• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    sverker11 skrev 2014-11-12 16:10:01 följande:
    Den vill jag kommentera fast det inte är riktat till mig. Problemet med att svenska läkare åker utomlands (även om jag inte hört att just det skulle vara något större problem) är att det skapas en läkarbrist i Sverige som gör att vi suger upp läkare som utbildats utomlands. När vi då tar in läkare som utbildats i ett annat land uppstår det en ny läkarbrist som då fylls upp genom att de i sin tur plockar in läkare från länder med ännu lägre levnadsstandard och längst ner hamnar då de fattigaste länderna som blir sittande med svartepetter.
    Dessutom är det olyckligt då det uppstår språksvårigheter. Läkare är ju ett yrke där det är extremt viktigt att ha mycket goda kunskaper i språket i det land där man arbetar, eftersom kommunikationen mellan patient och läkare är livsviktig. Det kan till och med handla om liv och död om de inte förstår varandra!

Och förutom risken för medicinska missar, så kan inte en terapeutisk kontakt fungera om inte läkaren uppfattar alla nyanser i det som patienten säger. Det är det ju inte ens säkert att en läkare med samma modersmål gör alla gånger, om han inte är tillräckligt lyhörd - så då ska man verkligen inte lägga på ytterligare ett raster emellan läkare och patient!
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-12 21:04:32 följande:

Dessutom är det olyckligt då det uppstår språksvårigheter. Läkare är ju ett yrke där det är extremt viktigt att ha mycket goda kunskaper i språket i det land där man arbetar, eftersom kommunikationen mellan patient och läkare är livsviktig. Det kan till och med handla om liv och död om de inte förstår varandra!

Och förutom risken för medicinska missar, så kan inte en terapeutisk kontakt fungera om inte läkaren uppfattar alla nyanser i det som patienten säger. Det är det ju inte ens säkert att en läkare med samma modersmål gör alla gånger, om han inte är tillräckligt lyhörd - så då ska man verkligen inte lägga på ytterligare ett raster emellan läkare och patient!

Hoppa över tveksam läkarvård av den här typen då. Det verkar ju höra till det bättre alternativet därborta.. Passa på medan Alliansens spår fortfarande lämnar efterfrågan inom vården något så när påverkande för sektorn. Bara att börja bojkotta! Övriga lär dock ta den mindre riskfyllda vägen än ingen vård alls och de ter sig nog rätt svårövertalade..

"- Nej, nej mamma - bara för att du har fått en stroke så ska vi inte chansa med den där läkaren som ser utländsk ut. Vi vänder hem igen! Det kan handla om liv eller död.."
  • Digestive
    sverker11 skrev 2014-11-12 16:10:01 följande:

Den vill jag kommentera fast det inte är riktat till mig. Problemet med att svenska läkare åker utomlands (även om jag inte hört att just det skulle vara något större problem) är att det skapas en läkarbrist i Sverige som gör att vi suger upp läkare som utbildats utomlands. När vi då tar in läkare som utbildats i ett annat land uppstår det en ny läkarbrist som då fylls upp genom att de i sin tur plockar in läkare från länder med ännu lägre levnadsstandard och längst ner hamnar då de fattigaste länderna som blir sittande med svartepetter.

Kapitalism i ett nötskal. Hur systemet gäller allt verkar dock frångå, när det gäller immigration och behovet av folktillväxt - för då hade givetvis systemet i sig bekämpats, snarare än symptomen av det. Men så kan man tänka bakvänt och fäktas med väderkvarnar också..
  • nr58
    Digestive skrev 2014-11-12 21:43:03 följande:
    Kapitalism i ett nötskal. Hur systemet gäller allt verkar dock frångå, när det gäller immigration och behovet av folktillväxt - för då hade givetvis systemet i sig bekämpats, snarare än symptomen av det. Men så kan man tänka bakvänt och fäktas med väderkvarnar också..
    När du nämner ett bakvänt tankesätt så kan jag inte låta bli att yttra ett par ord (även om det inte uppskattas i denna tråd).

Kapitalism ger de politiska redskapen/hjälpmedlen för arbetsgivarna/entrepenörerna en större möjlighet att skapa vinster för en levererad vara/tjänst på grund utav skattelättnader för den tjänst man levererar. Dessa har i sin tur gjort investeringar, utav denna möjlighet och investerat i personal, material, utvecklingsutgifter osv...

Men samtidigt som möjligheterna för arbetsgivarna öppnar sig, så borde vi alla egentligen ställa oss frågan: Vart kommer vinningen  för arbetstagaren någonstans?

Är det en vinning för arbetstagaren eller arbetsgivaren, när mer pengar frigörs för arbetsgivaren att anställa ny personal på bekostnad av att arbetstagaren förlorar sin tidigare anställningstrygghet?

Kapitalism ger redskapen till företagen att anställa men inga redskap till arbetstagaren att leva ett drägligt liv.
    Pengar "sipprar" inte ner, de hör hemma bland de som vet bättre
  • Anghammarad
    Centurione skrev 2014-11-12 20:59:25 följande:
    Det går ju att konstruera hur många scenarios som helst, som är mer eller mindre moraliska eller omoraliska. Jag anser att ämnet är uttömt nu. Men generellt anser jag i alla fall, att om man egentligen inte hör till ett land från början, utan faktiskt fått bo där på nåder och blivit försörjd och fått sin skolgång betald av det landets invånare. Så har man ett STÖRRE ansvar att betala tillbaka det man kan, om man blir framgångsrik som vuxen, än någon som är svensk på båda sidor av släkten sedan Uppsala Ting...
    Det jag vill komma till är att du verkar luta lite åt att det är samhället som äger en viss kompetens och inte individen, dvs en person som utbildat sig till exmpelvis läkare i Sverige är bara ett  verktyg, skapat av och fritt att använda för det svenska samhället. En rätt så extrem vänsteråsikt.
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-13 07:19:32 följande:
    Det jag vill komma till är att du verkar luta lite åt att det är samhället som äger en viss kompetens och inte individen, dvs en person som utbildat sig till exmpelvis läkare i Sverige är bara ett  verktyg, skapat av och fritt att använda för det svenska samhället. En rätt så extrem vänsteråsikt.
    Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.

Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.

Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
  • nr58
    Centurione skrev 2014-11-12 21:04:32 följande:

Jag ska även säga dig att en god kommunikation kommer man längre med än missförstånd...

Läs detta och gå och lägg dig igen...
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-13 07:19:32 följande:
    I USA, förresten, så händer det att rika personer betalar en av stadens unga, begåvade mäns läkarutbildning - mot att mannen lovar att komma tillbaka till hemstaden och öppna praktik där när han är klar. Det brukar räcka med ett handslag - de litar på att mannens heder ska hindra honom från att tjäna mera pengar någon annanstans och svika överenskommelsen!
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-11-13 08:45:50 följande:
    I USA, förresten, så händer det att rika personer betalar en av stadens unga, begåvade mäns läkarutbildning - mot att mannen lovar att komma tillbaka till hemstaden och öppna praktik där när han är klar. Det brukar räcka med ett handslag - de litar på att mannens heder ska hindra honom från att tjäna mera pengar någon annanstans och svika överenskommelsen!
    ...och USA är alltså inte någon kommuniststat!
  • nr58

Såg att det blev fel....

En god kummunikation inom söllskapet, leder till en bedre komunikassion inom de inblandade parter

Svar på tråden Varför hatar folk SD?