• Anonym (underhållsbidrag)

vad ingår i underhållsbidraget?

Finns det nån här som vet vad som ingår när man räknar ut underhållsbidraget? Om jag som boendeförälder har kostnader för barnets fritidsintressen för 30 000, räknar man med dem då när man ska räkna ut underhållsbidraget?

• Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?
  • Anonym (humor)
    jannej skrev 2013-10-31 23:47:30 följande:
    Jag skrev seriöst, då kostar det minst 30000.Du kan inte satsa på slalom till en kostnad på 5000 kr
    För det första, var skriver Ts något om att barnet satsar seriöst? H*n har 2 aktiviteter till och åker inte på dyra träningsläger och tävlingar i slalom... För det andra, man kan alltid komma undan billigare.
  • kaffeamanda
    Anonym (pia) skrev 2013-10-31 23:48:57 följande:
    Vad menar du, ska han försörja sitt ex

Nej inte sitt ex, barnet. Båda ska betala för barnet efter förmåga.
  • Anonym (AA)

Vi har fått underhållsbidraget fastställt i tingsrätten. Vid beräkningen av barnets kostnader utgick man från Socialstyrelsens schablonsiffror. Sedan lade man till dyrare hobbys mm och drog bort barnbidraget. Därefter räknade de ut hur mycket jag och pappan skulle betala utifrån våra inkomster efter tillåtna avdrag för tex boende. Pappan skulle betala 2/3 och jag 1/3. Så underhållsbidraget för vår 13-årige son blev 2.400 kr/månad.

• Anonym (humor)
    Anonym (AA) skrev 2013-10-31 23:54:27 följande:
    Vi har fått underhållsbidraget fastställt i tingsrätten. Vid beräkningen av barnets kostnader utgick man från Socialstyrelsens schablonsiffror. Sedan lade man till dyrare hobbys mm och drog bort barnbidraget. Därefter räknade de ut hur mycket jag och pappan skulle betala utifrån våra inkomster efter tillåtna avdrag för tex boende. Pappan skulle betala 2/3 och jag 1/3. Så underhållsbidraget för vår 13-årige son blev 2.400 kr/månad.
    Grabben kostar kring 4500 per månad? Hur mycket tjänar ni föräldrar så man kan jämföra med Ts situation?
  • Anonym (AA)
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-31 23:19:27 följande:
    Vilket boende du väljer ska inte påverka pappan. DINA val av bostad får du själv ta ansvar för. Han tar ansvar för sina.

När domstolen räknade ut vårt barns underhållsbidrag så tog dom hänsyn till våra boendekostnader. Är man singel får man dra av hela boendet och sambo halva boendekostnaden från inkomsten när domstolen räknar ut vilken ekonomisk försörjningsförmåga man har. Så boendekostnaden är högst relevant om man räknar ut underhållsbidrag. Men om man bara får underhållsstöd från försäkringskassan så är ju boendekostnaden oväsentlig. För då får man ju bara 1.273 kr/mån oavsett ekonomi eller barnets kostnader.
  • Anonym (AA)
    Anonym (humor) skrev 2013-10-31 23:56:41 följande:
    Grabben kostar kring 4500 per månad? Hur mycket tjänar ni föräldrar så man kan jämföra med Ts situation?

Jag ca 22.000 kr/mån och pappan ca 29.000 kr/mån.
  • Anonym (humor)
    Anonym (AA) skrev 2013-10-31 23:58:58 följande:

När domstolen räknade ut vårt barns underhållsbidrag så tog dom hänsyn till våra boendekostnader. Är man singel får man dra av hela boendet och sambo halva boendekostnaden från inkomsten när domstolen räknar ut vilken ekonomisk försörjningsförmåga man har. Så boendekostnaden är högst relevant om man räknar ut underhållsbidrag. Men om man bara får underhållsstöd från försäkringskassan så är ju boendekostnaden oväsentlig. För då får man ju bara 1.273 kr/mån oavsett ekonomi eller barnets kostnader.
    Visst gör de det, om det är skäliga kostnader. Som sambo kan man ibland ha en sambo som inte kan betala halva boendekostnaden (helt skäligt) och därmed kan man få dra av en större andel av sin lön till boendet.

Det finns många skäliga orsaker till att man inte alltid räknar som i ditt fall.

Det hade varit intressant att få veta vad du och den andra föräldern tjänar samt vad ni kom fram till för kostnad per månad för barnet. Som jag skrev, jag gissar på 4500.
  • jannej

Om hon tjänar18000 och pappan 25000 kr brutto så blir det inte så stor skillnad netto

• Anonym (humor)
    jannej skrev 2013-11-01 00:03:07 följande:
    Om hon tjänar18000 och pappan 25000 kr brutto så blir det inte så stor skillnad netto
    Ca 4800.
  • Anonym (AA)

Våra löner är brutto. Och vår ekonomiska försörjningsförmåga var endast relevant ur den aspekten att det avgjorde hur många procent var och en av oss skulle betala. Men det jag ville svara på var att i vårt fall lade dom till kostnaden för barnets hobby på barnets kostnader. Men ett barn kan ju inte ha en dyrare hobby än föräldrarna har råd att betala tillsammans. Sen beror hur stor andel av kostnaden som varje förälder ska betala på deras inbördes ekonomiska förmåga. Den som har mer pengar ska givetvis betala mer än den som har lägst försörjningsförmåga.

Svar på tråden vad ingår i underhållsbidraget?