• Aqt

Varför hatar folk SD?

Jag kan mycket väl tänka mig att rösta på Sverigedemokraterna.
    De är t.ex inte mer ett främlingsfientligt parti än vad vänsterpartiet är kommunistiskt.
    Det finns en konsensus i Sverige att SD ska kallas främlingsfientliga och opinionen har ett önsketänkande samt ideologiskt budskap som "gäller".
    Det är en fin tanke med en öppen värld som t.ex Miljöpartiets ideér om fri invandring. Tyvärr är den lika naiv och skulle knappast fungera i verkligheten.

De flesta fattar att frågan om invandring är tudelad. Självklart lyckas många invandrare och är precis som svenskar i många avseenden och en tillgång.
    Men det finns också en hel del segregationsproblem i många områden utspritt i hela Sverige.
    Folkpartiet har granskat detta i ett vänligt syfte för att försöka komma tillrätta med problemen, senast det gjordes 2006 fanns 155 utanförskapsområden i Sverige.

I många områden bor upp till 50000 människor samlade av utländsk härkomst och utgör en majoritet av befolkningen. Arbetslösheten är ofta katastrofalt hög och skolresultaten dåliga. När uppdrag granskning t.ex avslöjar att Husby utanför Stockholm har 85 % invandrare och hälften av alla elever inte klarar kunskapsmålen trots att det satsas extraresurser där och på liknande ställen,då är det illa. Är det rasistiskt? Beror det på en strukturell rasism? Är det fördomsfullt? Får det sägas? Hur får man använda den informationen?

Södertälje kommun vill inte ta emot fler invandrare för de klarar inte av det.

Är de rasistiska eller främlingsfientliga? Ska man tvinga andra kommuner att
    trolla fram jobb, bostäder, samhällsservice som skolplatser med extra stöd p.g.a språk o.s.v?

Det ÄR illa ställt på många ställen i Sverige, och det har eskalerat de senaste 20 åren, när svensk industri tappat arbetstillfällen som inte kan ersättas snabbt. Det finns inte arbeten och bostäder.
    Men det är naturligtvis inte invandrarnas fel själva. Det är politiken det är fel på.

Är det rätt att invandrare med barn får retroaktiv föräldrapenning? (Vilket de får enligt försäkringskassan).

Varför avvisas sanningar som fördomar? Är det för att sanningen är "fel och obekväm"?
    Politiskt korrekt är det här inlägget fördomsfullt och rasistiskt för att det anses fel att utmåla ett problem för att det är synd om en del av de enskilda individer det berör?
    Ska man få diskutera politiska konsekvenser om pensionärer, småbarnsföräldrar, samer, landsortsbor, småstadsbor?

Ska man få prata om vad sjukvård, äldrevård, skola m.m kostar och vilka resurser som måste tas i anspråk och prioriteringar? Man kan tycka att det ger elever och sjuka skuldkänskor?

Vi har ett migrationsverk och invandring medför konsekvenser för samhället! Det måste få diskuteras!?

Idag kommer det mer än 1100 flyktingar i veckan till Sverige och 9 av 10 har inga identitetshandlingar. Alla som uppger att de kommer från Syrien får stanna enligt migrationsverket.

Det kan man tycka är solidariskt eller så tycker man det inte. Eller så avfärdar man Migrationsverkets egna uppgifter som fördomsfulla för att man som vissa politiker inte vill veta hur det är för det är problematiska sanningar och att solidariteten står över.

Jag är uppväxt i en segregerad förort och har flyttat därifrån för jag vill inte att mina barn ska bo där p.g.a utanförskapet och problem i skolorna.

Inga av de politiker som förespråkar en fortsatt hög invandring bor inte där heller.
    Och jag är säker på att det inte går att subvensionera bort problemen.

Jag bor med en invandrartjej och mitt ställningstagande har inget med rasism att göra. Jag har också många invandrare som vänner och politiska åsikter har naturligtvis inget att göra med enskilda individer att göra. Det har med samhället i stort att göra.

• Aqt
    AngoStura skrev 2014-08-03 23:26:25 följande:

För mig har det sin grund i var SD kommer i från med rötterna i nationalistiska och rasistiska ideologier och partier.

SD är inte mer främlingsfientliga än vad Vänsterpartiet är kommunister.
  • Aqt
    Philipsson skrev 2014-08-04 07:05:32 följande:

Du verkar vara rätt outbildad själv.

Verkar vara en del barnslig pajkastning här.

Vill hålla mig utanför den, tycker faktiskt SD är ett solidariskt parti, rätt likt sossarnas vänsterfalang men med en tydligare migrationspolitik. Det är inte konstigare än så.
  • Aqt
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

Människor är ibland rädda för sanningen om att segregationsproblemen är stora.

