• Anonym (:()

Så dåligt jobb :(

Har varit arbetslös i nästan 1,5 år och nu äntligen fått ett jobb. Men min totala inkomst nu med ett jobb kommer bli nästan samma som när jag har haft socialbidrag (vilket i sig har varit väldigt lågt). Det känns för jävligt faktiskt - hur ska man motiveras att jobba egentligen?

Enda fördelarna är typ minimal pension, möjligheten att kunna byta lägenhet och att kunna skriva in mig på universitetet för att skriva omtentor.. Och så får jag "gratis" mat på jobbet (de drar av 1500 kr på lönen för det.. inget man kan välja att avstå ifrån). Men i gengäld måste jag jobba 8 timmar per dag och kommer ändå inte orka plugga igen omtentor eller söka bättre jobb (KAN ändå inte få ett bättre jobb).

Jag lider redan av psykisk ohälsa och skulle egentligen behöva jobba 80% för att inte bränna ut mig (igen), men det är inte möjligt med det här jobbet. Känns bara som nackdelar med att jobba.

Ja, man ska vara tacksam för att man har ett jobb, men ska det verkligen behöva vara så här dåligt?

• Svar på tråden Så dåligt jobb :(
    Anonym (matglad) skrev 2013-10-31 15:02:52 följande:
    Om företaget har en personalmatsal så kanske man betalar 50 spänn istället för 75 spänn för lunchen som dras på lönen.

Då ska man förmånsbeskattas för de 25 kronorna man har fått maten billigare men såklart inte för hela beloppet.
    Men jag förstår inte alls det här med förmånsbeskattning Skäms Vem beskattas? Företaget?
    Jag har bara fått meddelat till mig av arbetsgivaren att de drar 50 kr per dag från min lön för maten, för att det är en skattepliktig förmån som de har. Man får inte välja själv om man vill utnyttja den eller ej. Tar man med egen mat istället så förlorar man ändå de där pengarna.
  • Maria 434

Fast TS försöka vända dina tankar till något positivt.
    Du har nu fått jobb efter lång tid som arbetslös, det är ju toppen! Nu är du tillbaka på arbetsmarkanden igen vilket gör det lättare för dig att få andra jobb i framtiden.
    Försök härda ut under en tid, och sök självklart andra jobb under tiden du jobbar där.  

Maria 434 skrev 2013-10-31 15:07:37 följande:
    Fast TS försöka vända dina tankar till något positivt.
    Du har nu fått jobb efter lång tid som arbetslös, det är ju toppen! Nu är du tillbaka på arbetsmarkanden igen vilket gör det lättare för dig att få andra jobb i framtiden.
    Försök härda ut under en tid, och sök självklart andra jobb under tiden du jobbar där.  
    Jag vet att det är så jag ska tänka. Jag får se hur det känns när jag har jobbat ett tag.
  • Anonym (matglad)
    Anonym (:() skrev 2013-10-31 15:04:54 följande:
    Men jag förstår inte alls det här med förmånsbeskattning Skäms Vem beskattas? Företaget?
    Jag har bara fått meddelat till mig av arbetsgivaren att de drar 50 kr per dag från min lön för maten, för att det är en skattepliktig förmån som de har. Man får inte välja själv om man vill utnyttja den eller ej. Tar man med egen mat istället så förlorar man ändå de där pengarna.
    Förmånsbeskattning gäller dig som anställd, det är ju du som får förmånen av billigare eller i detta fallet gratis mat.

Olika regler om detta gäller för olika sorters anställda som hör till olika kollektivavtal. Jag antar att din arbetsplats ligger  i Handel & restaurang, och då är det så här:

www.hrf.net/kost-pa-arbetsplatsen
    Kost på arbetsplatsen

I de kollektivavtal som vi har tecknat ingår det en klausul om kostavdrag. I avtalet heter det "inackordering i kost". Det innebär att arbetsgivaren har rätt att göra ett kostavdrag från din nettolön med, för närvarande, 40 kronor per arbetsdag. Om du har arbetat i 20 dagar under löneperioden blir kostavdraget 800 kronor.

