ElaBElaB skrev 2013-12-23 10:09:16 följande:
Gällande biverkningar så fick jag alla i bipacksedeln plus en rad de aldrig hört talas om. Jag var otroligt sjuk i en månads tid men hade ett arbete som gjorde att jag ändå kunde jobba. Tänker inte gå in på det i detalj med risk att avskräcka men svår muskelvärk så jag fick stå i duschen en halvtimme varje morgon för att kunna röra mig, ont i ögonen, hela kroppen var ett enda blåmärke, all beröring kändes som en blåslampa mot huden, frossningar, vallningar, kraftiga humörsvängningar och en rad andra jag glömt bort men som folk i min närhet gärna påminner mig om när jag pratar om att göra det igen.
Jag är känslig för p-piller och hormoner och fick därför väldligt låg dos - är man k'nslig hade jag nog sagt - låt bli. Och - tro inte på någon som säger att du kan köra ifrån donationen själv - jag fick sjukskriva mig 3 dagar efter pga smärta och fick rullas ut ur sjukhuset.
Inte speciellt nöjd med bemötandet från Karolinska under donationen (när jag kom in var det fullt av blod på golvet under gynstolen från förra plockningen som jag fick be dem torka upp - kändes som löpande band och industri) och se till att du har en kompis eller någon nära med under själva donationen som har skinn på näsan för drogen du får är väldigt obehaglig.
Dock återhämtar man sig snabbt när det väl är gjort och jag ångrar mig inte - men det krävde mycket back-up och tålamod från omgivningar och arbetsgivare.
Vill på inget vis avskräcka för jag var redo att genomgå detta som en del i min filantropiska gärning och känslan av att ha givit ett par förutsättningen att få ett barn och att någon har barn pga mig är värd allt - men jag hade uppskattat om Karolinska inte trivialiserat det på det sätt de gjorde före, under behandling och själva plockning - och även stöttat mer när jag fick problem med biverkningar - nu var det en lokal gynekolog som tog hand om mig på ett helt underbart vis och som hanterade dialogen med Karolinska åt mig.
Usch vilken hemsk upplevelse. Vad tråkigt att du råkade ut för allt och lite till! Jag har ju gjort IVF:er och allt vad det innebär, men inte varit med om bråkdel av det du gått igenom. Tack ändå att du och fler med dig finns, som donerar.
Håller med dig om att man kan bli upplyst om allt som faktiskt kan inträffa under den hormonbehandling som man går igenom. Jag hade gärna sett att jag blivit mer informerad även innan IVF, om att det är påfrestande på flera plan, vilket inte är konstigt, då man har med hormoner att göra.