• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:55:58 följande:
    Man har också, i grundskolan och vid behov som ett led i det särskilda stödet, rätt till studiehandledning på modersmålet, som innebär en undervisningsförstärkning på elevens modersmål.
    Sånt skräp bör naturligtvis avskaffas, eftersom det stjäl resurser från övriga delar av skolans verksamhet.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 23:45:57 följande:
    Jag väntar fortfarande på att få möta en kvinna som på ett rationellt sätt kan analysera verkligheten. Jag undrar om de finns.

Min fru är i alla fall lika hopplös som ovanstående kvinna. Känslor, känslor och åter känslor. Det är tur för henne att jag har hand om ekonomin här hemma.
    Du kommer aldrig möta en sådan kvinna - fast det beror inte på kvinnorna...
  • grind
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:57:46 följande:
    Sånt skräp bör naturligtvis avskaffas, eftersom det stjäl resurser från övriga delar av skolans verksamhet.
    Sedan när fick skolan begränsade resurser? undrar en vän av FI.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 23:47:13 följande:

@Philipsson
    Jag syftar givetvis inte på dig utan på kunigunda

Hahahahahahahaha.

Var det dina "irrationella känslor" som sa dig att Philipsson är kvinna eftersom du var tvungen att förtydliga vem ditt inlägg om alla hopplösa kvinnor syftade på?
  • Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:56:07 följande:

Fair enough. Jag ska också börja svara bara på inledande meningar i inlägg och bortse från resten. Det kan bli intressant.

Men mening två motsade inte den första. Du skrev att man skulle eftersträva att det nya språket blev modersmål, medan det rimliga målet är att bli kompetent andraspråksanvändare, om man inte kommer till det nya språkområdet före 4-6 års ålder.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:57:46 följande:

Det är en kostnadseffektiv åtgärd, då den kopplas till modersmålsundervisningen, och ger god utväxling, till skillnad från SUG:ar som kostar mycket utan att leverera resultat. Att öka måluppfyllelsen för nyanlända innebär att de snabbare etablerar sig på arbetsmarknaden, vilket ger ökad livslön = ökad skatteintäkt samt bättre hälsa och bättre integration. Känner du till det där med gungor och karuseller?
  • nihka
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:55:58 följande:
    Man har också, i grundskolan och vid behov som ett led i det särskilda stödet, rätt till studiehandledning på modersmålet, som innebär en undervisningsförstärkning på elevens modersmål.
    Visst, men det är inte regelrätt undervisning utan en begränsad hjälp för att kunna hänga med.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:30:07 följande:
    Vadå "välbeställda människor"?

Nationalismen sätter den egna nationen och dess medborgare främst och det tycker jag är helt rätt. Motsatsen blir ju att nationen inte har något som helst ansvar för sina medborgare (det är det höger-liberalerna vill uppnå).

Det finns däremot nationalism med högerperspektiv, och med vänsterperspektiv och så finns det nationalistpartier som befinner sig i mitten.

När det gäller den ekonomiska politiken ter sig Sd som ett mittenparti; Sd är ett nationalistiskt mittenparti.

grind skrev 2014-08-11 23:35:50 följande:
    "Det är relativt självklart för alla intelligenta individer."

Förklara för mig varför det är självklart att det är mer ok för nationalistiskt troende att vilja särbehandla människor utifrån deras "nationalitet", än det är för feminister att vilja särbehandla efter kön?

Varför är det rent objektivt ok att särbehandla efter "nationalitet" och inte kön?

Är det alltid fel att vilja särbehandla en utsatt grupp?
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:23:46 följande:
    Men feminister hjälper ju inte alls de kvinnor och män som anser att familjen själv bör bestämma hur deras barn ska uppfostras, och av vem, om X ska vara hemma med barnen, eller Y, eller varken X eller Y, eller båda.

Nej. Folk får bestämma helt själva över sin uppfostring. Men däremot får folk självklart inte bestämma reglerna för "bidragssystemen" själva. DE får inte bestämma helt själva hur de vill göra med allmänna skattepengar.

Självklart är det staten och politiker som bestämmer kraven för "bidragssystemen".

Tycker du att folk ska få bestämma helt själva över sin A-kassa och sjukförsäkring eller assistansersättning också, eller är det mer ok att politiker ställer krav där?

Jag påstod inte att feminister stöttar alla utsatta grupper, utan gav exempel på några grupper utsatta män som de stöttar. Då du påstod att de inte stöttar män.

För mig är det ju helt uppenbart att svenska familjer har betydligt mer frihet att välja idag tack vare feministers kämpande under 40 års tid?

På vilket sätt var det mer valftrihet när bara kvinnan fick vara ledig?
    Hur många feminister kämpar för att mannen ska ha lika stor makt över avkomman som kvinnan?

De flesta kämpar väl åt det hållet? Ju mer pappor är hemma med barnen, desto mer makt kommer de få.
    Tvärtom är ju alla feminister för att kvinnan själv ska besluta om abort eller inte, d.v.s. att mannen bara måste anpassa sig efter hennes beslut.

Nej. Har du talat med alla? Det finns självklart feminister som tycker att mannen ska få mer att säga till om.

Jag känner även feminister som är mer kritiska till abortkoncepten än vad de flesta kända feminister är.
    Homofrågor är ju inte en fråga om gruppen kvinnor relativt gruppen män, så jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Det har självklart med saken att göra. Du påstod:

" Feminismen har aldrig gjort någonting för att stödja förfördelade män."

Och jag visade att du har fel. Feminister stöttar massor av felfördelade män.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • FDFMGA
    grind skrev 2014-08-12 00:13:36 följande:
    Philipsson är uppenbart en man. En kvinna är inte förmögen till den analys som han står för.
    Gulligt att Philipsson hat mött en intellektuell jämlike.

Philippson tillhör de därom anser att barnaga borde återinföras.

"Den där gången du svarade en kvinna som sökte råd efter att hennes man försökt välta henne med orden  - att hon borde lära sig vara mer följsam.

Inger regel utan undantag, då kanske du hade förtjänat lite smisk.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-12 00:13:36 följande:
    Philipsson är uppenbart en man. En kvinna är inte förmögen till den analys som han står för.
    Brukar du ofta tala om för män att uttalanden om din kvinnosyn inte syftar på dem? Hahahahahahaha!

Ja, så resonerar den som har svårt med analys.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?