Kostförmån beskattas enligt Skatteverkets regler. Fri lunch eller middag på jobbet är värderat till 80 kronor per dag. Kom ihåg att du inte har fri kost, eftersom du redan har betalat 40 kronor för maten (kostavdrag). Det betyder att du får ett förmånsvärde på skillnaden, det vill säga 40 kronor per dag, som du ska betala skatt för. Detta förmånsvärde lägger din arbetsgivare på toppen av din bruttolön. Med avdrag och skatt blir din faktiska matkostnad ca 52 kronor per dag.

Du undantas från regeln om kostavdrag om din arbetstid är högst fyra timmar per dag.

Anonym (matglad) skrev 2013-10-31 15:15:30 följande:
    Förmånsbeskattning gäller dig som anställd, det är ju du som får förmånen av billigare eller i detta fallet gratis mat.

Olika regler om detta gäller för olika sorters anställda som hör till olika kollektivavtal. Jag antar att din arbetsplats ligger  i Handel & restaurang, och då är det så här:

www.hrf.net/kost-pa-arbetsplatsen
    Kost på arbetsplatsen

I de kollektivavtal som vi har tecknat ingår det en klausul om kostavdrag. I avtalet heter det "inackordering i kost". Det innebär att arbetsgivaren har rätt att göra ett kostavdrag från din nettolön med, för närvarande, 40 kronor per arbetsdag. Om du har arbetat i 20 dagar under löneperioden blir kostavdraget 800 kronor.

Kostförmån beskattas enligt Skatteverkets regler. Fri lunch eller middag på jobbet är värderat till 80 kronor per dag. Kom ihåg att du inte har fri kost, eftersom du redan har betalat 40 kronor för maten (kostavdrag). Det betyder att du får ett förmånsvärde på skillnaden, det vill säga 40 kronor per dag, som du ska betala skatt för. Detta förmånsvärde lägger din arbetsgivare på toppen av din bruttolön. Med avdrag och skatt blir din faktiska matkostnad ca 52 kronor per dag.

Du undantas från regeln om kostavdrag om din arbetstid är högst fyra timmar per dag.

Tack för förtydligande!
  • Anonym (matglad)
    Anonym (:() skrev 2013-10-31 15:17:04 följande:
    Tack för förtydligande!
    Ingen orsak, bara lite surfande.

Jag visste inte heller förrän nu att det var en "tvingande" förmån i vissa branscher, trodde inte sånt fanns!

På min arbetsplats väljer vi själva om vi köper mat i matsalen och därmed får förmånen och förmånsbeskattningen.

Men kanske du ska se detta som en puff att ta dina tentor, kämpa för ett annat jobb och sedan jobba inom ett annat avtalsområde än Handels. Tyvärr har de både höga fackavgifter och ganska dåliga grundvillkor.

• Anonym (jadu)

Välkommen till Sverige 2013, roligare än så här blir inte livet för många.

Anonym (jadu) skrev 2013-10-31 15:26:37 följande:
    Välkommen till Sverige 2013, roligare än så här blir inte livet för många.
    I know. Inte konstigt att folk hellre har socialbidrag än arbetar..
  • Vinterankan

Jag hade samma avdrag när jag jobbade, helt sjukt med tanke på att avdraget var högre än vad måltiderna där kostade att köpa.

• leaf88

Vad har du för lön? Låter orimligt att du inte tjänar mycket mer än soc-normen, för heltid! Jag jobbar 80 procent och tjänar flera tusen mer. Det låter faktiskt som om du blir utnyttjad. Självklart ska man inte gå på soc i onödan, men poängen är ju att det ska löna sig att arbeta. Annars kommer ju - son du skriver - ingen vilja göra det!

Svar på tråden Så dåligt jobb :(