Och lösningen är inte solidarisk eftersom problemen inte går att subventionera bort. Då blir människor låsta i sin uppfattning och kallar alla rasister som diskuterar problemen och lösningar på dem.

Därför hatar många SD. Övriga kanske sympatiserar med dem men vågar inte säga det eftersom rasismstämpeln kastas ut i alla sammanhang när det inte är rasismen det är fråga om.

Det är inte många som är rasister i dess rätta betydelse att biologiskt ursprung gör människor sämre. Integrationspolitik och segregationsproblem är nåt annat och måste få diskuteras.

• Aqt
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

Människor är ibland rädda för sanningen om att segregationsproblemen är stora.

Och lösningen är inte solidarisk eftersom problemen inte går att subventionera bort. Då blir människor låsta i sin uppfattning och kallar alla rasister som diskuterar problemen och lösningar på dem.

Därför hatar många SD. Övriga kanske sympatiserar med dem men vågar inte säga det eftersom rasismstämpeln kastas ut i alla sammanhang när det inte är rasismen det är fråga om.

Det är inte många som är rasister i dess rätta betydelse att biologiskt ursprung gör människor sämre. Integrationspolitik och segregationsproblem är nåt annat och måste få diskuteras.

• Aqt
    Helmerkalle skrev 2014-08-19 15:33:54 följande:

Varför blundar vi för verkligheten, kolla på kaoset i arbetsförmedlingen, bostads brist, kaos i skolan, nya skrämmande rapporter från migrationsverket om 100-tals miljarder kronor kostnader, det är skattebetalarna pengar för faaaaaaaaaaaaaan!!!!!!!!!

Pengarna skulle lika gärna gå till skolan, sjukvård, bostäder och skapa massa arbetstillfällen för de som redan bor i Sverige,

Var är politikerna som hävdar att invandringen inte kostar pengar????????

Är det inte rimligare att använda dessa pengar för studenter och ungdomar, många stora städer lider av akut bostadsbrist, när ska vi vakna, Sverige behöver ingen invandring...........stoppa detta vansinne!!!!!!!!!!!!!! 

Varför är vi svenskar så naiva så dumma, som lätt kan bli hjärntvättade av politikers propaganda?????????????

Du har rätt i princip. Men jag anser att Sverige ska hjälpa flyktingar både här och i närområdet.

Men man måste få diskutera gränserna utan att bemötas av osaklig kritik. Gränsen för vad Sverige klarar av för att upprätthålla anständig välfärdsnivå och bekämpa segregationen har passerats för länge sedan.
  • Aqt
    nihka skrev 2014-08-23 00:36:43 följande:

Så är det och det är för att sekten verkar ha svårt att skilja på invandring och flyktingmottagning.

Ja den rödgrönblå sekten "sjuklövern" har beviljat både nästintill obegränsad arbetskraftsinvandring och flyktingmottagning de senaste årtiondena. Och nu undrar man varför det är konkurrens om jobben, och varför välfärden haltar. Problemet kommer att fortsätta. Arbetskraftsinvandringen och asylmottagningen är vidöppen, och de kommande åren kommer hundratusentals invandrare hit. Då blir det som det blir!!
  • Aqt
    Digestive skrev 2014-08-25 05:48:10 följande:

Uppmanar SAMTLIGA att posta exempel på partiets falska propaganda som riktas mot människor - till redaktionen i SVT:s Val 2014, nu på tisdag 20:00. Vi kan dock vara säkra på att Sverigedemokraternas förvanskning utav våldtäktsstatistik kommer upp men det behövs mer, det är bara toppen av ett isberg.

Själv ska jag tipsa om Jimmie Åkessons förvanskning utav flyktingars återbetalnings-vilja/duglighet till CSN, som han postade runt på Twitter (angående hemutrustningslån) som låg blott någon procentenhet över svenskarnas egna återbetalnings-vilja/duglighe till CSN,, när man räknade på det, och som han också förvanskade siffrorna på rakt upp-o-ner med en FLERA GÅNGER så hög summa efterskänkningar än vad som stämde.

Skulle det göras helt rätt och rättvist, så skulle hela timmen kunna fyllas med Jimmie Åkesson och hur han gör bot för Sverigedemokraternas lögner om/förvanskningar av människor. Om än önskvärt så får nog fullständig rättvisa kliva åt sidan för "bra TV", tyvärr - men nog kommer hela skitpartiet att börja spricka i sömmarna snart, ett parti kan bara rymma så mycket skit, även om det vill tänjas på fysikens lagar olovligt mycket.

Vill se fler sverigedemokrater försvara falsk propaganda riktad mot människor nu, det är nog så hemskt men det påminner oss om hur mycket bättre svenskar är för övrigt - för det är bara en särskild klick svenskar och ett alldeles särskilt parti bland de etablerade, som sysslar med detta. De är undantaget för regeln att svensken är en stolt och etiskt medveten människa. De kan av oss i landet "Världens Samvete" - visa övriga hur även svensken är mänsklig på dessa plan. De kan få vara vår alldeles egna lilla problemgrupp, lite som den där ändtarmsklådan som känns sådär ohyggligt bra att klia sig fördärvad på.

