• Som snö

Knäckt läskoden?

Är det samma sak som att lära sig läsa?

• Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2013-10-07 09:01:42 följande:
    Att ljuda efter bokstäverna är inte att knäcka läskoden, det är att känna igen bokstäverna och veta vilka ljud de har.
    Om man ljudar bokstäverna utan att förstå att de bildar ord - som min 4-åring för tillfället gör - nej, då har man inte knäckt läskoden. När man ljudar och förstår vilka ord man bildr genom ljudning då har man knäckt läskoden. Att knäcka läskoden innebär rätt och slätt att man kan avkoda.
  • pappapappa12

Intressant att "alla" föräldrar hör eller någon gång använder uttrycket "att knäcka läskoden" "har xyz knäckt läskoden?" "mitt barn har inte knäckt läskoden."

Men ingen enhetlig definition (eller ens någon definition alls?) av vad det egentligen innebär verkar finnas?!?!

• pappapappa12
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 09:02:35 följande:
    Nu blandar du begreppen. Att knäcka läskoden innebär att kunna avkoda. Man behöver inte förstå av sammanhang etc. Att ha knäckt läskoden betyder att kunna avkoda. Löv- och trädmetaforen fungerar ändå. För att exemplifiera:

Min yngsta kan inte ljuda ihop bokstäver till ord. Han kan alltså inte avkoda och har därmed inte knäckt läskoden. Han har dock förstått att varje bokstav är en symbol för ett ljud, men vet inte hur han ska sätta ihop dem till ord. Han ser varje enskild bokstav/ljud = varje löv, men han ser inte ordet de bildar tillsammans = trädet. Om jag t.ex. skriver SOL, så kan han om jag pekar på bokstäverna ljuda s-o-l, men även om han ljudar de enskilda bokstäverna rätt och i rätt följd om och om igen så vet han inte vad det står om jag frågar honom vad det står eller vad han säger. 

När man förstår av sammanhanget så har man börjat läsa.  

Men om det är att knäcka läskoden så gjorde min dotter det innan hon fyllde tre Förvånad
    Kunde då ljuda sig igenom (och förstå) "sol" "apa" "boll" etc
  • Som snö
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 09:05:13 följande:
    Om man ljudar bokstäverna utan att förstå att de bildar ord - som min 4-åring för tillfället gör - nej, då har man inte knäckt läskoden. När man ljudar och förstår vilka ord man bildr genom ljudning då har man knäckt läskoden. Att knäcka läskoden innebär rätt och slätt att man kan avkoda.
    Vilket innebär att man inte behöver klara ord där vissa bokstäver är bortplockade som det påstods här tidigare? Eller?
  • Flickan och kråkan
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 09:07:34 följande:

Men om det är att knäcka läskoden så gjorde min dotter det innan hon fyllde tre Förvånad
    Kunde då ljuda sig igenom (och förstå) "sol" "apa" "boll" etc
    Ja, om hon även kunde ljuda sig igenom främmande och längre ord som hon inte kände igen ordbilden av. Barn lär sig ju väldigt snabbt ordbilder. Min yngsta kan också ljuda sig igenom sol, apa och boll eftersom han känner igen ordbilderna och dessutom vet hur varje bokstav ljudas. Skulle jag lägga fram orden "solstol", "radioapa" och "bollplank" så skulle han inte ha en susning. Han har då ingen strategi för avkodning då han inte knäckt hur vårt skriftspråkssystem fungerar. Min snart 6-åring kan - eftersom han knäckt skriftspråkssystemet - ljuda sig igenom ordet "kvantfysik" och avkoda det även om han inte sett ordbilden förut (varken hela eller delar) eller kan förklara vad det innebär.
  • sextiotalist
    Som snö skrev 2013-10-07 09:08:06 följande:
    Vilket innebär att man inte behöver klara ord där vissa bokstäver är bortplockade som det påstods här tidigare? Eller?
    Jag tog det som ett exempel på hur det fungerar när man knäckte läskoden. Att man ser ordet, inte bokstäverna och just detta med de där texterna som figurerar ibland så är det så uppenbart hur det fungerar (sedan krävs det självklart en viss läsvana för att kunna knäcka de texterna)
  • pappapappa12
    sextiotalist skrev 2013-10-07 09:22:04 följande:
    Jag tog det som ett exempel på hur det fungerar när man knäckte läskoden. Att man ser ordet, inte bokstäverna och just detta med de där texterna som figurerar ibland så är det så uppenbart hur det fungerar (sedan krävs det självklart en viss läsvana för att kunna knäcka de texterna)

Men du och "Flickan och Kråkan" har helt olika "definition" på vad det innebär att knäcka läskoden.

