• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-20 12:40:33 följande:
    IO14 är det sk enveckasförsvaret (fåtal platser mot begränsad anfallsinsats), planerad att vara klar till 2019-2020, men är nu underfinansierad med 10 miljarder.
    FDFMGA skrev 2015-05-19 22:04:20 följande:
    Då kan man på goda grunder konstatera att det enligt ditt sätt att resonera är slöseri med att kasta bort pengar på försvaret. Nato skulle inte se Sverige som en allierad om Ryssland angrep Sverige i en strategisk manöver för att flytta fram positionerna i det stora kriget som började i Baltikum, så det spelar inte så stor roll om vi satsar det dubbla på försvaret och kan försvara oss en liten stund längre.
    Nja, den sk tröskeleffekten som kan påverka andra att avstå att stegra en konflikt till våld kan vi ha ändå, men styrka att verkligen stå emot ett anfall behöver vi hjälp till och någon sådan kan vi inte räkna med från en allians vi står utanför.
    Vad tror du själv är skillnaden mellan att vara MEDLEM i NATO och att INTE vara MEDLEM i NATO?

Ett rimligt antagande är att risken för Sverige att bli inblandade i en europeisk konflikt skulle öka väsentligt med ett medlemskap i Nato

Vi har haft 200 år av fred och det finns ingen anledning att överge ett till synes framgångsrikt sätt att förhålla sig till omvärlden.

Det är för övrigt ett slags ironi att alliansfria Sverige är ett av de länder som tar emot flest flyktingar från ett område som destabiliserats av Natoaktioner.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • lebowski
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:

Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag tror inte folk hatar Sverigedemokraterna eftersom att partiet inte är ett hot i sig. Hatet är nog mest riktat mot de efterblivna personer som väljer att sympatisera med skiten. 
  • Gert
    lebowski skrev 2015-05-20 18:10:58 följande:
    Jag tror inte folk hatar Sverigedemokraterna eftersom att partiet inte är ett hot i sig. Hatet är nog mest riktat mot de efterblivna personer som väljer att sympatisera med skiten. 
    Så du tror alltså att folk hatar de ca 1 miljon svenskar som sympatiserar med SD.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • KillBill
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-17 16:30:54 följande:
    Om vi ska applicera din definition av rättvisa på diskussionen om skolpengen så måste vi också ta upp att det inte enbart är friskolor som skulle kunna ha ett intresse av att ta dessa pengar och lägga på annat än skolverksamhet:

www.svt.se/nyheter/val2014/politikerna-vill-inte-svara-pa-svt-s-fragor

Här framgår att av hävd S-styrda Göteborg sätter oskäliga vinstkrav på sina skolor för att täcka hål i den kommunala budgeten. Citat från artikeln:

Och när SVT granskar budgetar och mötesprotokoll från stadsdelsnämnden visar det sig att nämnden ofta fattar beslut om besparingar i en verksamhet för att täcka underskott i en annan.

Förra året skulle skolan lämna ett överskott på fem miljoner på grund av att äldreomsorgen blivit oväntat dyr.

...

Och enligt Skolinspektionen är det kommunen som är huvudman och ytterst ansvarig för skolan. Som huvudman har Göteborgs stad fått hård kritik för att den inte följer skollagen.

Skolinspektionen har pekat på sjunkande resultat och ökade skillnader, och upptäckt att var femte grundskola inte gav elever det särskilda stöd som de hade rätt till, och att tre fjärdedelar av skolorna saknade systematiskt kvalitetsarbete. Efter snart tre år har stadsdelen Majorna Linné fortfarande inte fått godkänt.
    Nästan 100% av landets skolor får kritik av skolinspektionen så att Göteborgs stad fått kritik säger egentligen inte så mycket och de problem med snabbt förändrade ekonomiska ramar som du tar upp i Göteborg har även varit ett problem i borgerligt styrda Stockholm.

www.dn.se/nyheter/sverige/betyget-de-klarar-inte-kraven/
    www.svd.se/nyheter/stockholm/rektorer-larmar-om-borttaget-stod_8513538.svd

Jag känner inte till din definition av rättvisa men i min värld så är nuvarande skolsystem felkonstruerat. Om vi hade applicerat skolpengssystemet på vården så skulle det inneburit att alla vårdavdelningar hade fått samma ersättning per patienttimme oavsett hur mycket personal som behövdes för vården och om vårdgivaren bara behandlade cancerpatienter eller bara utfärdade friskintyg. Tycker du att det hade varit rättvist?  

För att inte bli alltför OT så avslutar jag med att säga att jag hatar SD för att de i princip saknar politiska visioner inom andra områden än invandringspolitiken.
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-20 22:22:07 följande:
    Jag känner inte till din definition av rättvisa men i min värld så är nuvarande skolsystem felkonstruerat. Om vi hade applicerat skolpengssystemet på vården så skulle det inneburit att alla vårdavdelningar hade fått samma ersättning per patienttimme oavsett hur mycket personal som behövdes för vården och om vårdgivaren bara behandlade cancerpatienter eller bara utfärdade friskintyg. Tycker du att det hade varit rättvist?  
    Du tyckte att kritiken mot regeringen var orättvis. Inte för att den var osaklig utan för att man inte samtidigt också kritiserade regeringens politiska motståndare.

