• Anonym (Umeå)

Var bo i Umeå?

Vi ska flytta till Umeå och skulle behöva tips på bra bostadsområden. Har dålig koll på staden, min man har pluggat där men har inte rört sig så mycket utanför studentområdena, och nu har vi barn och behöver tips på hyfsat barnvänliga områden. Kommer jobba i centrum. Finns det några områden som är big no-no? Hur är kriminaliteten i Umeå? Finns det några "osäkra" områden? Jättetacksam för alla tips vi kan få!

• Svar på tråden Var bo i Umeå?
  • Anonym (Umeå)

Tack för era tips! Marieområdet verkar passa oss rätt bra (nära naturen) och även Haga! Skulle också kunna tänka oss inne i stan då kan man ju ta sig till naturen rätt lätt ändå om man har bil

• Indianica
    Anonym (Umeå) skrev 2013-10-12 18:03:00 följande:
    Tack för era tips! Marieområdet verkar passa oss rätt bra (nära naturen) och även Haga! Skulle också kunna tänka oss inne i stan då kan man ju ta sig till naturen rätt lätt ändå om man har bil
    Områden ni ska hålla er borta ifrån är iaf Umedalen och Ersboda tycker jag, för där bor mycket folk med drogproblem och sociala bekymmer. Köp också gärna en lägenhet, lägenheterna går upp väldigt mycket i värde just nu (vi gjorde själva en vinst på 200 000 kr på 12 mån på en lägenhet, vilket kan vara bra om man sedan blir less och vill köpa en villa och då behöver kontantinsatsen utan att spara först) och min erfarenhet är att områden med köpta lägenheter är lugnare än andra.
  • Anonym (Camilla)

Berghem! Nära till sjukhus, universitet och stan. Blandat med hyres och Bostadsrätter.

• Mamori
    Indianica skrev 2013-10-12 18:27:08 följande:
    Områden ni ska hålla er borta ifrån är iaf Umedalen och Ersboda tycker jag, för där bor mycket folk med drogproblem och sociala bekymmer. Köp också gärna en lägenhet, lägenheterna går upp väldigt mycket i värde just nu (vi gjorde själva en vinst på 200 000 kr på 12 mån på en lägenhet, vilket kan vara bra om man sedan blir less och vill köpa en villa och då behöver kontantinsatsen utan att spara först) och min erfarenhet är att områden med köpta lägenheter är lugnare än andra.
    Ersboda har både sämre och bättre delar. Jag bodde där några år med småbarn och märkte aldrig av något otrevligt. Men det är ju dåligt läge, tar jättelänge att ta sig in till stan.
  • Anonym (Umeå)

Tack för era svar! Nu har vi lite bättre koll :)

• Anonym (umebo)

Har man barn så tycker jag att Tomtebo, Berghem och Marie-området är fint, haga är också fint men jag har inte riktigt fastnat för det området. Har bott både på Berghem, Ålidhem och Mariehem, Tomtebo promenerade jag alltid till då jag bodde på Ålidhem bara för att jag tyckte att det var så mysigt. Tomtebo är ju dock en bit från centrum, men det är Marie-området också. Jag har trivts bäst på Mariehem i alla fall, vi bor längst upp på mariehem och här är det lugnt i alla fall, mycket barnfamiljer i vissa av uppgångarna och mer par i 20-30årsåldern i vissa. Nära till naturen också.

• Anonym (umebo 2)

Jag skulle tipsa om Tomtebo och Tavleliden (som ligger intill). Båda är två av de lugnaste stadsdelarna i Umeå. Bra skolor där barnen kan gå från förskola - åk9. Nära till natur och Nydalasjön där det bl a finns en stor lekpark.
    Visst, som någon sa, är det ett par kilometer från centrum. Å andra sidan går lokalbussarna var 15-30:e minut från Tomtebo, oavsett årstid.
    Bostäder finns det gott om. Tyvärr inte så många hyresrätter som man skulle kunna önska, men en hel del radhus, bostadsrätter och villor. Det byggs hela tiden nya bostäder av alla de former.

• Jag kom inte på något bättre

Haga området är det bästa!

Undvik; ersboda, hedlunda, marieberg, mariehem, teg, rödbäck, öbacka, umedalen, och nydalahöjd..

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Anonym (cx)
    Jag kom inte på något bättre skrev 2014-02-19 23:56:57 följande:
    Haga området är det bästa!

Undvik; ersboda, hedlunda, marieberg, mariehem, teg, rödbäck, öbacka, umedalen, och nydalahöjd..
    Nä Marieberg är jättebra Låghus med träfasad som hyresrätter blandat med friköpta radhus. Mycket trevligt och lugnt område. Västra Ersboda är liknande, men längre från stan. dock närmare köpcentrum.
    Sen heter det inte Rödbäck. Det heter Röbäck. Det är långt från stan, men ett trevligt område.
  • Jag kom inte på något bättre
    Anonym (cx) skrev 2014-02-20 00:04:12 följande:
    Nä Marieberg är jättebra Låghus med träfasad som hyresrätter blandat med friköpta radhus. Mycket trevligt och lugnt område. Västra Ersboda är liknande, men längre från stan. dock närmare köpcentrum.

Sen heter det inte Rödbäck. Det heter Röbäck. Det är långt från stan, men ett trevligt område.

Jag skriver från telefonen så varje ord blir inte som man tänkt sig.

Jag har vänner som bor lite här och var i umeå, och har ven bott på de flesta ställen jag räknat upp.. ingen av de är någonstans man vill bo i längden.
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Anonym (cx)

Marieberg är ett område man vill bo i längden. I alla fall vi. Vi har bästa förskolan, bästa grannarna och ska man tro den där Lexbase så bor det väldigt få straffade här och ska man börja räkna in kriminalitet så är Haga ett av de sämre områdena att bo på. Men, men smaken är som baken. Jag tycker bara att det är synd att du sågar hälften av Umeås bostadsområden. Vad blir kvar? Tomtebo, Ålidhem, centrum, carlshem, grubbe, ersmark, böleäng. Jag skulle i alla fall inte välja varken Ålidhem, grubbe, carlshem, centrum, haga eller ersmark (för långt bort). Då blir det bara tomtebo och böleäng kvar. Bra, då har vi tagit beslutet åt TS som förmodligen redan har flyttat hit..

• Scoops

Ersmark och Tomtebo är fint men känns lite "långt bort" ibland. Har man bil så borde det inte vara något problem och då skulle jag föredra Tomtebo och helst intill Nydalasjön :)

Jag skulle hålla mig undan ifrån Ersboda, Umedalen och Ålidhem. Då jag bodde på Ersboda så vågade jag knappt gå ut pga folk med vapen och våldsamma grannar, men det är iof 10 år sedan och Ålidhem är knökfullt av festglada studenter.

Allra finast tycker jag är Öst på stan, Öbacka, Öbacka strand, Väst på stan, Sofiehem och Tunnelbacken är. Själv bor jag på Öbacka Strand och tycker att det är lungt och fint, mycket pensionärer och trevliga unga barnfamiljer i nybyggda höghus precis vid älven mitt emellan Strömpilen och 20 min promenad in till centum.

Svar på tråden Var bo i Umeå?