Skit ska skit ha.

Många är trötta på lögnerna om Sverigedemokraterna och migrationspolitiken i stort.

Över 40 % av befolkningen tycker att invandringen är för stor. Men media och många politiker vill skambelägga deras åsikter genom att missbruka allvarliga ord som nedvärderar människor, som t.ex rasism.

Det handlar om att värdera hur välfärden ser ut, segregationsproblemen och hur man kan hjälpa alla människor på bästa sätt.

Men det har mestadels varit en envägskommunikation.

Hur kommer det sig att integrationen fungerar så dåligt trots allt extrastöd i invandrartäta förorter. Det finns mer än 150 st sådana i Sverige. Jag är uppväxt i ett av världens mest segregerade områden och kan säga att det redan för 20 år sedan var illa där (södra förorter i Sthlm). Upp till 85 % av befolkningen i dessa områden är av utomeuropeisk härkomst, och skolresultaten är dåliga och många av barnen, t.ex i Husby går 50% av eleverna ut skolan utan godkänt i kärnämnena.

Men det avfärdas som fördomar och rasistiskt och att man ställer "människor mot varandra". Sedan är det slutdiskuterat. Min sambo är invandrare och har barn tillsammans. Men vi vill inte bo i dessa områden, det är idyller som har förfallit.

Vi har vänner som bor där och vill flytta därifrån.

Men det här påverkar välfärden och samhället.

Och de som politiskt nonchalerar den verkliga konsekvensen av en okontrollerad invandring, såväl arbetskraftsinvandring som flyktingmottagning, bor eller har sällan någon verklighetsanknytning i dessa områden.

Jag är trött på att många sanningar avfärdas som fördomar. Asylbedrägerier, 9 av 10 som kommer hit har inga id handlingar, asylboenden har blivit en miljardindustri på välfärdens bekostnad p.g.a akut behov av bostäder, invandrare har rätt till retroaktiv föräldrapenning utan att ha arbetat, överrepresentation i brottsstatistiken o.s.v.

Nu behöver Migrationsverket 48 miljarder kr till eftersom de gjort slut på de pengar de har. Arbetsförmedlingens pengar för invandringsprioriterade arbetsprojekt är också slut.

Prognosen för invandring är nu 89000 + anhöriginvandring varje år de kommande åren p.g.a bråk mellan Shia och Sunnimuslimer i Syrien, Islamska statens terror o.s.v.

Det behövs akut hjälp i närområdet och vi ska absolut ta emot kvotflyktingar. Det är en humanitär skyldighet som även Sverigedemokraterna står för.

Så det bästa i migrationspolitiska beslut är att använda både hjärta och hjärna som i andra politiska frågor.
  • Aqt
    Digestive skrev 2014-08-25 18:12:19 följande:

Ja, politiken har skapat mycket frustration i områdena där du pekar på. Är själv uppväxt i motsvarande och under 80- och 90-talet - i Trollhättan och stadsdelen Kronogården - och redan under 80-talet så var skolklasserna många gånger uppfyllda med en majoritet invandrare. Mina vänner under grundskolan (årskurs 1-9) var en libanes, en turk, en iranier, en polack och flertalet chillenare, medan jag hade som högst 2 svenska vänner åt gången undet hela grundskolan (sammanlagt 3 men man tappade vänner på vägen). Som stadsdel har Kronogården tagit emot flest invandrare i Sverige och det är rätt stor skillnad på stadsdelen då och idag.

Tidigare i år så fick jag reda på att stadsdelen skulle rustas upp med 6 miljoner, jag hoppas pengarna gör nytta, i vissa bostadsområden har lägenheterna låtits förfalla till den grad att man öppnar en del lägenheter med skruvmejsel, alltså att familjerna som bor där använder skruvmejsel själva, på grund av att röta och slitskador i ytterdörrarna har förstört låsen helt. Trasiga fönster som inte blivit utbytta på flera år med sopsöckar för och så vidare - det ser nästan ut som en riktig kåkstad i Brasilen med bara glesare avstånd mellan byggnaderna och annan arkitektur som skiljer. Där bor exempelvis en lite närmare muslimsk bekant samt hans familj och en annan svensk bekant har bott där.

Och nu har vi inte ens kommit in på höghusen längsmed Lantmannavägen som brukar komma upp när man talar om Kronogården i dessa frågor eller om de stora radhusen vid stadsdelen intill, Lextorp, som också har fått förfalla något oerhört. På 80-talet var det uppdelat som den fattiga "blattedelen" Kronogården och den bättre ställda "svennedelen" Lextorp (vi var alla små och behövde väl barnsliga konflikter för att få tiden att gå), idag vore ett sådant uppdelat konceptet bara luddigt och löjligt - båda stadsdelar förffaller i takt med varandra.

