• Som snö

    Knäckt läskoden?

    Är det samma sak som att lära sig läsa?

  • Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 10:25:33 följande:
    Definitionsmässigt är "att kunna läsa" svårare. För att läsa krävs både avkodning samt förståelse. Ta min snart 6-åring igen. Jag anser att han kan läsa, men han klarar ju inte att läsa vad som helst. Han kan avkoda det mesta men inte läsa det mesta. Vilken nivå läsningen befinner sig på handlar om erfarenheter och förkunskaper i olika ämnen samt hur skicklig man är på att använda lässtrategier. Förståelse är inget fast utan i ständig förändring och där bli man aldrig klar. Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:

    Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.

    Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på) 
    Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna. 

     
    Fast i ditt exempel är det en grupp människor som är körda från början, nämligen autisterna. De har oftast inte förmågan att tolka en sådan text oavsett ur goda läsare de är. De tolka oftast det man säger väldigt bokstavligt och då blir det ju en annan problematik än läsförståelse i uppgiften. Fast detta är att ta ett steg ifrån ts frågeställning.
  • Flickan och kråkan
    Wilowa skrev 2013-10-07 11:10:51 följande:
    Fast i ditt exempel är det en grupp människor som är körda från början, nämligen autisterna. De har oftast inte förmågan att tolka en sådan text oavsett ur goda läsare de är. De tolka oftast det man säger väldigt bokstavligt och då blir det ju en annan problematik än läsförståelse i uppgiften. Fast detta är att ta ett steg ifrån ts frågeställning.
    Ja, visst är det så, men pratar vi begreppet "att läsa" så är just att läsa mellan raderna, att läsa det implicita centralt eftersom det är en oerhört väsentlig del av alla texter. Sedan att man måste arbete annorlunda med barn och ungdomar med specifika svårigheter är en annan sak. Kan man enbart läsa bokstavligt så får man problem med läsförståelsen.
  • sextiotalist
    Wilowa skrev 2013-10-07 11:04:45 följande:

    Jo när man kommer på hur man sätter ihop de olika ljuden till ett ord, då har man "knäckt koden". Att "knäcka koden" är lite som en aha-upplevelse när man förstår hur man sammanfogar ljuden till ett ord.

    Inte så här på rak arm eftersom jag inte kan länka till mina böcker. Fast jag är lärare och har utbildning på läs- och skrivutveckling.


    Fast man kan ha knäckt läskoden även om man som treåring inte klarar ord som "solstol" och "radioapa", jag tycker detta var väldigt svåra ord för en som precis lärt sig läsa. Vad man istället kan göra är att ge dem påhittade, men relativt enkla ord och se om de kan läsa dem t ex "sul", "ol" osv. Då kommer de inte förstå innebörden av ordet eftersom det ju inte finns nån, men man märker ändå att de kan läsa dem på rätt sätt. Fast precis som du säger så kan de ha lärt sig ordbilden, vilket ju egentligen är bra.

    Det du syftar på här har inget med att "knäcka koden" att göra, klarar man den typen av texter har man knäckt koden för länge sedan.
      

     
    Nu var sonen rätt gammal (gick väl i tvåan) när läsningen släppte och det just det att han slutade ljuda och såg orden som de var, själv så läste jag flytande när jag började skolan.

    Det var när detta inträffade min mamma (utbildad speciallärare i bla läsning) sa att nu har han knäckt koden, nu ljudar han inte längre, han läser ordet.

    Eftersom jag i min enfald trodde att en speciallärare har koll på sådant så har jag sedan dess haft den defintionen (innan dess så var det inte något jag funderade över)
  • YokohamaNr2

    För mig betyder det när du läser utan att behöva jobba för det, att det liksom kommer auotmatiskt. Min son tragglade ganska länge kändes det som med att tyda och sätta ihop, sen i somras så släppte det helt plötsligt och han läser självmant

  • Flickan och kråkan
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-07 11:29:40 följande:
    För mig betyder det när du läser utan att behöva jobba för det, att det liksom kommer auotmatiskt. Min son tragglade ganska länge kändes det som med att tyda och sätta ihop, sen i somras så släppte det helt plötsligt och han läser självmant
    Då har avkodningen blivit automatiserad. Det är inte detsamma som att lära sig avkoda/knäcka läskoden.
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 11:33:11 följande:
    Då har avkodningen blivit automatiserad. Det är inte detsamma som att lära sig avkoda/knäcka läskoden.
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 11:25:07 följande:
    Ja, visst är det så, men pratar vi begreppet "att läsa" så är just att läsa mellan raderna, att läsa det implicita centralt eftersom det är en oerhört väsentlig del av alla texter. Sedan att man måste arbete annorlunda med barn och ungdomar med specifika svårigheter är en annan sak. Kan man enbart läsa bokstavligt så får man problem med läsförståelsen.
    Jag tänkte mest att innan man klassar det som en lässvårighet, så måste man veta att det inte ligger nåt annat bakom. Förstår de det dolda buskapet om man istället berättar en liknande händelse för dem? Autismspektrat är stort och det är inte alltid som dessa har en diagnos eller så tycker föräldrarna inte at symtomen är så allvarliga att skolan ska informeras.
  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 11:33:11 följande:
    Då har avkodningen blivit automatiserad. Det är inte detsamma som att lära sig avkoda/knäcka läskoden.
    Ok, jag vet inte alls det tekniska utan det vara bara det jag tänkte på när folk använder begreppet 'läskoden'
  • Gladskit
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 10:25:33 följande:
    Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:

    Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.

    Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på) 
    Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna. 

     
    Är det sant? Shit! Jag kommer bli den mamman som kommer jobba för att ta läsförståelsen till en ny nivå känner jag
  • Wilowa
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-07 12:04:13 följande:
    Ok, jag vet inte alls det tekniska utan det vara bara det jag tänkte på när folk använder begreppet 'läskoden'
    Att knäcka läskoden är att komma på hur man gör när man sammanfogar bokstäverna språkljud till ord. Fast för att avkodningen ska bli automatiserad så krävs det att man tränar upp sin färdighet i att använda sig av läskoden.

    Oftast kämpar barnen med bokstäverna de har framför sig och ljudar och ljudar utan att se ordet. Sedan rätt som det är så förstår de och får ihop språkljuden til ett ord och sedan går det lättare med övriga ord...under förutsättning att det är enkla ord som barnet kan förväntas kunna ljuda. 

    Våra språkljud är inte helt rena och det ställer till med lite svårigheter för barnen när de ljudar. Bokstaven "b" ljudas t ex som "bö" och "l" som "äl". Tänk er då om man ska ljuda "boll" då "o" dessutom kan vara lång eller kort i sitt uttal. Inte helt enkelt att få ihop bö-o-äl-äl till boll. Nu kommer ni säkert säga emot mig, men innan ni gör det så testa att ljuda "boll" och hör efter vad ni egentligen säger.   
Svar på tråden Knäckt läskoden?