• Anonym (Snål?)

Är jag snål styvförälder?

Jag har två bonusbarn och de bor varannan vecka hos mig och min sambo. En dag satt vi och pratade lite om var vi ska bo i framtiden och då sade min sambo att han funderade på om barnen kunde bo hemma hos oss medan de pluggar på universitet/högskola, så att de slipper ta studielån. Jag ville inte ta den diskussionen då eftersom jag reagerade negativt och dessutom är det än så länge inget problem eftersom det dröjer flera år tills det blir aktuellt. 

Men jag är säker på att frågan kommer att dyka upp igen och även om jag vet att jag hinner ändra mig flera gånger om ifall det ens blir aktuellt, så skulle jag ändå vilja få höra era reaktioner.  

Till saken hör att jag flyttade till en förortskommun från innerstan för att vi skulle kunna bo ihop, eftersom det är där som exfrun bor och barnen går i skolan. Det är inget som jag går omkring och ångrar, tvärtom trivs jag bra, men jag har alltid haft siktet inställt på att flytta tillbaka till innerstan när barnen gått ut gymnasiet. Men som många säkert vet är stora lägenheter i innerstan och i närförorterna orimligt dyra och definitivt inte något som vi skulle ha råd med. Om de skulle bo kvar hos oss finns det inte en chans i världen att flytta inåt stan igen, inte förrän de har flyttat för gott. Förutom att vi behöver bo kvar där vi gör, så innebär det också att det är jag och min sambo som betalar för ett större boende än vad vi egentligen behöver - för att barnen ska slippa ta studielån.  

Är det snålt och själviskt av mig att tänka att jag inte vill att de ska bo kvar medan de pluggar? Naturligtvis vet jag att det är tufft att hitta boende och jobb och jag tänker verkligen inte kasta ut någon på gatan, men jag har ingen lust att  sponsra dem med mat och boende under hela den eventuella studietiden. Jag har stora studielån och har försörjt mig själv sedan jag slutade gymnasiet, så jag är själv inte van vid "föräldrasponsring". 

När diskussionen dyker upp igen, hur kan jag förklara detta på ett bra sätt för min sambo? 

• Svar på tråden Är jag snål styvförälder?
  • Anonym (??? 2)

Finns det ingen biomamma som kan sponsra sina barn med i bilden?

• Ess
    Anonym (a) skrev 2013-10-27 18:55:42 följande:

För vissa barn i styvfamiljer är det lika självklart, och ibland är det mer självklart än det är för vissa barn i kärnfamiljer.
    Det går inte att dra över en kam, det handlar om individerna i famijerna. 
    Visst handlar det i slutänden om individerna, men ts som tråden handlar om verkar inte va speciellt intresserad av att sponsra hans barn i vuxen ålder. Inte jag heller för den delen.
  • Thomas66
    Ess skrev 2013-10-27 18:52:18 följande:

Men det hänger ihop, då det inte är lika självklart för ett styvbarn att få bo kvar som vuxen som det är för ett bio barn.

Men dom är ju pappans biobarn. 
  • FruTrött
    Anonym (???) skrev 2013-10-27 00:16:26 följande:
    Jag skulle låta barnen ta studielån! Det är ett utmärkt och fördelaktigt sätt att komma in i vuxenvärlden och ekonomitänket - och få bli självständiga! Hur många gånger de än får städa och sköta disken hemma hos er kommer det inte bli samma sak. 

Om ni nu tänker ha era barn hemma när de pluggar universitet och högskola hoppas jag att den andre föräldern står för halva kostnaden, inte du. 
    Jag håller med om precis allt i det här inlägget.
  • Ess
    Thomas66 skrev 2013-10-27 20:28:43 följande:
    Det är ju just därför det ofta blir kollisioner i styvfamiljer. Man ser helt enkelt barnen med olika ögon.

• Anonym (Snål?)
    sextiotalist skrev 2013-10-27 07:11:47 följande:
    Jag tycker du ska, vid ett annat tillfälle, berätta om dina önskningar och längtan att flytta in till stan igen. Prata om att ställa sig i bostadskö, spara undan pengar till en insats.
    När han nästa gång tar upp det så förklarar du att du tidigare sagt att du vill flytta in till stan.

Skulle han driva det hårdare, så får du göra klart för honom att då får han ta samtliga kostnader för sina barn (tillsammans med barnets andra förälder)    
    Tack för alla bra svar! Som man kan vänta sig skiljer sig åsikterna åt och det var nog det jag behövde veta. Det finns inget facit i frågan... TIll sextiotalist, tack för konstruktivt råd. 

