• swede

Äggdonator sökes

Vi har precis fått reda på att vi inte kan få barn utan hjälp, och söker nu med ljus och lykta efter någon som är villig att hjälpa oss. Vi letar efter någon som kan tänka sig att hjälpa till med ägg. Jag är 40 år och har hamnat i ett tidigt klimakterie, så jag har inga egna ägg längre.Vi längtar efter att bli föräldrar och söker nu efter någon som vill hjälpa oss. Vi bor i södra Sverige och har jobb båda två (40 resp 33 år). Är du intresserad så hör gärna av dig, så berättar jag/vi mer om oss. Vänliga hälsningar från oss två

• Svar på tråden Äggdonator sökes
  • Ypke

Hej Swede, har du funderat på ÄD utomlands? I Finland är det bara ca ett halvårs kö, och har ni inga barn sedan innan har ni möjlighet till ersättning från försäkringskassan för merparten av kostnaden. Jag har gått på Fertinova i Åbo och är nu gravid.

• swede

Ypke, tack för ditt inlägg. Vi har försökt hitta information om ÄD utomlands och bland annat läst mycket bra om Finland. Det är fantastiskt bra att man kan få hjälp av Försäkringskassan, problemet för oss är att jag är anställd i Danmark och därigenom inte har svensk Försäkringskassa utan dansk. Det är därför vi försöker att göra det i DK, närmare och för oss även billigare (inte så dyra resor och uppehälle mm), men vi funderar även på Finland. Vill se om vi kan få till något försök i DK först. Jag ska ta och undersöka Finland lite mer... Grattis till graviditeten!! Så himla kul!! Är det första försöket!? Är ni nöjda med kliniken? Jag menar, det har ju resulterat i en graviditet så då måste ni ju vara nöjda!!! Men har det fungerat bra, tycker du?? Lycka till ❤

• Ypke

Hej, låter bra att du har koll på hjälp utomlands, ville mest höra att du tänkt på den möjligheten. Vi har gått på fertinova i Åbo. Till skillnad från Carlanderska i Göteborg där vi gjorde fyra Ivf-försök, så saknar vi omhändertagandet. Våra finska läkare och barnmorskor har helt lämnat patientens behov, förutom att bli gravid, därhän, vilket gjort att vi känt oss ganska utelämnade. Det finns liksom ingen som håller oss i handen. Men jag tror att mm kanske får räkna med det och många upplever ju samma problem här i Sverige o även i andra länder.

Vi fick 8 embryon mha den första donatorn. De har räckt till tre insättningar (hälften har dött vid upptining), och jag är nu gravid på det allra sista lilla embryot vi hade i frysen. Tror fortf inte det är sant!

Lycka till!

• swede

Det är ju fantastiskt att du har blivit gravid nu. Lycka till med graviditeten! Måste kännas jättespännande för dig/er. Vilken resa ni varit med om...måste varit jobbigt!? Men när man ser på resultatet är det ju fantastiskt! När är födelsen beräknad till? Förstår att det måste kännas overkligt och svårt att förstå!

Jag kan inte direkt säga att jag har koll på kliniker i utlandet, men jag försöker att skaffa mig koll, eller åtminstone försöka att se vilka möjligheter det finns. Vi har varit på utredningar i Sverige, men när inte de kan hjälpa oss längre (pga att jag är för gammal-40), så sökte vi oss till Danmark, Storkklinik. För att få mer information och se på olika möjligheter. Vi vill verkligen fortsätta där, för de är verkligen superduktiga och så vänliga och hjälpsamma. Jag har hört mycket om "Storken", men det här var över förväntan. Mycket proffsiga och tillmötesgående!! Hoppas att det fortsätter så också, man är ju inte så kaxig när man kommer till en ny klinik/sjukhus.

Spännande för er nu  Ett stort lycka till, så ska jag söka lite mer information på nätet.

