Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-15 15:52:06 följande:
    Fast nu räcker det faktiskt med att EN ENDA av dem kommer tillbaka hit med kunskaper om hur man smäller av bomber i folkmassor... för att det ska bli en katastrof. Och det är inget jag sitter och fantiserar ihop - det oroar SÄPO också. Har stått om det i flera dagstidningar de senaste dagarna.
    Kunskap och viljan.

Visst, ingen kanske vet alla siffror exakt.
    Men detta är så allvariga saker.
    Lite som att det luktar bränt i ett trähus.....nog föredrar jag en som tar det på allvar och verkligen kollar upp det på alla sätt, än de som rycker på axlarna och börjar oja sig om att det är öööverdrivet, det brinner sannolikt inte i huset utan utanför och huur många bränder är det i hus egentligen och åååh vad det överdrivs det är nog någon som grillar.

Bättre med koll än likgiltighet.
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-15 16:16:59 följande:
    .

Jag blir bara mer och mer trött på det där konspirations- och kollektivt bedtraffande partiet som kallas för Sverigedemokraterna. Är inte det minsta stolt över svenskar som påstår saker om folkgrupper utan belägg och som vill straffa dem med metoder som är allt annat än hederligt och civiliserat. Men man kan tryggt konstatera att ni iallafall är relativt få..

Men har det med det att göra, det känsliga att det är "folkgrupper".

Hade samma scenario utspelat sig, men att dessa vore blandad kompott av människor från jordens alla hörn....hade det blivit en annan diskussion då och en plötslig ok-stämpel på oron?

• realist14
    Flash Gordon skrev 2014-08-15 17:21:42 följande:

Om dessa islamister sedan skulle påverka möjligheten för nya muslimer att komma till Sverige? Tja, skulle det bli hårdare kontroller pga den orsaken skulle jag inte se något jättekonstigt med det. Det är ungefär vad USA gjorde efter 9/11 med hänsyn till rikets säkerhet.

Men där kanske vi inte är mentalt än men jag tror det skulle förändras om det smäller en islamistisk bomb som dödar en 50-100 personer i en svensk stad någostans.

Där får vi dock lita på Säpo.
    Men är det inte det som är problemet, att det ska till en lång period av vakum utan beslut och realism bara för att snälla sverige ska landa-mentalt.
    För att vi inte får/kan/törs vara proaktiva och riskera att vara överdrivna hellre än att skapa oss problem som vi sedan aldrig kan ta oss ur.
    Kan man göra ett bra jobb utan att vara lite lätt överdriven  öht i det fallet?

Lite som en filmscen där presidenten bevakas av sina vakter på ett evenemang, de har råkoll och minsta misstänkta gest från någon och de har totalfokus på den personen.

Skulle sveriges pk-elit vara livvakter åt presidenten så skulle det se lite annorlunda ut.
    - Du det står en kille där nere med ett misstänkt föremål under jackan och han ser nervös ut och svetten rinner och han tittar på klockan stup i ett...
    - Nej det är säääkert ingen fara, nu ska du inte vara så öööverdriven, tagga ner nu, taskigt att hänga ut någon sådär utan att veta säkert.
    - Men nu lämnade han över något till en förbipasserande, de gjorde ett tecken till varandra, detta ser inte bra ut, vi måste ingripa!
    - Nääeee sluta nu, bara för att någon passerade, han skuffade nog bara undan killen, du måste ju veeeta innan du gör något.

Ja hur den historien slutar kan alla lista ut kanske.
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-16 14:09:07 följande:
    Nah, för min del så intygar "folkgrupp" mer att det handlar om många människor. För en sverigedemokrat verkar dock begreppet intyga att det är fritt fram att dra gruppen över en och samma kamm (menar inte att specifikt du gör detta, menar det i allmänhet med få uppkevda undantag i praktiken). Sedan så ÄR gruppen "muslimer" en "blandad kompott av människor från jordens alla hörn" men så hanteras de inte av sverigedemokrater.

Fenomenet religion bygger inte heller upp broar hur som helst, även om religionen och dess kultur hamnar i samma kategori. Känner exempelvis du att du skulle ha mer gemensamt med en sekulariserad muslim i Sverige som jobbar på Nordea eller med en Grand Wizard inom Kuk Klux Klan som bor i Amerika och som säljer "moonshine" för inkomsten? Enligt retoriken som många sverigedemokrater använder så skulle du allså, ofelbart, ha mycket mer gemensamt med denna Grand Wizard - för att ni har ett närmare kulturarv på, öhm, kulturkartan (kristet och västerländskt).