Samma argument kan användas på din kritik av friskolor. Ska man kritisera dem måste man också, med din definition av rättvis kritik, också kritisera kommunala skolor.

• KillBill
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-20 22:58:53 följande:
    Du tyckte att kritiken mot regeringen var orättvis. Inte för att den var osaklig utan för att man inte samtidigt också kritiserade regeringens politiska motståndare.

Samma argument kan användas på din kritik av friskolor. Ska man kritisera dem måste man också, med din definition av rättvis kritik, också kritisera kommunala skolor.

Men jag är inte emot friskolor. Jag gillar friskolor. Jag är emot finansieringssystemet (skolpengen) som gör det lukrativt att spara på läromedel, personal eller att försöka hindra "jobbiga elever" från att börja på skolor (detta är självklart inte tillåtet enligt skollagen men sker ändå). Jag delar din uppfattning att kommuner också har missbrukat systemet.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-20 17:54:20 följande:
    Ett rimligt antagande är att risken för Sverige att bli inblandade i en europeisk konflikt skulle öka väsentligt med ett medlemskap i Nato.
    Oerhört svårt att säga.... NATO kan vara både avskräckande och provocerande för Ryssland och då i olika grad beroende på en massa omständigheter, som exempelvis närheten till Ryssland.
    Sedan har du ju förstås den svårligen undvikbara allianseffekten, d.v.s. att du blir som alliansmedlem automatiskt inblandad så fort en annan medlem blir attackerad militärt.
    Vi har haft 200 år av fred och det finns ingen anledning att överge ett till synes framgångsrikt sätt att förhålla sig till omvärlden.
    Det finns ingen enhetlig metod för den freden som jag önskar frångå genom att ha en kraftfull försvarsförmåga.
    Det är för övrigt ett slags ironi att alliansfria Sverige är ett av de länder som tar emot flest flyktingar från ett område som destabiliserats av Natoaktioner.
    Jag har ingen statistik att tillgå, men jag tror det är fler från länder vars instabilitet orsakats av andra än NATO-länder.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-21 00:40:00 följande:
    Oerhört svårt att säga.... NATO kan vara både avskräckande och provocerande för Ryssland och då i olika grad beroende på en massa omständigheter, som exempelvis närheten till Ryssland.
    Sedan har du ju förstås den svårligen undvikbara allianseffekten, d.v.s. att du blir som alliansmedlem automatiskt inblandad så fort en annan medlem blir attackerad militärt.
    Det finns ingen enhetlig metod för den freden som jag önskar frångå genom att ha en kraftfull försvarsförmåga.Jag har ingen statistik att tillgå, men jag tror det är fler från länder vars instabilitet orsakats av andra än NATO-länder.

Nja, jag anser nog att man lugnt kan påstå att invasionen av Irak har fått katastrofala följder, inklusive framväxten av starkt och expanisivt IS

Ett IS som väl för övrigt finansieras av stater som är USA:s bundsförvanter i området.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-21 01:05:36 följande:
    Nja, jag anser nog att man lugnt kan påstå att invasionen av Irak har fått katastrofala följder, inklusive framväxten av starkt och expanisivt IS

Ett IS som väl för övrigt finansieras av stater som är USA:s bundsförvanter i området.
    Frågan är om det på något sätt är en unik påverkan av världens flyktingströmmar (alternativt flyktingströmmar till Sverige) eller ens i närheten för just NATO eller USA?

Här finns statistik om var flyktingströmmarna kommer ifrån:

docs.google.com/spreadsheets/d/1HFg2_wWe4bK9r55FX4lM-hg9H7IMxsXoDg1OOABTNPQ/embed/oimg&zx=tb8h5u7uaq3x

Fundera på hur stor påverkan NATO haft i dessa länders stabilitet i förhållande till annan påverkan (eget styre, inbördeskrig, terrorism, andra länder, revolution/statskupp och andra inre oroligheter o.s.v.) och återkom med en redogörelse av vad du kommer fram till...
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-21 02:00:59 följande:
    Frågan är om det på något sätt är en unik påverkan av världens flyktingströmmar (alternativt flyktingströmmar till Sverige) eller ens i närheten för just NATO eller USA?

Här finns statistik om var flyktingströmmarna kommer ifrån:

docs.google.com/spreadsheets/d/1HFg2_wWe4bK9r55FX4lM-hg9H7IMxsXoDg1OOABTNPQ/embed/oimg&zx=tb8h5u7uaq3x

Fundera på hur stor påverkan NATO haft i dessa länders stabilitet i förhållande till annan påverkan (eget styre, inbördeskrig, terrorism, andra länder, revolution/statskupp och andra inre oroligheter o.s.v.) och återkom med en redogörelse av vad du kommer fram till...
    Det gamla vanliga - att det aldrig finns något facit där man kan ta reda på vad som hade hänt om det som hände inte hade hänt.

Din lista toppas av Afghanistan. Minns du Sovjets misslyckade invasion i Afghanistan och hur USA stödde mujahedin, däribland det som kom att bli IS?

Jag tror man kan biter själv i svansen om man för den "goda sakens" skull stöder galna fundamentalister.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?