• Anonym (underhållsbidrag)

vad ingår i underhållsbidraget?

Finns det nån här som vet vad som ingår när man räknar ut underhållsbidraget? Om jag som boendeförälder har kostnader för barnets fritidsintressen för 30 000, räknar man med dem då när man ska räkna ut underhållsbidraget?

• Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?
    hymafr skrev 2013-11-05 10:21:44 följande:

Om du inte har råd med dessa aktiviteter så får antingen flickan sluta med en eller fler eller så får ni köpa begagnat till henne.
    Skulle inte tro att en umgängesförälder betalar mer än nödvändigt - speciellt inte med en relativt låg lön som han har. Vore skillnad om han tjänat 20.000 mer. 

Styvpappan betalar så visst har vi råd. Skulle önska att biopappan betalade det istället för att glida runt som han gör nu, eller ge över vårdnaden till styvpappan som gör allt och lite till för barnet. Just nu både har biopappan kvar kakan samtidigt som han äter upp den.
  • sextiotalist
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-11-05 10:44:54 följande:

Styvpappan betalar så visst har vi råd. Skulle önska att biopappan betalade det istället för att glida runt som han gör nu, eller ge över vårdnaden till styvpappan som gör allt och lite till för barnet. Just nu både har biopappan kvar kakan samtidigt som han äter upp den.

Vilken kaka, är det barnet du menar, jag skulle gärna vilja ha ett förtydligande där, för om jag ska dra det till sin spets så verkar det som att du mäter föräldraskapet i hur mycket pengar man betalar.

• h8him

Fast det är inte riktigt så att barn har rätt till hur många dyra aktiviteter som helst heller. Visst kan jag förstå att det känns snopet om han aldrig ens träffar barnet, och betalar minsta möjliga, men du har alltid möjlighet att stämma honom för att få honom att betala ett skäligt underhåll i alla fall. Så varför inte ta kontakt med ett juridiskt ombud och höra om dina möjligheter?
  • sextiotalist
    h8him skrev 2013-11-05 11:42:28 följande:
    Fast det är inte riktigt så att barn har rätt till hur många dyra aktiviteter som helst heller. Visst kan jag förstå att det känns snopet om han aldrig ens träffar barnet, och betalar minsta möjliga, men du har alltid möjlighet att stämma honom för att få honom att betala ett skäligt underhåll i alla fall. Så varför inte ta kontakt med ett juridiskt ombud och höra om dina möjligheter?
    Och det är ju så att Ts, troligen tillsammans med sin man, beslutat att flickan ska få utöva dessa idrotter och då kan hon inte komma farande efteråt och kräva att en, som inte varit med att ta detta beslut, ska betala.

Ts kan får ett skäligt underhåll om det finns fog för det, men det är inte alls säkert att de tilldömer att pappan ska vara med att betala dessa aktiviteter (troligen inte eftersom det är inget som, vad jag förstått, något som flickan har gjort när de levde ihop. 
  • h8him
    sextiotalist skrev 2013-11-05 11:46:37 följande:
    Och det är ju så att Ts, troligen tillsammans med sin man, beslutat att flickan ska få utöva dessa idrotter och då kan hon inte komma farande efteråt och kräva att en, som inte varit med att ta detta beslut, ska betala.

Ts kan får ett skäligt underhåll om det finns fog för det, men det är inte alls säkert att de tilldömer att pappan ska vara med att betala dessa aktiviteter (troligen inte eftersom det är inget som, vad jag förstått, något som flickan har gjort när de levde ihop. 
    Jag vet. Men, har pappan högre försörjningsförmåga än 1273 så kan hon absolut få igenom ett högre underhåll. Och om de räknar in aktiviteterna eller inte är faktiskt svårt att sia om. Om man separerar när barnen är för små för aktiviteter så är det rätt självklart att de har tillkommit när barnen har blivit äldre.
  • kaffeamanda

Känner igen det där och förstår precis hur du tänker. Du verkar  vara i ungefär samma sits som jag, bara det att min dotters biopappa jobbar svart så jag skulle inte kunna få något mer än underhållsstödet. Jag tycker att du ska kontakta en jurist, kanske han ger sig då och adopterar bort barnet till din man (gissar att det är det ni vill)
  • Anonym (pia)
    kaffeamanda skrev 2013-11-05 13:57:26 följande:

Känner igen det där och förstår precis hur du tänker. Du verkar  vara i ungefär samma sits som jag, bara det att min dotters biopappa jobbar svart så jag skulle inte kunna få något mer än underhållsstödet. Jag tycker att du ska kontakta en jurist, kanske han ger sig då och adopterar bort barnet till din man (gissar att det är det ni vill)
    Jag tycker mest att det är pengar hon är ute efter , Adopterar sambon barnet får hon inga pengar alls.
  • kaffeamanda
    Anonym (pia) skrev 2013-11-05 14:09:45 följande:
    Jag tycker mest att det är pengar hon är ute efter , Adopterar sambon barnet får hon inga pengar alls.

Jag tolkar ts som att hon vill att hennes man ska vara barnets pappa, men att om nu biopappan inte vill det så ska han åtminstone betala för barnet, men det är min tolkning, jag kan ha helt fel.
    kaffeamanda skrev 2013-11-05 13:57:26 följande:

Jag var till en advokat i går. Gav honom en massa papper och fick svara på en del frågor om hur mycket jag tyckte att barnet kostar osv. Ska dit nästa vecka igen.

Ja, jag hoppas egentligen att min man ska få adoptera barnet, jag skrev vårdnaden och det var väl fel ord. Men eftersom han inte får det så tycker jag att det inte är mer än rätt att han åtminstone betalar. 
  • h8him
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-11-06 11:15:48 följande:

Jag var till en advokat i går. Gav honom en massa papper och fick svara på en del frågor om hur mycket jag tyckte att barnet kostar osv. Ska dit nästa vecka igen.

Ja, jag hoppas egentligen att min man ska få adoptera barnet, jag skrev vårdnaden och det var väl fel ord. Men eftersom han inte får det så tycker jag att det inte är mer än rätt att han åtminstone betalar. 
    Under hur lång tid har barnet inte haft någon som helst kontakt med pappan?

Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?