Svara ärligt, dömer dig inte. Jag tror att många konflikter skapas i huvudet och inte ens skulle uppstå i faktisk praktik. Liksom bara degenererande, i stort, att då utgå ifån att en konflikt finns där, innan man träffat några eller en specifik person.
    Gemensamt med en person eller inte beror ju på människan i stort. Saker kan uppväga ev brister osv....
    Men det är inte en person som skapar problemen, utan en stor grupp.

Och det problemet finns där även om undantag i gruppen existerar, det förändrar liksom inget....och ger nte gruppen något alibi för att bete sig illa.

Vem med ärligt uppsåt vill fungera som alibi för något som ställer till så mycket vansinne i världen.
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-16 16:25:20 följande:
    Man bör inte att problimatisera människor på sådana grunder. När det fortfarande är så få araber som just kapar flygplan så har vi INTE problem med araber, utan problem med flygkapare. Det är du och gelikar som tror på kollektiv bestraffning som princip, medan ~90% av befolkningen inser att det är högst förlegade metoder.

Säkerhetspersonalen vid flygplatser ska fokusera uteslutande på BETEENDE och inte stirra sig sverigedemokratiskt blinda på härkomst, utseende eller något annat löjligt trams. Skulle aktuell personal agera så som du subtilt föreslår, så skulle säkerheten garanterat bli lidande, inom hela sektorn..

Tack och lov så förstår folk bättre.
    Du menar det är få plan som blir kapade öht.

Om händelser sker utifrån en religiös övertgelse och den religiösa övertygelsen härskar i det länder där araber bor, för att ta ett exempel.

Är det inte då väldigt patetiskt att börja  visitera alla lite random för att vara pk, och på så sätt få sämre effekt av den kontroll man gör. Vilket i förlängningen drabbar människor som kan råka ut för dem...

• realist14
    Digestive skrev 2014-08-16 16:54:39 följande:

Rösta in surpottor i regeringen för att de enbart ska sitta och sura över tillvaron - till vilken nytta då undrar jag? Har Sverigedemokraterna gjort en enda kreativ sak för Sverige under deras mandat period eller har de bara lekt våg som mästare på att sura?

Jag tar hemskt gärna del utav Sverigedrmokraternas kreaktivitet - så kan någon vädra fram vad jag inte har sett röken utav på 4 år? Något BÖR jag ha missat, annars är det verkligen en beklaglig politik de för (no pun intendeed).

SD är rätt nya. Låt dem ha några generationer på sig, det kommer bli skitbra i slutändan.
     Denna slogan används ju rätt ofta i andra sammanhang, hm, så då borde den kunna användas även här eller hur.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-16 17:41:06 följande:
    Fast jag råkar då veta att personer med semitiskt utseende och/eller namn kontrolleras noggrannare. Även SÄPO har koll på människor av vissa ursprung, mer än andra. Att kontrollera alla lika mycket skulle skapa ännu längre köer och mer förseningar i flygtrafiken än idag.

Och "beteende"..? Proffsterrorister har fått lära sig att spela teater. De ser inte skyldiga ut.
    Det finns filmer på hur 9/11-männen kliver in på flygplatsen, checkar in och går iväg...
    Välklädda och utan en min av osäkerhet.

• realist14
    Flash Gordon skrev 2014-08-17 07:53:35 följande:
    Ja, det vore behändigt om man kunde avsluta medborgarskapet för den som väljer att ta sida för en annan makt (ex islamister) mot Sverige och svenskarna men jag tycker att ur något slags "etiskt" perspektiv så får nationen Sverige "ta" att man haft otur med några av sina infödda medborgare.

Istället för fråntaget medborgarskap och utvisning finns det exempelvis livstids fängelse utan benådning som alternativ. Om det skulle behövas. 
    Vilket talar fär att man inte ska kunna få det så snabbt.
    Det ska vara något att jobba sig till, ingen inträdesbiljett som man får på arlanda.
  • realist14
    Flash Gordon skrev 2014-08-17 08:10:46 följande:
    Ja, det är absolut en tänkbar tanke.

Se exempelvis på historiens största invandrarnation (nä, inte Sverige - åtminstone inte än): USA.

Där måste du klara av att rent test om bland annat historia och statsskick för att ens få chansen att bli medborgare. Prova och se om NI kan bli medborgare i USA:
    http://www.uscis.gov/citizenship/quiz/learners/study-test/study-materials-civics-test/naturalization-self-test-1

En gång i tiden vågade till och med FP föreslå tester i svenska för att få medborgarskap.
    Ja men det anses väl rasistiskt i sverige.
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-17 10:51:29 följande:
    Man ska alltså bevisa sig som nyfödd? Gäller det alla som föds i Sverige eller har det med föräldrarnas ursprung att göra?
    Givetvis ska ungen jollra på svenska innan den får PUT.

Suck- kan vi hålla oss till realistiska kommentarer nu?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?