• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    Philipsson skrev 2014-11-10 12:35:23 följande:

Det gäller att inte blanda ihop saker & ting. Vad som är "svenskt" eller inte är ju totalt ointressant ur ett politiskt perspektiv.

Det viktiga är att de som bor & verkar i Sverige vill Sverige väl. De som invandrar till ett land, har sällan - det är i varje fall min erfarenhet, och jag jobbar med många invandrare-, den utgångspunkten.

De saknar det självklara ansvar man känner för det land man lever i, när man är född i landet i fråga. De flesta skiter nog i landet det har kommit till, och det må vara hänt, men vad värre är: Grupper av människor tenderar att närmast hysa hat mot det land som har tagit emot dem.

Dessa ser det nya landet och de som är infödda i det, som förtryckare, och sig själva som förtryckta. Det tycks vara en rätt vanlig psykologisk effekt. Man ser det gamla hemlandet som det förtryckta paradis man tvingades lämna, och det nya landet som ett land bestående av förtryckare.

På lång sikt är denna söndrande kraft mycket negativt för ett samhälle. Därför är det viktigt att man håller nere invandringen, så att denna, i detta fall anti-svenska kraft, inte växer sig starkare. Ty samtidigt med denna anti-svenska kraft växer parallellt en anti-invandrarkraft fram. Vi får oönskade motsättningar i samhället.

Det är just detta vi har kunnat se i Frankrike. Grupper av invandrare från de gamla kolonierna hyser närmast förakt gentemot staten Frankrike, och de infödda fransmännen föraktar dem som representerar detta hat, och också kan slå mot hela invandringen i sin helhet.

Håller med om detta, att invandrarna ofta ser på folket som tagit emot dem och gett dem mat, kläder, lägenheter, värme, vatten, vård, utbildning o.s.v. - som förtryckare.

Det påminner mig om en sak som Nicolai Gedda skrev om i sin självbiografi. Att på teatrarna förekommer det - eller förekom i alla fall på hans storhetstid på 1960-70-talen  som sammanföll med en vänstervåg - att den övriga personalen på teatern (scenarbetare, påkläderskor, biljettkassörskor o.s.v.) ser på sångarna och skådespelarna som just förtryckare! Teaterarbetarna menar att sångarna förtrycker dem då de tjänar mer och har mer privilegier, och att de utnyttjar teaterarbetarna som "tvingas" tjäna dem... Utan att ägna en tanke på, var de skulle vara och hur de skulle tjäna ihop till sin försörjning, om inte sångarna fanns...

Lätt OT men jag tycker att det finns en parallell här. 
  • ankielisabethjohansson

Vi har ju inte resurser så det räcker. Sverige kommer gå under om vi fortsätter som vi gör nu. Varför fattar inte folk det? 
    De personer som kommer hit har det bättre än vad måånga av oss har det. De flesta sköter heller inte sig. 

• sjuttiofemman
    Centurione skrev 2014-11-10 16:44:34 följande:

Så man ÄR alltid den nationaliteten, i vilkens nation man är född..? Med den logiken skulle ju ingen invandrare någonsin kunna bli svensk...

För övrigt är jag övertygad om att frågorna denne läkare får, ej har sin grund i illvilja. Det handlar om normalt mänskligt intresse, helt enkelt.

Varför inte bara ge tusan i om folk har gul, grön eller gråblek hudfärg och bemöta dem som människor?? Men nejdå, enligt sd ska man vara invandrare även om man är född i Sverige. Varför? Zlatan har inte invandrat. Varför får han inte vara svensk enligt ditt parti?
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-11 12:21:48 följande:
    Varför inte bara ge tusan i om folk har gul, grön eller gråblek hudfärg och bemöta dem som människor?? Men nejdå, enligt sd ska man vara invandrare även om man är född i Sverige. Varför? Zlatan har inte invandrat. Varför får han inte vara svensk enligt ditt parti?
    Varför alltid Zlatan. Ni sitter på så få argument att det börjar bli lite pinsamt att läsa era inlägg. Kom igen, bättre kan ni väl?
  • FiaMedFunkk
    Klart man ska bemöta alla som människor, oavsett vilket land du befinner dig i. Men du kan ju inte bemöta alla som svenskar, eftersom större delen av jordens befolkning inte är svenskar. Skillnad.
  • overdose
    Det låter konstigt - tanken, du är invandrare, fastän du är född i Sverige, är ju inget de basunerar ut.

Men med det sagt, vad innebär det enligt dig att vara svensk, och anser du dig själv vara svensk?

• sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-11 13:23:00 följande:

Varför alltid Zlatan. Ni sitter på så få argument att det börjar bli lite pinsamt att läsa era inlägg. Kom igen, bättre kan ni väl?

Därför att ni konstant vägrar svara på det, sannolikt för att då måste ni erkänna rasismen.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-11 15:13:14 följande:
    Därför att ni konstant vägrar svara på det, sannolikt för att då måste ni erkänna rasismen.
    VAD exakt ska jag svara på? Vad Kent tycker om Zlatan, vad jag anser om Zlatan eller vad min granne tycker?

Jag kan enbart prata för mig själv, oavsett hur gärna ni vill generalisera (fast det får ju bara den goda sidan göra) och klumpa ihop alla som sympatiserar med SD till en brun fascistsmörja.
  • sjuttiofemman
    overdose skrev 2014-11-11 14:49:10 följande:

Det låter konstigt - tanken, du är invandrare, fastän du är född i Sverige, är ju inget de basunerar ut.

Men med det sagt, vad innebär det enligt dig att vara svensk, och anser du dig själv vara svensk?

Ledande sverigedemokrater säger regelbundet att Zlatan inte är svensk.

Jag anser att om man är svensk medborgare och känner sig svensk så ska inget politiskt parti sätta sig över det.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-11 15:27:36 följande:

Jag anser att om man är svensk medborgare och känner sig svensk så ska inget politiskt parti sätta sig över det.
    sjuttiofemman skrev 2014-11-11 15:27:36 följande:

Nja, det är lite historierevision. Det var nog ganska länge sedan du hörde någon ledande SD:are säga det. Samtidigt ska man beakta att vara svensk medborgare/juridiskt svensk inte är samma sak som etniskt svensk. Svensk med utländsk påbrå fungerar utmärkt för mig. Eller svensk-bosnier.

Men detta måste givetvis ses i ett något större perspektiv och man måste fråga sig om jag som blond, född i Peru, kan anses vara peruan eller halvperuan, eller svensk-peruan. Svaret på denna fråga appliceras givetvis på "svenskar".

Svar på tråden Varför hatar folk SD?