Jag ser GÄRNA en förändring och GÄRNA en snarliggande paus med mer hanterbara volymer innvandrare - men jag vill INTE att Sverigedemokraterna tar oss dit. Deras falska propaganda skadar mina oskyldiga vänner och många, många fler därtill, och det är inte så det ska gå till väga, det är ALDRIG så det ska gå till väga. Vår framtid ska inte byggas på att misstänkliggöra varandra i ONÖDAN och odla osämja bland varandra i ONÖDAN.

Sverigedemokraterna kan inte göra det här, de är för dåliga människor för ANSVARET som krävs. Punkt.

Förstår dig och dina upplevelser som liknar mina. Men jag tror tyvärr att Sverigedemokraterna är det enda partiet som inte har en naiv syn på hur verkligheten är.

Vilka ska rätta till det om inte dem?

Tycker inte de har en negativ syn på de av utländsk härkomst som redan är här. Har man intresse av att integreras och inte är kriminell så har man inget att oroas över. Det är en nidbild som jag tror media målat upp, för att skambelägga SD. Hoppas du hittar ett politiskt parti som kan ge Sverige en återhämtning.
  • Aqt
    Bejje skrev 2014-08-26 00:13:04 följande:

Men man hör ju ofta hur folk från ditt håll säger att även om tusentals-tiotusentals-hundratusentals muslimer beter sig som svin ala IS eller våldtar, mördar, utanför hedersvål/mord, påtvingar andra sin egen religion eller dö osv osv så är inte det representativt för muslimer. Spelar ingen roll hur många dom är som beter sig illa så ska man inte dra alla över samma kam.

Då ska ju självklart samma sak gälla för SD eller hur? Beter sig några få personer sig som idioter och gör dumma uttalande osv, ja det har skett (precis som det har gjort det i andra partier också) så representerar inte det gruppen i stort. Man ska ju inte kalla muslimer fanatiska eller våldtäktsmän osv trots att hundratusentals muslimer beter sig så, så varför kalla SD rasistiska när fåtal i den stora massan är idioter?

Vissa har ju börjat kalla Reinfeldt för rasist nu också (kanske Borg också?). Men för vad? För att dom för en gångs skull är ärliga utåt om kostnaderna och vilka problem det kan innebära? Ärlighet varar längst har jag alltid fått höra och något jag också tror på, så att vara totalt öppen och prata om alla effekter invandringen har på samhället, både positiva med även negativa är för mig en självklarhet i ett demokratiskt samhälle.

Migrationsfrågan kommer aldrig att kunna diskuteras på ett sakligt sätt i Sverige. Ideologin att den politiska posten migration ska vara fridlyst och stå över andra politiska områden gäller. Varför kan man undra.

Det märkliga är att alla borde ha en gräns p.g.a begränsningar i statsbudgeten. Klarar vi 20000, 40000, 60000, 100000, 200000, 500000? Men det är också tabu att diskutera även i situationer där 50 miljarder extra i kostnader behövs av migrationsverket på kort sikt. Klart det påverkar ekonomin!

Och när segregationen är påtaglig och välfärden har brister har debattklimatet så lågt i tak att man drar rasistkortet. Man anklagar stora delar av samhället för att vara "strukturellt rasistiskt", och tar inte själv ansvar för den misslyckade politiken. Det är sorgligt att det blivit så fel.

Och nu ska invandringen slå nya rekord med 89000 + anhörig invandring varje år i flera år framöver. Det finns inte infrastruktur, skolor, bostäder och arbeten. Och man ljuger om att det är lönsamt när det ser ut som det gör i samhället för att den egna ideologin ska stå över verkligheten.

Otroligt nog är det ganska många som köper det. Jag tror att det är en samvetsfråga, svenskarna är så snälla och naiva så vi klarar inte av att ge mer hjälp på plats i flyktingläger och samtidigt bara ta emot kvotflyktingar istället av någon konstig anledning. Det är mer solidariskt för alla eftersom vi behöver återhämtning.

Samtidigt vill jag säga att de allra flesta invandrare är underbara människor och precis som de flesta känner man många personer från världens alla hörn. Det är trevligt och så kommer det alltid att vara. Men det kan man inte väga in i en migrationspolitisk bedömning eftersom det är en egoistisk känslomässig bedömning.

Men slagsidan om välfärdsbelastningen och den ökade segregationen med arbetsbrist och dåliga skolresultat i utanförskapsområden trollas inte bort. Det är ett för allvarligt problem för att nonchaleras. Och jag tycker det här är den absolut viktigaste vafrågan eftersom migration påverkar Sverige så mycket.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?