förbjudet att inte gilla att leka med barnen...

• Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?
  • Juniana

Jag tycker faktiskt inte att det är något stort fel, om en förälder inte vill vara med och leka. Eftersom du skriver "barnen",  så har de ju syskon att leka med! Barn ska leka med barn i första hand, och behövs det flera barn så får du väl sätta dem på dagis, eller gå till öppna förskolan, eller umgås med en väninna som har barn i samma ålder. Ni fikar medan barnen leker!

Det här stadiet är ju ändå övergående. Snart blir barnen så stora att de kanske vill leka och spela saker som du VILL vara med på - olika sporter, kortspel, brädspel..?

• Wittra

OH, tabuämne! Vet massor som inte är ett dugg roade av att greja med klossar, göra sandkakor i sandlådan eller bygga med lego. 
    Det är inte ett dugg konstigt men eftersom det vimlar av folk som tycker att man ska ÄLSKA allt som har med barnlivet och deras uppväxt att göra så ja.......så föds den åsikten.
    det är väl ganska normalt att man som vuxen inte gillar att pilla med klossar eller gegga i sandlådan? Hur stimulerande är det för en vuxen ...? 

• Juniana

För att gå till mig själv, så tyckte jag aldrig att sonens lekar med bilar, traktorer, olycksplatser, poliser, byggarbetsplatser, vägmärken o.s.v. var särskilt intressanta...  

Men dottern och jag hade mycket kul med både Barbiedockor, som vi sydde kläder till, och dockskåpsmöbler och annan inredning som vi tillverkade själva. Ett år gjorde vi en hel julkrubba själva, där kartonger fick bli stallet, Barbie och Ken och en Mini Baby Born-docka fick bli den Heliga Familjen, en adventsstjärna fick bli Betlehemsstjärnan, torkat gräs höet i krubban, kameler som vi köpt i Arabvärlden riddjur åt de Tre Konungarna, o.s.v.. Den julkrubban kommer jag att minnas med glädje resten av mitt liv!

• Svana

Jag läser för mina barn, spelar spel, kurragömma, kittlas osv. Men jag leker inte med bilar , mamma, pappa, barn och andra skådespelarlekar, för det tycker jag är tråkigt. Jag kan inte se att det har gjort någon skillnad. Sådana lekar leker barn helt naturligt ändå, ensamma eller med andra barn på förskolan. Barn behöver inte och bör inte underhållas hela tiden. Jag tycker det är ok att de vet att jag inte tycker sånt är kul och därför inte gör det. Det är väl bra att de vet att leka ska vara kul för alla som är med, och om det inte är det får man hitta på något annat.

• Moolie
    NeedfulThings skrev 2013-09-26 16:56:59 följande:
    Jag längtar tills jag får ungar och får börja leka igen! =)
    Varför slutade du?
  • puss

jag gillar inte att torka bajs. jag gillar inte att amma mitt i natten.. jag gillar inte att betala skatt. jag gillar inte att åka till förskolan kl nio på morgonen. jag gillar inte att köpa overaller för femton hundra.

buhuu bu huu 

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Realistens

Jag satt i kostym och lekte med min son i sandlådan, varje varje kväll när jag kom hem.
    Det var att bygga tunnlar och " motor" vägar i sanden och sedan skulle bilarna krocka och tunneln raseras.
    Gjorde jag inte detta, fick jag själv dåligt samvete och sonen var besviken.
    Vi höll på i ca 2 år........ Därefter kom en period av BobyCar, då skulle jag gå vid sidan och inte göra så mkt annat.
    För mig som högpresterad och konstant jagad via mobil, kundkontakt 24/7 var denna lek mkt krävande.
    Sonen skrev och levde rövare varje gång moben ringde, moben ringde mellan 3-6 gånger under vår lekstund.
    Kontentan av detta efter att se det i backspegeln var att för mig var det en balsam, var ute i skogen, fick röra på mig, tom böja mig och krumbukta, umgicks med sonen och framför allt så varvade jag ner .
    Hans mamma var aldrig ute med honom och lekte aldrig ngt, möjligen fick han rita med henne ngn gång , men dessa kunde jag räkna med fingrarna.
    Mamman var aldrig hemma utan tog hand om andras barn.

• Momat

Jag gillar inte heller att leka med klossar.

När barnen var små lekte vi mest rörelselekar/-sånger, byggde pussel och lekte kurragömma.

Nu när de är äldre bygger vi lego, klär ut oss och pysslar.

Att leka med dockor, robotar eller fantasilekar är jag sämre på.

Svar på tråden Jag gillar inte att leka med barnen!! Är det okej?