• Anonym (:()

Så dåligt jobb :(

Har varit arbetslös i nästan 1,5 år och nu äntligen fått ett jobb. Men min totala inkomst nu med ett jobb kommer bli nästan samma som när jag har haft socialbidrag (vilket i sig har varit väldigt lågt). Det känns för jävligt faktiskt - hur ska man motiveras att jobba egentligen?

Enda fördelarna är typ minimal pension, möjligheten att kunna byta lägenhet och att kunna skriva in mig på universitetet för att skriva omtentor.. Och så får jag "gratis" mat på jobbet (de drar av 1500 kr på lönen för det.. inget man kan välja att avstå ifrån). Men i gengäld måste jag jobba 8 timmar per dag och kommer ändå inte orka plugga igen omtentor eller söka bättre jobb (KAN ändå inte få ett bättre jobb).

Jag lider redan av psykisk ohälsa och skulle egentligen behöva jobba 80% för att inte bränna ut mig (igen), men det är inte möjligt med det här jobbet. Känns bara som nackdelar med att jobba.

Ja, man ska vara tacksam för att man har ett jobb, men ska det verkligen behöva vara så här dåligt?

• Svar på tråden Så dåligt jobb :(
  • Anonym (Sant)

Å

Anonym (m) skrev 2013-10-31 19:01:57 följande:
    Men socialbidrag ska väl för sjutton vara en sista utväg, inte för att man inte gillar sitt jobb eller får tillräckligt bra lön. Tycker de som "väljer" socialbidrag framför ett jobb, vilket som helst borde skämmas. Varför ska jag gå till mitt jobb varje dag för att vara med och försörja de som väljer att inte jobba. Grattis till jobbet! Borde ju vara otroligt skönt att känna att du kan försörja dig själv. 

Om man tjänar lika mycket på att jobba som att få socialbidrag så är det något fel tycker jag. Varför jobba då liksom...
  • Khaleesi

Anonym: Kolla in hjälpsidor som "Matkassen" och "Saris Änglar" på Facebook. Om du har ont om pengar kan de hjälpa med present och julklapp. Det är inte fel att söka och de dömmer ingen eller ställer jobbiga frågor. Se det som att du kan ge tillbaka när du pluggat klart och fått ett bättre jobb med högre lön. Jag brukar skänka när jag kan, känns bra att hjälpa. Vet hur det är att växa upp i en fattig familj, det är inget fel men det gjorde ont att se mamma pantsätta sina ringar för att jag fyllde år kring jul när hennes ekonomi redan var ansträngd.

Anonym (Sant) skrev 2013-10-31 20:57:10 följande:
    Å
    Om man tjänar lika mycket på att jobba som att få socialbidrag så är det något fel tycker jag. Varför jobba då liksom...
    Jag håller med. Men det är ju då beloppet på lönen det är fel på, för det är nätt och jämnt att man går runt på socialbidraget.
  • Anonym (Sant)
    Anonym (:() skrev 2013-10-31 21:00:51 följande:
    Jag håller med. Men det är ju då beloppet på lönen det är fel på, för det är nätt och jämnt att man går runt på socialbidraget.

Ja.
  • Anonym (Sant)

Jag tycker att du skall vara stolt över dig själv som har ett jobb nu. Sedan får du jobba dig upp genom att ta tentorna med tiden. Lycka till!

• Anonym (m)
    Anonym (Sant) skrev 2013-10-31 20:57:10 följande:
    Å
    Därför att vi andra ska slippa försörja dig! Vad hände med att ta ett vuxet ansvar för sitt eget liv. Jag vet att socialbidragen i Sverige definitivt inte är höga men om de är så höga att man väljer bort att jobba kan jag inte låta bli att tycka att de borde sänkas.
  • leaf88
    Anonym (m) skrev 2013-10-31 22:39:04 följande:
    Därför att vi andra ska slippa försörja dig! Vad hände med att ta ett vuxet ansvar för sitt eget liv. Jag vet att socialbidragen i Sverige definitivt inte är höga men om de är så höga att man väljer bort att jobba kan jag inte låta bli att tycka att de borde sänkas.

Det är inte socialbidragen som är höga, det är ts lön som är på tok för låg. Fortsätter lönedumpningen, kommer vi att få den här situationen. Färre och färre förlorar motivationen att söka jobb. Ja, försörjningsstöd ska vara en sista utväg, men det måste samtidigt löna sig att arbeta!
  • leaf88

Fler och fler förlorar motivationen att söka jobb, ska det förstås stå. Ts, är du med i facket? Vad säger de om din lön? Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen?

• puss

Folk får för mycket bidrag. Det är därför du får så låg lön.

leaf88 skrev 2013-10-31 22:44:15 följande:
    Fler och fler förlorar motivationen att söka jobb, ska det förstås stå. Ts, är du med i facket? Vad säger de om din lön? Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen?
    Nej jag är inte med i facket.
Svar på tråden Så dåligt jobb :(