• Anonym (:()

Så dåligt jobb :(

Har varit arbetslös i nästan 1,5 år och nu äntligen fått ett jobb. Men min totala inkomst nu med ett jobb kommer bli nästan samma som när jag har haft socialbidrag (vilket i sig har varit väldigt lågt). Det känns för jävligt faktiskt - hur ska man motiveras att jobba egentligen?

Enda fördelarna är typ minimal pension, möjligheten att kunna byta lägenhet och att kunna skriva in mig på universitetet för att skriva omtentor.. Och så får jag "gratis" mat på jobbet (de drar av 1500 kr på lönen för det.. inget man kan välja att avstå ifrån). Men i gengäld måste jag jobba 8 timmar per dag och kommer ändå inte orka plugga igen omtentor eller söka bättre jobb (KAN ändå inte få ett bättre jobb).

Jag lider redan av psykisk ohälsa och skulle egentligen behöva jobba 80% för att inte bränna ut mig (igen), men det är inte möjligt med det här jobbet. Känns bara som nackdelar med att jobba.

Ja, man ska vara tacksam för att man har ett jobb, men ska det verkligen behöva vara så här dåligt?

• Svar på tråden Så dåligt jobb :(
  • leaf88

Jag kan tillägga att då har jag ändå inte hög lön, men "normal".

• Anonym (m)
    Anonym (:() skrev 2013-10-31 15:35:01 följande:
    I know. Inte konstigt att folk hellre har socialbidrag än arbetar..
    Men socialbidrag ska väl för sjutton vara en sista utväg, inte för att man inte gillar sitt jobb eller får tillräckligt bra lön. Tycker de som "väljer" socialbidrag framför ett jobb, vilket som helst borde skämmas. Varför ska jag gå till mitt jobb varje dag för att vara med och försörja de som väljer att inte jobba.

Grattis till jobbet! Borde ju vara otroligt skönt att känna att du kan försörja dig själv. 
  • Anonym (jadu)

Känns inte som ett seriöst företag som betalar så dåligt.

Anonym (m) skrev 2013-10-31 19:01:57 följande:
    Men socialbidrag ska väl för sjutton vara en sista utväg, inte för att man inte gillar sitt jobb eller får tillräckligt bra lön. Tycker de som "väljer" socialbidrag framför ett jobb, vilket som helst borde skämmas. Varför ska jag gå till mitt jobb varje dag för att vara med och försörja de som väljer att inte jobba.

Grattis till jobbet! Borde ju vara otroligt skönt att känna att du kan försörja dig själv. 
    Det ÄR skönt att kunna försörja sig själv, men samtidigt känns det liksom surt att jobba hårt för en slavlön.
    leaf88 skrev 2013-10-31 18:36:27 följande:
    Vad har du för lön? Låter orimligt att du inte tjänar mycket mer än soc-normen, för heltid! Jag jobbar 80 procent och tjänar flera tusen mer. Det låter faktiskt som om du blir utnyttjad. Självklart ska man inte gå på soc i onödan, men poängen är ju att det ska löna sig att arbeta. Annars kommer ju - son du skriver - ingen vilja göra det!
    Efter skatt kommer jag få ut ca 11 500, om jag jobbar 8 timmar varje vardag. Utöver det får jag ett barnbidrag, så det blir ju i alla fall 1000 kr mer än förut. En liten förbättring.

Hmm.. Nu glömde jag ju dra bort 1000 kr för maten, så ja, det blir precis samma som med soc-bidrag.

• Anonym (Anonym)

Låter som man kan klara sig rätt bra på socialbidrag... Och jag förstår att behovet att hitta ett jobb inte känns särskilt akut. Beror väl kanske lite på vad man har för hyra också iof.

Anonym (:() skrev 2013-10-31 19:48:05 följande:
    Efter skatt kommer jag få ut ca 11 500, om jag jobbar 8 timmar varje vardag. Utöver det får jag ett barnbidrag, så det blir ju i alla fall 1000 kr mer än förut. En liten förbättring.

Anonym (Anonym) skrev 2013-10-31 20:30:45 följande:
    Låter som man kan klara sig rätt bra på socialbidrag... Och jag förstår att behovet att hitta ett jobb inte känns särskilt akut. Beror väl kanske lite på vad man har för hyra också iof.
    Beloppet beror ju på vilken hyra man har, elräkning, antal barn, eventuell medicinering etc. Min totala inkomst den här månaden låg på 11 500 kr, 3500 kr av detta bestod av bostadsbidrag, barnbidrag och lön från ett timjobb jag hade. Jag har två barn på deltid, hade utgifter för läkarbesök, en hyra på 4500.

Har man färre utgifter får man lägre bidrag, har man större utgifter får man mer.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (:() skrev 2013-10-31 20:37:33 följande:
    Beloppet beror ju på vilken hyra man har, elräkning, antal barn, eventuell medicinering etc. Min totala inkomst den här månaden låg på 11 500 kr, 3500 kr av detta bestod av bostadsbidrag, barnbidrag och lön från ett timjobb jag hade. Jag har två barn på deltid, hade utgifter för läkarbesök, en hyra på 4500.

Har man färre utgifter får man lägre bidrag, har man större utgifter får man mer.

Ja, jag skulle inte vilja byta med dig... Du får se till att försöka klara tentorna så kan du byta upp dig till något bättre jobb sen. lycka till!
    Anonym (Anonym) skrev 2013-10-31 20:44:51 följande:

Ja, jag skulle inte vilja byta med dig... Du får se till att försöka klara tentorna så kan du byta upp dig till något bättre jobb sen. lycka till!
    Nej.. Inte så kul nu när det börjar bli julklappsdags, plus att ena barnet fyller år i december. Det är snålt. Köper julklappar och presenter på blocket
Svar på tråden Så dåligt jobb :(