• Anonym (:()

Så dåligt jobb :(

Har varit arbetslös i nästan 1,5 år och nu äntligen fått ett jobb. Men min totala inkomst nu med ett jobb kommer bli nästan samma som när jag har haft socialbidrag (vilket i sig har varit väldigt lågt). Det känns för jävligt faktiskt - hur ska man motiveras att jobba egentligen?

Enda fördelarna är typ minimal pension, möjligheten att kunna byta lägenhet och att kunna skriva in mig på universitetet för att skriva omtentor.. Och så får jag "gratis" mat på jobbet (de drar av 1500 kr på lönen för det.. inget man kan välja att avstå ifrån). Men i gengäld måste jag jobba 8 timmar per dag och kommer ändå inte orka plugga igen omtentor eller söka bättre jobb (KAN ändå inte få ett bättre jobb).

Jag lider redan av psykisk ohälsa och skulle egentligen behöva jobba 80% för att inte bränna ut mig (igen), men det är inte möjligt med det här jobbet. Känns bara som nackdelar med att jobba.

Ja, man ska vara tacksam för att man har ett jobb, men ska det verkligen behöva vara så här dåligt?

• Svar på tråden Så dåligt jobb :(
    puss skrev 2013-10-31 22:46:07 följande:
    Folk får för mycket bidrag. Det är därför du får så låg lön.
    Finns inte så mycket jag kan göra åt det..
  • Superba Supernovan

Men bostadsbidrag borde du väl få även om du jobbar, eftersom du har barn och en låg inkomst? Du kan ju inte räkna bostadsbidrag som inkomst från soc, vilket jag fattade det som att du gjorde när du skrev att din inkomst från soc var på 11 000kr? Du måste ju särskilja alla bidrag från varandra.
    Att jobba kan aldrig vara negativt, det blir 1000 ggr lättare att hitta ett nytt jobb när du redan har jobb. Om det inte duger med låginkomstjobb, då återstår att plugga! Det finns t ex KY-utbildningar som inte är särskilt långa men som ökar chansen till jobb något enormt. Börja fundera på det nu så kan du börja plugga höstterminen 2014. Det är inte särskilt långt dit.

• Charissima
    Anonym (:() skrev 2013-10-31 15:35:01 följande:
    I know. Inte konstigt att folk hellre har socialbidrag än arbetar..
    Ja, det är väldigt konstigt att folk hellre lever på socialbidrag än arbetar. Skrämmande rent av.
    Superba Supernovan skrev 2013-11-01 07:50:59 följande:
    Men bostadsbidrag borde du väl få även om du jobbar, eftersom du har barn och en låg inkomst? Du kan ju inte räkna bostadsbidrag som inkomst från soc, vilket jag fattade det som att du gjorde när du skrev att din inkomst från soc var på 11 000kr? Du måste ju särskilja alla bidrag från varandra.
    Att jobba kan aldrig vara negativt, det blir 1000 ggr lättare att hitta ett nytt jobb när du redan har jobb. Om det inte duger med låginkomstjobb, då återstår att plugga! Det finns t ex KY-utbildningar som inte är särskilt långa men som ökar chansen till jobb något enormt. Börja fundera på det nu så kan du börja plugga höstterminen 2014. Det är inte särskilt långt dit.
    Bostadsbidraget går från ca 1900 till ca 500 kr när jag börjar jobba.
    Charissima skrev 2013-11-01 07:58:10 följande:
    Ja, det är väldigt konstigt att folk hellre lever på socialbidrag än arbetar. Skrämmande rent av.
    Är det verkligen konstigt?

I mitt fall har jag svårt att jobba 100% eftersom jag har blivit utbränd en gång, och lätt blir det igen. Då är det oerhört omotiverande att ta ett 100%-jobb och ändå bara få ut samma summa pengar som förut, och dessutom riskera att bränna ut sig på kuppen.

Hade jag kunnat få högre lön hade jag valt att jobba 80%, även om jag bara hade kunnat få ut samma summa pengar som förut. För då riskerar jag inte min hälsa.
  • Amarians

11,500 kr efter skatt på heltid är för lite.
    Ring deras fackförbund och hör vad minimilönen ligger på!

• Anonym (Sant)
    Anonym (m) skrev 2013-10-31 22:39:04 följande:
    Därför att vi andra ska slippa försörja dig! Vad hände med att ta ett vuxet ansvar för sitt eget liv. Jag vet att socialbidragen i Sverige definitivt inte är höga men om de är så höga att man väljer bort att jobba kan jag inte låta bli att tycka att de borde sänkas.

Om svaret var riktat till mig så kan jag bara säga att jag alltid jobbat sedan jag gick ut gymnasiet för snart 30 år sedan och skaffat mig 2 högskoleutbildningar under tiden. Jag har studielån för en av utbildningarna men jobbade parallellt medan jag läste in den andra utbildningen. Så försörjer mig, det gör du inte. Jag tycker att det ska löna sig att arbeta i förhållande till socialbidrag för det är nämligen ganska jobbigt att jobba alla veckodagar, hämta barn i skolan och köra hela racet hemma. Så lever många sina liv.
  • Anonym (m)
    Anonym (Sant) skrev 2013-11-01 10:44:04 följande:

Om svaret var riktat till mig så kan jag bara säga att jag alltid jobbat sedan jag gick ut gymnasiet för snart 30 år sedan och skaffat mig 2 högskoleutbildningar under tiden. Jag har studielån för en av utbildningarna men jobbade parallellt medan jag läste in den andra utbildningen. Så försörjer mig, det gör du inte. Jag tycker att det ska löna sig att arbeta i förhållande till socialbidrag för det är nämligen ganska jobbigt att jobba alla veckodagar, hämta barn i skolan och köra hela racet hemma. Så lever många sina liv.
    Klart det ska löna sig att jobba, om det inte gör det tyder ju det på att bidragen är för höga. Eller?
  • Amarians
    Anonym (m) skrev 2013-11-01 11:14:23 följande:
    Klart det ska löna sig att jobba, om det inte gör det tyder ju det på att bidragen är för höga. Eller?
  • Charissima
    Amarians skrev 2013-11-01 10:42:19 följande:
    11,500 kr efter skatt på heltid är för lite.
    Ring deras fackförbund och hör vad minimilönen ligger på!

Om T.S. får lön 11.500 kr/månad och det är lika mycket som försörjningsstödet hon haft, ja, då har vi för höga belopp på försörjningsstöd.
    Charissima skrev 2013-11-01 11:23:09 följande:
    Om T.S. får lön 11.500 kr/månad och det är lika mycket som försörjningsstödet hon haft, ja, då har vi för höga belopp på

försörjningsstöd.

Det är inte lika högt som försörjningsstödet, utan som existensminimum. Men får man soc-bidrag täcks ju även en del av bostadsbidrag.
    Charissima skrev 2013-11-01 11:23:09 följande:
    Om T.S. får lön 11.500 kr/månad och det är lika mycket som försörjningsstödet hon haft, ja, då har vi för höga belopp på försörjningsstöd.

Och det går inte att leva på lägre.
Svar på tråden Så dåligt jobb :(