Jag vill bara poängtera att jag har aldrig planerat för att barnen ska flytta ut dagen efter att de tar studenten. Om de vill bo kvar något år är det så klart helt ok. Men att de ska bo kvar hela den eventuella studietiden... Mja, även om det finns personer som tycker jag är snål så känns det inte bra för mig. Det handlar om så många saker, inte bara det att de inte är bio, utan även att jag insett att jag tycker att man ska flytta hemifrån när man är i 19-20-årsåldern, om det är möjligt (jag är fullt medveten om bostadsbristen i Stockholm, skulle aldrig kasta ut någon på gatan). Så ja, jag är säkert typiskt svensk i den frågan... 

Som vissa påpekat så blir frågan kanske aldrig aktuell - barnen kanske inte ens vill bo kvar - men som jag skrivit så ville jag ändå lufta frågan. Jag tror det är bättre att börja prata om det med min sambo i god tid, inte när någon kommit in på läkarlinjen och planerar att bo hemma i sex år  Flört
  • Thomas66
    Ess skrev 2013-10-27 20:58:30 följande:
    Det är ju just därför det ofta blir kollisioner i styvfamiljer. Man ser helt enkelt barnen med olika ögon.

Antagligen därför att man ska undvika det.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (Snål?) skrev 2013-10-27 21:23:52 följande:
    Tack för alla bra svar! Som man kan vänta sig skiljer sig åsikterna åt och det var nog det jag behövde veta. Det finns inget facit i frågan... TIll sextiotalist, tack för konstruktivt råd. 

Jag vill bara poängtera att jag har aldrig planerat för att barnen ska flytta ut dagen efter att de tar studenten. Om de vill bo kvar något år är det så klart helt ok. Men att de ska bo kvar hela den eventuella studietiden... Mja, även om det finns personer som tycker jag är snål så känns det inte bra för mig. Det handlar om så många saker, inte bara det att de inte är bio, utan även att jag insett att jag tycker att man ska flytta hemifrån när man är i 19-20-årsåldern, om det är möjligt (jag är fullt medveten om bostadsbristen i Stockholm, skulle aldrig kasta ut någon på gatan). Så ja, jag är säkert typiskt svensk i den frågan... 

Som vissa påpekat så blir frågan kanske aldrig aktuell - barnen kanske inte ens vill bo kvar - men som jag skrivit så ville jag ändå lufta frågan. Jag tror det är bättre att börja prata om det med min sambo i god tid, inte när någon kommit in på läkarlinjen och planerar att bo hemma i sex år  Flört

En intressant tråd du fick :) spännande att läsa. Vi är inte heller där än men kommer att vara om några år. I bonusfamilj vet man ju ännu mindre hur det blir än i en kärnfamilj, bara för att barnet bor varannan vecka vid 13 år så är det inte säkert att så är läget vid 15 år, då kanske det är vh hos ena föräldern och större tiden hos den andra. Något år senare kanske man har "barn" (17-åring?) boende 100% eller bara hälsar på då och då.

Jag tycker det är ett bra tips du fick att prata med din sambo om dina drömmar om innerstaden. Och så går det ju att kompromissa. Säga att ni sponsrar de två första åren efter studenten förutsatt att barnet pluggar, till exempel.  
  • asta66
    Anonym (MrsC) skrev 2013-10-28 13:24:49 följande:

En intressant tråd du fick :) spännande att läsa. Vi är inte heller där än men kommer att vara om några år. I bonusfamilj vet man ju ännu mindre hur det blir än i en kärnfamilj, bara för att barnet bor varannan vecka vid 13 år så är det inte säkert att så är läget vid 15 år, då kanske det är vh hos ena föräldern och större tiden hos den andra. Något år senare kanske man har "barn" (17-åring?) boende 100% eller bara hälsar på då och då.

Jag tycker det är ett bra tips du fick att prata med din sambo om dina drömmar om innerstaden. Och så går det ju att kompromissa. Säga att ni sponsrar de två första åren efter studenten förutsatt att barnet pluggar, till exempel.  

Men om de ska ta sabbatsår och resa eller inte kommer in på sin utbildning. Tycker att det är en fråga bioföräldrarna får lösa.
  • beccagranen

VARFÖR ta detta nu? Så otroligt dumt att starta en konflikt som inte är aktuell än på många år. Ni kanske inte ens är ett par längre när det är aktuellt? barnen kanske inte vill studera vidare, eller inte vill bo med er osv. Ta det då och njut av nuet. Frågar din man om det igen, så säg som det är, vi tar det då och i framtdien får vi ta ställning till om dom behöver hjälp/stöd och vad vi kan ge dem. Mer än så behöver det inte vara i dagsläget.

Svar på tråden Är jag snål styvförälder?