Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:32:20 följande:
Du har en poäng, det medger jag.
Det är extrapoleringar åt alla håll, och vi polariserar oss.
Jag håller med det är synd att det blir så.
Debatten skulle tjäna på att vi nyanserade oss men då från båda hållen, för även dom som är emot invandringen är precis lika goda kålsupare.
Men generaliseringar är av ondo, dom skapar fördomar som skapar diskriminering som skapar våld.
Generaliseringar ska man vara jävligt försiktig med.
Och för mig personligen så funkar det så att när nån drar till med en generalisering då slutar jag lyssna.
Som när Jeaninne skriver som hon gjorde i inlägget om muslimers kvinnosyn, då tänker jag på dom muslimer jag känner och jag ser att det hon skriver inte alls stämmer in på det dom säger och står för.
Nästa tanke blir då att om dom inte står för det så finns det säkert många, många fler som inte heller gör det, men som Jeaninne anklagar och sprider att dom gör.
Fördomar helt enkelt.
Det är fult att göra så mot andra människor.
Geraliseringar kan mycket väl uttalas av de som (jag är en av dem) har som en så självklar sak i bakhuvudet att det inte behöver tjatas om varenda gång man säger något- att det givetvis inte gäller precis alla.
Men- man kan nu ha tillräckliga problem med företeelsen ändå, eller hur.
Jag menar, ska man hårddra det där pratet om att aalllaa ska var involverade- annars har vi inte rätt att säga något, så kan vi knappt ens uttalas oss om nazismens historia eftersom det faktiskt fanns de som vägrade lyda order ..men de förminskar väl inte det som skedde för det?? Nej- just det.
Har skrivit det förut, men den tål att upprepas, muslimerna har sin gud- Allah, vi har vår- Alla.
Det går inte att föra en debatt med guden Alla på axlarna, inte om något.