Knäckt läskoden?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
Intressant att "alla" föräldrar hör eller någon gång använder uttrycket "att knäcka läskoden" "har xyz knäckt läskoden?" "mitt barn har inte knäckt läskoden."
Men ingen enhetlig definition (eller ens någon definition alls?) av vad det egentligen innebär verkar finnas?!?!
Definitionsmässigt är "att kunna läsa" svårare. För att läsa krävs både avkodning samt förståelse. Ta min snart 6-åring igen. Jag anser att han kan läsa, men han klarar ju inte att läsa vad som helst. Han kan avkoda det mesta men inte läsa det mesta. Vilken nivå läsningen befinner sig på handlar om erfarenheter och förkunskaper i olika ämnen samt hur skicklig man är på att använda lässtrategier. Förståelse är inget fast utan i ständig förändring och där bli man aldrig klar. Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:
Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.
Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på)
Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna.