• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 10:19:41 följande:
    med andra ord är det de nyanlända flyktingarna som orsakar de problem som du radade upp tidigare? Eftersom de som varit här ett tag går i skola, leker på lekplatser och får undervisning i svenska språket.

Hur menar du att din, och jag förmodar sd's enda "integrationsåtgärd", åtgärd löser integrationsproblemen?
    Samma fråga igen?

Ja.
  • FiaMedFunkk
    Politisk härdsmälta skrev 2014-11-08 10:00:45 följande:
    Jag tycker mig också ha sett en svag positiv förändring på sistone, men det kanske närmast är undantag. Frågan är om svensk traditionell media kommer att överge sin uppfostringsambition innan det är för sent.

Jag uppfattar att traditionell svensk media tappar relevans i en allt snabbare takt. Man lever kvar i föreställningen att man kan kontrollera informationsflödet på ett sätt som känns väldigt passé. I någon slags kombination av nyhetsförmedling och iver att förmedla goda värderingar försöker man uppfostra läsarna. Eller åtminstone den minskande skara som fortfarande härdar ut.

Vad man glömmer bort är att läsaren med ett par musklick kan läsa om samma nyhet i medier och bloggar från hela världen jämte bakrundsinformation och forskningsrapporter. 

Vilseledande rubriksättning, "cherry picking", rena felaktigheter. En bra dag på jobbet och ryggdunkningar på redaktionen för Pia Gripenberg?

www.dn.se/goda-nyheter/rapport-invandring-lonsam-for-britterna/
    www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/11209234/Immigration-from-outside-Europe-cost-120-billion.html
    onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ecoj.12181/full 
    Den här förändringen har gått långsamt men är tämligen påtaglig och börjar öka i fart nu. Vi är inte långt ifrån en digital kristallnatt, där folk helt sonika slutar att konsumera skitblaskor och väljer seriösa, nischade alternativ.

Vill man läsa om fitness, så väljer man bort Aftonblaskan. Så enkelt är det.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 13:32:35 följande:
    Man kan ha olika kulturer men ändå leva tillsammans utan diskriminering eller motsättningar. Det vill säga att vi som bor i landet kan samsas om utrymmet, dela på resurserna och bidra till vår välfärd.

Varför skulle det vara så svårt?

Mångkultur och integration är inga motsatsbegrepp. Det handlar om att våga möta varandra från båda håll och inte stöta bort det som är främmande.

Sprider man fördomar som rasister och smygrasister gör så blir det omöjligt.
    OK ett svar till då: det finns gränser för HUR väsensskilda två kulturer kan vara, om de ska kunna leva tillsammans utan motsättningar i samma land. Vissa gemensamma värderingar, regler och mål måste det finnas - annars blir det konflikter och i värsta fall inbördeskrig. Se vad som hände mellan muslimer och kristna i det f.d. Jugoslavien t.ex., och se vad som händer mellan muslimer och kristna i Syrien, Irak och Turkiet nu. Verkar det vara en harmonisk och respektfull sammanlevnad där..? Tomte  Död
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 13:32:35 följande:
    Man kan ha olika kulturer men ändå leva tillsammans utan diskriminering eller motsättningar. Det vill säga att vi som bor i landet kan samsas om utrymmet, dela på resurserna och bidra till vår välfärd.

Varför skulle det vara så svårt?

Mångkultur och integration är inga motsatsbegrepp. Det handlar om att våga möta varandra från båda håll och inte stöta bort det som är främmande.
    tskulturen
    Sprider man fördomar som rasister och smygrasister gör så blir det omöjligt.
    Nej, du verkar inte begripa vad dessa ord betyder.

Integration och mångkultur är en motsättning i termer. Integration handlar om att flyktingarna anpassar sig till majoritetens kultur; i fallet Sverige: lär sig svenska, äter svensk mat, firar svenska högtider, o.s.v.

Mångkultur däremot, handlar om att flera olika kulturer lever parallellt. Utifrån detta perspektiv är det inte nödvändigt att flyktingar integrerar något av det svenska öht.

Så, sjuttiofemman, du måste liksom bestämma dig för vad du tycker...:)
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-08 15:38:07 följande:
    Nej, du verkar inte begripa vad dessa ord betyder.

Integration och mångkultur är en motsättning i termer. Integration handlar om att flyktingarna anpassar sig till majoritetens kultur; i fallet Sverige: lär sig svenska, äter svensk mat, firar svenska högtider, o.s.v.

Mångkultur däremot, handlar om att flera olika kulturer lever parallellt. Utifrån detta perspektiv är det inte nödvändigt att flyktingar integrerar något av det svenska öht.

Så, sjuttiofemman, du måste liksom bestämma dig för vad du tycker...:)
    Ett utmärkt exempel på när någon inte förmår blicka över kanten på den egna naveln.

Mångkultur är ett ideologiskt färgat begrepp som knappast har någon entydig definition utan betydelsen varierar med användaren - men här gör batikhäxeforskaren sin egen tolkning av begreppet till betydelse för andra och sen börjar hen kvacka om att inte integration är möjlig med mångkultur.

