• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-11-12 14:13:18 följande:
    Nåja - Sverige betalar MYCKET till FN i förhållande till vår folkmängd, så indirekt är det vi som betalar hans lön i alla fall! smile1.gif  

Det är OK om det handlar om ett internationellt UTBYTE, under en begränsad tid. Om forskaren sedan kommer hem hit med sina nya kunskaper, så att de kommer oss och vår industri till godo, och i förlängningen mer pengar strömmar in i våra socialförsäkringssystem. Men inte om forskaren först skaffar sig en fin och hög utbildning här på skattebetalarnas bekostnad - och sedan drar vidare för att slippa betala skatter på vår nivå...
    Hur ser du på högutbildade svenskar som får sin skolgång betald av svenska skattemedel men sedan lämnar Sverige för (ofta bättre betalda) jobb i andra länder? Exempel på detta är läkare och tandläkare som t.ex flyttar till England där lönen ofta är två-tre ggr högre än i Sverige.  
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-12 00:31:56 följande:
    Förstår att du skriver så, ni har helt enkelt inga svar. Men eftersom ni tycks hata Zlatan så kan jag skriva så här:

En person är född i Sverige, har mörkare hud än den stereotypa bilden av en svensk. Han pratar klockren svenska, är integrerad i samhället och försörjer sig själv. Sd kan omöjligtvis ha något att klaga på. Trots det accepterar riksdagspartiet Sd inte honom som svensk. Varför måste han kallas för invandrare om han av allt att döma ser sig som svensk? Vilket problem är så enormt stort att ett riksdagsparti om och om igen måste göra utspel om detta?

Och jag föredrar att du klarar av att hålla dig borta från sandlådan och hålla en högre nivå än en tonårsgrabb.
    Vilka belägg har du för att partiet inte anser att han är svensk? Inte något gammalt uttalande från en enskild individ nu.

Hur vet du att han anser sig vara svensk? Gärna ett uttalande från honom, tack.
  • FiaMedFunkk
    sverker11 skrev 2014-11-12 02:02:44 följande:

Apropå den alltid lika populära Zlatanfrågan. Är samer samer eller är samer svenskar?

Bra fråga. Kan jag bli same, eller kines?

Fast något svar får du aldrig från den förvirrade pöbeln. De är upptagna med att försöka reda ut detta.
  • FiaMedFunkk
    Centurione skrev 2014-11-12 07:04:47 följande:
    De samer som bor i Sverige och har svenskt medborgarskap är svenskar. De som bor i Norge och har norskt medborgarskap är norrmän, o.s.v.. Idag väljer de själva hur mycket samer de vill vara - ingen annan definierar dem som samer om de inte väljer att trycka på den identiteten själva. Dessutom har de blivit så uppblandade nu, att man sällan ser det typiskt samiska utseendet mera. Dock är det naturligtvis viktigt att deras kultur bevaras.
    Svensk kultur är inte viktig. Men samernas är. Märkligt.
  • sverker11
    de Robespierre skrev 2014-11-12 15:25:07 följande:
    Hur ser du på högutbildade svenskar som får sin skolgång betald av svenska skattemedel men sedan lämnar Sverige för (ofta bättre betalda) jobb i andra länder? Exempel på detta är läkare och tandläkare som t.ex flyttar till England där lönen ofta är två-tre ggr högre än i Sverige.  
    Den vill jag kommentera fast det inte är riktat till mig. Problemet med att svenska läkare åker utomlands (även om jag inte hört att just det skulle vara något större problem) är att det skapas en läkarbrist i Sverige som gör att vi suger upp läkare som utbildats utomlands. När vi då tar in läkare som utbildats i ett annat land uppstår det en ny läkarbrist som då fylls upp genom att de i sin tur plockar in läkare från länder med ännu lägre levnadsstandard och längst ner hamnar då de fattigaste länderna som blir sittande med svartepetter.
  • Digestive
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-12 16:00:06 följande:

Vilka belägg har du för att partiet inte anser att han är svensk? Inte något gammalt uttalande från en enskild individ nu.

Hur vet du att han anser sig vara svensk? Gärna ett uttalande från honom, tack.

Det går väl bra med enskilda uttalanden?!? Feminismens essens verkar ju hanteras på sådana grunder här, enligt resonemangen i stort. Klart att det då även bör gälla för Sverigedemokraterna då.

"- Men Lady Dahmer skrev ju..! T____T"
  • FiaMedFunkk
    Digestive skrev 2014-11-12 18:18:37 följande:
    Det går väl bra med enskilda uttalanden?!? Feminismens essens verkar ju hanteras på sådana grunder här, enligt resonemangen i stort. Klart att det då även bör gälla för Sverigedemokraterna då.

"- Men Lady Dahmer skrev ju..! T____T"
    Så då är vi överens angående feminismen antar jag? Annars är det ju märkligt att du accepterar enskilda uttalanden i andra frågor.
  • Digestive
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-12 18:50:09 följande:

Så då är vi överens angående feminismen antar jag? Annars är det ju märkligt att du accepterar enskilda uttalanden i andra frågor.

Har inte accepterat någotdera som det minsta legitimt. Har blott kommenterat de dubbla måttstockarna därborta.
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 14:45:13 följande:

Men om vi då tar en mycket framgångsrik idrottsman som genom en utlandskarriär tjänar många gånger mer än vad han skulle göra om han stannade kvar i Sverige. För en del av de pengarna köper han bla annat fastigheter i Sverige för så stora belopp att bara stämpelskatten för dem motsvarar inkomstskatten för en normalinkomsttagare under 10 år, och där han sedan anlitar byggfirmor för tiotals miljoner som bygger om hans fastigheter och på så sätt sätter en hel del personer i betalt arbete. Inget av detta hade varit möjligt om han stannat i Sverige hela tiden. Är det fortfarande ett svek?

Det går ju att konstruera hur många scenarios som helst, som är mer eller mindre moraliska eller omoraliska. Jag anser att ämnet är uttömt nu. Men generellt anser jag i alla fall, att om man egentligen inte hör till ett land från början, utan faktiskt fått bo där på nåder och blivit försörjd och fått sin skolgång betald av det landets invånare. Så har man ett STÖRRE ansvar att betala tillbaka det man kan, om man blir framgångsrik som vuxen, än någon som är svensk på båda sidor av släkten sedan Uppsala Ting...
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-12 15:25:07 följande:
    Det skrev jag ju, att jag tycker att det är olämpligt och svekfullt. Och i synnerhet om det pågår i många år, och om personen - som många gör - dessutom behåller sitt svenska medborgarskap, så att de kan komma hit på semestern och utnyttja våra subventionerade förmåner av olika slag.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?