Kram      

• Ypke

Hej Du, Stork har jag oxå hört mkt positivt om. Det är SÅ viktigt med bra bemötande - till och med så det kan vara värt att betala dyra pengar för behandlingen kontra att inte betala alls. Hur långa ÄD-köer har de då? Känner ingen som gjort ÄD i Danmark, bara Ivf o spermiedonation.

Ja, det är helt fantastiskt att det hittills gått vägen. Sedan i förrgår mår jag illa hela tiden så nu är det ganska jobbigt, men jag ska inte gnälla, jag hade nästan gett upp hoppet.

Hör av dig om du undrar nåt. Kram o lycka till!

• swede

Ypke, vi kan bara göra äggdonation på "Storken" om vi hittar en egen äggdonator, det är därför vi söker efter någon som kan tänka sig att hjälpa oss. Vi vände oss till de, för att vi trodde att vi kunde göra IVF där...nu blev ju inte fallet så  

Jobbigt att må illa, hoppas att det går över snart  Och lycka till med allt. Tack för att jag får höra av mig...det gör jag nog

Kram kram    

• LillGris

Jag har funderat på att bli äggdonator, men jag vet inte riktigt vad det innebär för min del? Jag inser ju att det är hormoner och massa jobbigt men det känns ok. Jag vet dock inte hr det funkar, jag tar t ex p-spruta, det kanske inte är så bra? Jag bor i stockholm, var skulle jag behöva åka osv? :) är absolut intresserad av att hjälpa barnlösa ett steg närmre sin älskade bebis! Och jo, en sak till, jag kommer inte kunna vara anonym va?

• swede

Hej!

I Sverige får man inte vara anonym, vilket innebär att om det resulterar i ett barn har barnet rätt att få reda på vem donatorn är när han/hon fyller 18 år. I vissa länder kan man vara anonym. Man kan donera ägg på olika ställen och det mesta går att lösa...Här kan du läsa lite om vad det innebär att vara äggdonator. 

Om du använder dig av p-spruta tror jag inte att du kan donera ägg, eftersom om du använder p-spruta så upphör ju ägglossningen...och det är ju det som vi vill ha, ägg         

Här kan du läsa lite om vad det innebär att vara äggdonator:

http://www.villhabarn.se/content/48-Att-bli-aggdonator-vad-innebar-det

• LillGris
    swede skrev 2013-11-15 18:45:19 följande:
    Hej!

I Sverige får man inte vara anonym, vilket innebär att om det resulterar i ett barn har barnet rätt att få reda på vem donatorn är när han/hon fyller 18 år. I vissa länder kan man vara anonym. Man kan donera ägg på olika ställen och det mesta går att lösa...Här kan du läsa lite om vad det innebär att vara äggdonator. 

Om du använder dig av p-spruta tror jag inte att du kan donera ägg, eftersom om du använder p-spruta så upphör ju ägglossningen...och det är ju det som vi vill ha, ägg         

Här kan du läsa lite om vad det innebär att vara äggdonator:

www.villhabarn.se/content/48-Att-bli-aggdonator-vad-innebar-det

Jo, det förstår jag haha! Men jag menade att jag kan ju sluta med p-sprutan för att göra donationen och så men har fått höra att det kan ta upp till ett år innan maskineriet sätter igång igen s.a.s, och då kanske jag inte är så intressant för just er menade jag. Annars är jag absolut beredd att hjälpa till!
  • swede
    Ha, ha...ok...då förstår jag, jag var tvungen att fundera själv om man kan eller inte Ja, jag vet att det kan ta lång tid när man slutar med p-spruta mm. Jag själv slutade med piller och fick aldrig tillbaka min mens. Trodde att det var normalt, har ju läst att det kan ta tid innan den kommer tillbaka. Tydligen var det inte meningen att den skulle komma tillbaka över huvud taget...

Allting är intressant för oss Vi är mycket mobila av oss också. Men fundera om det kan vara av intresse...ingen skulle bli mer glada än oss   
Svar på tråden Äggdonator sökes