Ja, herregud. Batikhäxeforskningen lockar väl inte de vassaste intellekten precis.  Man kan väl lugnt påstå att alla politiska partier utom ett anser att integration och mångkultur går att förena - och att de gör detta utifrån vedertagna, om än ideologiskt färgade, betydelsetolkningar av begreppet mångkultur.
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-08 15:33:27 följande:

OK ett svar till då: det finns gränser för HUR väsensskilda två kulturer kan vara, om de ska kunna leva tillsammans utan motsättningar i samma land. Vissa gemensamma värderingar, regler och mål måste det finnas - annars blir det konflikter och i värsta fall inbördeskrig. Se vad som hände mellan muslimer och kristna i det f.d. Jugoslavien t.ex., och se vad som händer mellan muslimer och kristna i Syrien, Irak och Turkiet nu. Verkar det vara en harmonisk och respektfull sammanlevnad där..?   

Enbart vissa muslimska grupper hamnar i konflikt med kristna överhuvudtaget och merparten av dessa kommer knappast till Sverige, även om en del olyckligtvis hamnar här också, såklart. Det finns dock en god poäng i inlägget, helt klart - men att hantera muslimer som en slags homogen grupp, har intellektuellt sprungit ur sin tid och med råge..
  • Centurione
    Digestive skrev 2014-11-08 16:30:12 följande:
    Enbart vissa muslimska grupper hamnar i konflikt med kristna överhuvudtaget och merparten av dessa kommer knappast till Sverige, även om en del olyckligtvis hamnar här också, såklart. Det finns dock en god poäng i inlägget, helt klart - men att hantera muslimer som en slags homogen grupp, har intellektuellt sprungit ur sin tid och med råge..
    Islam är tyvärr en krigisk religion som syftar till att utvidga den islamska världens gränser så mycket som möjligt. Det finns vitt spridda idéer om hur de unga män som dör för Jihad ska belönas i Paradiset, och annat suggestivt och (ur vår synvinkel) obehagligt.

Det är därför det är farligt när de blir för många i Europa, som kan arbeta inifrån. Det skulle inte alls vara samma risk att ha samma antal buddhister (t.ex.) boende här, eftersom buddhisterna är nöjda med att bara vara ifred. De har inget intresse av att missionera och försöka övertala andra folk att ta till sig deras religion, och ännu mindre har de något intresse av att ta över andra länder med vapenmakt...
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-08 16:37:35 följande:

Islam är tyvärr en krigisk religion som syftar till att utvidga den islamska världens gränser så mycket som möjligt. Det finns vitt spridda idéer om hur de unga män som dör för Jihad ska belönas i Paradiset, och annat suggestivt och (ur vår synvinkel) obehagligt.

Det är därför det är farligt när de blir för många i Europa, som kan arbeta inifrån. Det skulle inte alls vara samma risk att ha samma antal buddhister (t.ex.) boende här, eftersom buddhisterna är nöjda med att bara vara ifred. De har inget intresse av att missionera och försöka övertala andra folk att ta till sig deras religion, och ännu mindre har de något intresse av att ta över andra länder med vapenmakt...

Det finns nog ingen religion som inte syftar till utvidning, det intressanta ligger snarare i metoderna. Men visst, ser man problem när islam når allt fler även den fredliga vägen så ser givetvis perspektivet i stort annorlunda ut. Hör inte till dem som anser att islam tar över Sverige eller riskerar att göra detta, anser dock att olyckligt mycket offras på "mångkulturens" bord (en utveckling som politiker i mångt och mycket har dolt, alltså övergången till "mångkultur") och att muslimer har fått en olycklig särposition där allt för mycket hänsyns tas (som senast juridiskt, där en dom har friat en muslim från hatbrott, när hakkors och överkryssad davidsstjärna har klotrrats på offentlig plats).

Det har gjorts för dåligt och odlar frustration något enormt.
  • FiaMedFunkk
    FDFMGA skrev 2014-11-08 16:17:34 följande:
    Ett utmärkt exempel på när någon inte förmår blicka över kanten på den egna naveln.

Mångkultur är ett ideologiskt färgat begrepp som knappast har någon entydig definition utan betydelsen varierar med användaren - men här gör batikhäxeforskaren sin egen tolkning av begreppet till betydelse för andra och sen börjar hen kvacka om att inte integration är möjlig med mångkultur.

Ja, herregud. Batikhäxeforskningen lockar väl inte de vassaste intellekten precis.  Man kan väl lugnt påstå att alla politiska partier utom ett anser att integration och mångkultur går att förena - och att de gör detta utifrån vedertagna, om än ideologiskt färgade, betydelsetolkningar av begreppet mångkultur.
    Det här inlägget bör ju vara i paritet med Aftonblaskans försök att verka samhällsnormerande.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 10:19:41 följande:
    med andra ord är det de nyanlända flyktingarna som orsakar de problem som du radade upp tidigare? Eftersom de som varit här ett tag går i skola, leker på lekplatser och får undervisning i svenska språket.

Hur menar du att din, och jag förmodar sd's enda "integrationsåtgärd", åtgärd löser integrationsproblemen?
    Med andra ord är det politikers fel att vi nu har en situation som vi har.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?