Vid separation
Är det möjligt att ha en katt varannan vecka?
Eller dela på vårdnaden på annat sätt?
Måste man verkligen bestämma vem som ska ha katten? Båda är lika fästa vid den.
Vad ska man göra?
Är det möjligt att ha en katt varannan vecka?
Eller dela på vårdnaden på annat sätt?
Måste man verkligen bestämma vem som ska ha katten? Båda är lika fästa vid den.
Vad ska man göra?
Katter mår inte bra av att flytta fram och tillbaka!
Det går bra att dela på "vårdnaden" men det är bättre att ta varannan månad så katten inte behöver flytta så ofta.
Ska jag tolka svaren som att katten inte mår bra av att flytta fram och tillbaka. Men det går bra att ha katten i perioder?
Det beror på katten. Vissa katter går det jättebra för att bo på två platser, men många mår skit av att flytta så mycket. Definitivt inte varannan vecka, varannan månad är betydligt bättre, om katten klarar det.
Funder på för vems skull ni vill ha "delad vårdnad". Det är sällan den bästa lösningen för katten att flytta mellan två olika ställen. För vissa katter fungerar det, men jag skulle tro att det för de allra flesta är mer stressande än givande.
Vilken tur att det är en katt och inget barn vi talar om... Ja, om det enda som räknas är att det blir rättvist får ni nu avliva katten.
Kommer det att kännas bättre för dig att veta att katten är död än att exet har den?
Även barn skaffar man för sin egen skull, men det innebär inte att man bara tänker på sin egen bekvämlighet sen.
Nu har du en katt och då får du hitta bästa möjliga lösningen för katten, inte för dig!
Ja, du har rätt i att det skulle underlätta för katten ifall det finns ett barn med i bilden som flyttar med när bytena görs. På så sätt skulle tillvaron i båda hemmen ha en gemensam nämnare och därmed öka tryggheten för katten.
Om det inte finns barn tycker jag dock fortfarande att det bästa för katten är att få ett hem. Det kan även vara det bästa för er, för hur "goda vänner" och "överens om allt" man än är vid separationen kan sådant ändras med tiden t.ex. när man själv eller den andra träffar en ny partner.