• Anonym (underhållsbidrag)

vad ingår i underhållsbidraget?

Finns det nån här som vet vad som ingår när man räknar ut underhållsbidraget? Om jag som boendeförälder har kostnader för barnets fritidsintressen för 30 000, räknar man med dem då när man ska räkna ut underhållsbidraget?

• Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?
  • Ikkali

Ursäkta men varför ska folk påpeka vad som ska/kan kosta vad?? Det är det som det kostar för dem. Lägg ner nu!
    Och viss fritidsaktivitet kan man säkert räkna in, men tyvärr inte de pengarna.
    Vi har iaf fått hjälp att räkna ut hur mkt mitt ex ska betala, och då räknar dom på hans överskott ja. Men utgifterna baseras på vad han (mitt ex) kostar enligt Konsumentverket, inte vad han väljer att kosta för att han har råd. Så jag får ett rätt bra underhåll. Sen har vi även kommit överens om att han ska betala på framtida fritidsintressen. Det är synd att det ibland är svårt att hjälpas åt med gemensamma barn. Hoppas det löser sig smidigt för dig ts!!

• Anonym (singelmamma)
    Ikkali skrev 2013-11-01 09:21:43 följande:
    Ursäkta men varför ska folk påpeka vad som ska/kan kosta vad?? Det är det som det kostar för dem. Lägg ner nu!
    Och viss fritidsaktivitet kan man säkert räkna in, men tyvärr inte de pengarna.
    Vi har iaf fått hjälp att räkna ut hur mkt mitt ex ska betala, och då räknar dom på hans överskott ja. Men utgifterna baseras på vad han (mitt ex) kostar enligt Konsumentverket, inte vad han väljer att kosta för att han har råd. Så jag får ett rätt bra underhåll. Sen har vi även kommit överens om att han ska betala på framtida fritidsintressen. Det är synd att det ibland är svårt att hjälpas åt med gemensamma barn. Hoppas det löser sig smidigt för dig ts!!
    Mitt ombud vägrade att stämma pappan på underhåll -  hen bedömde det utsiktslöst.   Karln slutade jobba som anställd så fort jag gav mig iväg....     På svarta inkomster är det svårt att döma ut något...
  • Ikkali

Vad har det med det jag skrev att göra? Är han nolltaxerad får du 1273 från försäkringskassan. Det är vad du i det fallet har rätt till tyvärr.

• sextiotalist
    Anonym (Get real) skrev 2013-11-01 08:28:18 följande:
    Jo, det finns vuxna människor med låga löner. Min exman hade 20.000 före skatt på sitt förra jobb, han var då 44 år med lång arbetslivserfarenhet. Hans dåvarande sambo hade 17.500 före skatt, hon jobbade heltid som städare, så visst är det fullt möjligt, i alla fall på mindre orter med få arbetsgivare.
    Det gällde min sambo också, en kort tid arbetade han på ett företag med uselt lön, nej, han blev inte långvarig, men han var arbetslös och det var i varje fall bättre än a-kassan
  • sextiotalist

Jag tvivlar på att du får stöd för samtliga intressen, möjligtvis ett, om det är så att. Det finns mallar man kan använda (ej FK´s för den stämmer inte någonstans hur men egentligen beräknar underhållet)

• Anonym (singelmamma)
    Ikkali skrev 2013-11-01 11:55:21 följande:
    Vad har det med det jag skrev att göra? Är han nolltaxerad får du 1273 från försäkringskassan. Det är vad du i det fallet har rätt till tyvärr.
    Jaja,  barnet är vuxet nu,  jag vet.   1173 var det visst för tio år sedan.   Ville informera ts om att det inte är alltid man hittar  någon advokat som vill stämma.   Och barnet fick ju lite glädje av pappans bilar,  båtar,  villa och husvagn under umgängestiden.  Troligen inte riktigt nolltaxerare,  men inte var det mycket lön han unnade sig att ta ut ur sitt företag...
  • Anonym (singelmamma)

Pappan  "krävde"   att vårt barn skulle rida,  utan att bidra det minsta,  varken till tio års ridlektioner eller ett antal ridläger.  Andra fritidsintressen "fjärrstyrde"   han också,  med allt vad det innebar av skjutsande  etc. 

• Ikkali

Låter inte kul alls. Vissa pappor verkar inte riktigt kloka kan jag tycka :(

• hymafr
    Anonym (underhållsbidrag) skrev 2013-10-31 23:30:31 följande:

Nej, slalom, tennis och dans

Om du inte har råd med dessa aktiviteter så får antingen flickan sluta med en eller fler eller så får ni köpa begagnat till henne.
    Skulle inte tro att en umgängesförälder betalar mer än nödvändigt - speciellt inte med en relativt låg lön som han har. Vore skillnad om han tjänat 20.000 mer. 
Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?