Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:00:51 följande:
    Men om du är vansinnig som du skriver, varför gör du inte mer då för att räta upp dom missförhållanden du ser?
    Tell me how.

Annat än att bli politiskt engagerad har jag ingen aning faktiskt.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:07:47 följande:
    Fast det är inte bara såna åtgärder som vidtas heller.
    Det jag kommer på nu såhär är Glöm aldrig Pela och Fadime som jobbar mot hedersvåld.
    Alla dom ideella krafter som jobbar med ungdomar i förorterna för att skapa sammahållning och alternativ till aktiviteter.
    Dom som jobbar aktivt för att få till ett bättre och trevligare område, som kämpar ofta i motvind och får lite stöd av kommunerna och myndigheter.
    Alla dom demonstrationer som har startats för att minska våldet.

Etc, etc...........ser du inte dom här insatserna, hur människor försöker och kämpar, eller bara ignorerar du dom?
    Kanon, bra att du påminde.
    Det var BRA insatser.
    Vilka av dem gjordes av invandrarna själva?
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:11:13 följande:
    Jag ser att det kan finnas kulturella skillnader ja.
    Men i grunden är vi lika, i grunden delar dom allra flesta samma värdegrund, att inte skada andra, att inte förstöra och att inte sko sig på andras bekostnad.
    Kort sagt att behandla andra som man själv vill bli behandlad och alltid göra så gott man kan.
    Jeaninne var inne på det som var mer med verkligheten överenstämmnde.

Önskar att världen var en enda trevlig lägereld där alla sitter och sjunger Cumbaia...men tyvärr ser inte verkligheten ut så....och värderingar skiljer sig massor..tror du tex dessa , för att ta ett exempel, har en minsta lilla tanke åt värdlandets väl och ve och inte vill "sko sig" ?? Tror du de har respekt? Tror du de har varma tacksamma tankar. Tror du de vill se sig själva integreras i det samhälle de uppfattar landet har? Fint att vara naiv men det måste finnas lite realism också.

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:32:20 följande:
    Du har en poäng, det medger jag.
    Det är extrapoleringar åt alla håll, och vi polariserar oss.
    Jag håller med det är synd att det blir så.
    Debatten skulle tjäna på att vi nyanserade oss men då från båda hållen, för även dom som är emot invandringen är precis lika goda kålsupare.

Men generaliseringar är av ondo, dom skapar fördomar som skapar diskriminering som skapar våld.
    Generaliseringar ska man vara jävligt försiktig med.
    Och för mig personligen så funkar det så att när nån drar till med en generalisering då slutar jag lyssna.
    Som när Jeaninne skriver som hon gjorde i inlägget om muslimers kvinnosyn, då tänker jag på dom muslimer jag känner och jag ser att det hon skriver inte alls stämmer in på det dom säger och står för.
    Nästa tanke blir då att om dom inte står för det så finns det säkert många, många fler som inte heller gör det, men som Jeaninne anklagar och sprider att dom gör.
    Fördomar helt enkelt.
    Det är fult att göra så mot andra människor.
    Geraliseringar kan mycket väl uttalas av de som (jag är en av dem) har som en så självklar sak i bakhuvudet att det inte  behöver tjatas om varenda gång man säger något- att det givetvis inte gäller precis alla.
    Men- man kan nu ha tillräckliga problem med företeelsen  ändå, eller hur.

Jag menar, ska man hårddra det där pratet om att aalllaa ska var involverade- annars har vi inte rätt att säga något, så kan vi knappt ens uttalas oss om nazismens historia eftersom det faktiskt fanns de som vägrade lyda order ..men de förminskar väl inte det som skedde för det?? Nej- just det.

Har skrivit det förut, men den tål att upprepas, muslimerna har sin gud- Allah, vi har vår- Alla.

Det går inte att föra en debatt med guden Alla på axlarna, inte om något.

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:35:32 följande:
    Så varför blir du då inte politiskt engagerad?
    Bra fråga. Ska tugga på den.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:37:38 följande:
    Vad spelar det för roll, som jag skrev har invandrare inte ett större ansvar än andra att jobba för det dom vill ändra på.
    Jag vet inte ärligt talat vilka, jag vet att dom är där, men inte i vilken utsträckning.
    Men vem är du att kräva av andra det du själv inte gör?
    Du engagerar dig ju inte själv, med vilken rätt kräver du då att andra ska göra det.
    Lev som du lär istället.
    Men det var väl det vi pratade om, inte insatser från de svenska samhället utan från dem själva.