Och hennes känns rimligare för mig.
  • Som snö
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 09:26:44 följande:

Men du och "Flickan och Kråkan" har helt olika "definition" på vad det innebär att knäcka läskoden.

Och hennes känns rimligare för mig.
    Håller med. Känns som den ena pratar om "knäckt kod" och den andra "lärt sig läsa"

Vilket iof kan förklara det otroligt vida åldersspannet på ungar som knäckt läskod.

Att det inte bara är olika från unge till unge, utan ännu större olikheter på definitionen.
  • Flickan och kråkan

Definitionsmässigt är "att kunna läsa" svårare. För att läsa krävs både avkodning samt förståelse. Ta min snart 6-åring igen. Jag anser att han kan läsa, men han klarar ju inte att läsa vad som helst. Han kan avkoda det mesta men inte läsa det mesta. Vilken nivå läsningen befinner sig på handlar om erfarenheter och förkunskaper i olika ämnen samt hur skicklig man är på att använda lässtrategier. Förståelse är inget fast utan i ständig förändring och där bli man aldrig klar. Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:

Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.

Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på) 
    Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna. 

• Wilowa
    sextiotalist skrev 2013-10-07 09:01:42 följande:
    Att ljuda efter bokstäverna är inte att knäcka läskoden, det är att känna igen bokstäverna och veta vilka ljud de har.

Jo när man kommer på hur man sätter ihop de olika ljuden till ett ord, då har man "knäckt koden". Att "knäcka koden" är lite som en aha-upplevelse när man förstår hur man sammanfogar ljuden till ett ord.
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 09:03:28 följande:

Eftersom du låter så säker... Kan du referera till någon "definition" på "att knäcka läskoden" ?
    Inte så här på rak arm eftersom jag inte kan länka till mina böcker. Fast jag är lärare och har utbildning på läs- och skrivutveckling.
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 09:20:49 följande:
    Ja, om hon även kunde ljuda sig igenom främmande och längre ord som hon inte kände igen ordbilden av. Barn lär sig ju väldigt snabbt ordbilder. Min yngsta kan också ljuda sig igenom sol, apa och boll eftersom han känner igen ordbilderna och dessutom vet hur varje bokstav ljudas. Skulle jag lägga fram orden "solstol", "radioapa" och "bollplank" så skulle han inte ha en susning. Han har då ingen strategi för avkodning då han inte knäckt hur vårt skriftspråkssystem fungerar. Min snart 6-åring kan - eftersom han knäckt skriftspråkssystemet - ljuda sig igenom ordet "kvantfysik" och avkoda det även om han inte sett ordbilden förut (varken hela eller delar) eller kan förklara vad det innebär.

Fast man kan ha knäckt läskoden även om man som treåring inte klarar ord som "solstol" och "radioapa", jag tycker detta var väldigt svåra ord för en som precis lärt sig läsa. Vad man istället kan göra är att ge dem påhittade, men relativt enkla ord och se om de kan läsa dem t ex "sul", "ol" osv. Då kommer de inte förstå innebörden av ordet eftersom det ju inte finns nån, men man märker ändå att de kan läsa dem på rätt sätt. Fast precis som du säger så kan de ha lärt sig ordbilden, vilket ju egentligen är bra.
    sextiotalist skrev 2013-10-07 09:22:04 följande:

Det du syftar på här har inget med att "knäcka koden" att göra, klarar man den typen av texter har man knäckt koden för länge sedan.

Svar på tråden Knäckt läskoden?