Jag har lagt mina timmar på ett annat engagemang än politik, men har gjort fler volontärtimmar än de flesta jag känner och varit väldigt engaerad för att hjälpa barn, mestadels i andra länder.

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-09 10:59:28 följande:
    Nu är du där och skriver tackar igen. De ska inte tacka för. De ska känna sig välkomna.
    Driver vi ett hotell eller?

Du tackar inte om du blir bjuden på middag hos någon?
    Jo antagligen.
    Men att få all inclusive samt trygghet, äeh, iget att tacka för. Eh....
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-10 11:01:36 följande:
    Det går alldeles utmärkt att diskutera utan att generalisera i dom allra flesta fallen.
    Jag har jobbat med utsatta kvinnor ideellt och en del män, men mest kvinnor och jag har sett så mycket skit som en del män har utsatt dom för.
    Men om jag skulle skriva om män på samma svepande generaliserande sätt som jag sett sd-anhängare göra om invandrare, så hade jag fått så mycket skit för det.
    Då hade jag blivit kallad för manshatare omedelbart.
    Orden är viktiga, i synnerhet på ett forum där det skrivna är det enda kommunikationsmedel vi har och vi känner inte heller varandra och kan varandras språkbruk.
    Då är det viktig att vara tydlig, så jo, det behövs sägas varje enskild gång, annars riskerar man att såra andra som är oskyldiga och dra med dom över en kam och man riskerar att själv bli stämplad, i det här fallet som rasist.

Angående nazismens historia, kan man skriva antingen

Dom nazister som gjorde sig skyldiga till misshandel och mord

eller så kan man skriva

Nazisterna misshandlade och mördade.

Ser du verkligen ingen skillnad på dom två meningarna.
    Var försiktigt med orden om du menar allvar med att du vill ha en nyanserad debatt.

Ok, kan köpa det till viss del.'
    Men det blir ju mer svepande ju mer som man kan anta att den grupp man talar om styrs av hårda lagar som hårt pekar på hur de ska göra och uppföra sig än om man pekar ut en löst sammansatt grupp som eg inget har gemensamt, det håller du väl ändå med om.

Ser ingen större skillnad på meningarna egentligen, det blir ordlek bara. Som om några utförde våldsbrott medan andra "bara" stod och vaktade.
    Är de som vaktade mindre medskyldiga ?
     Eh, neej.

Man kan visst säga- nazisterna misshandlade och mördade...eftersom meningen är lösryckt ..i en diskussion går man isf längre, och frågar vidare- gällde det alla?

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-10 11:08:17 följande:

Igår skrev du som svar på en direkt fråga vad du gjorde för att bidra såhär:

"Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti "

Har du ändrat dig nu (varför blir min text tjock? )
    Men det är jättebra att du engagerat dig för barnen, toppen, det ska du ha all credit för.

Det är inte insatser från svenska samhället, det är insatser från privatpersoner av olika ursprung.
    ja, du ville prata om just invandrare, jag breddade frågan, för jag förstår inte varför det var viktigt att just singla ut vad invandrare kontra svenska privatpersoner gjorde.
    Vi har alla ett ansvar.
    Varför är det viktigt för dig att det är just invandrare som ska diskuteras, frågan berör väl oss alla?
    Ja inget i dessa frågor menade jag.  Så jag har inte ändrat mig :)

Nja viktigt vilka som gjorde vad..vi kom en bit från ursprungsfrågan nu som jag tror var att det visst reagerades och sågs med oblida ögon på det som sker i förorterna tex och då undrade jag vilka tecken på det vi ser och vad de själva gör för att stävja det hela...relevant fråga kan jag tycka ändå.Det vore av flera skäl nyttigt att se deras reaktioner och också gärna åtgärder.
  • realist14

Svenskar på tjänsteresa utomlands hårdpluggar på seder och bruk, vem ska jag hälsa på först, hur sitter vi runt bordet, vem tilltalar jag om detta...osv osv...sen kliver de in i sammanträdesrummet som inför en teaterpremiär med inövade rörelser, rädda för att göra fel. Snacka om respekt och integration.
    Sedan kommer det landets representanter hit, en tid senare,...inte så att nu är det vår hemma-arena och våra seder och bruk då, nej då...för vi finns ju per definition inte. Nej då återupprepas allt istället, fast i det egna konferensrummet. Suck.

Har sett detta många gånger. Säger lite om svenskar kanske. "
    Varför är ju den stora frågan som alltid.

Känns det igen?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?