Spionen skrev 2014-01-16 13:21:25 följande:
Nilla: Hade aldrig hört talat om havandeskapspenning förrän nu! Googlade lite men kom på att jag nog inte kan få den beviljad. Är sjukskriven nu och ska förhoppningsvis tillbaka till jobbet i feb/mars men på 25% först. Har du fått den beviljad med tidigare graviditeter?
Jag har bara sökt en gång tidigare och då gick det igenom. Men den var jobbig att fylla i. Man ska fylla i hur många kilo man lyfter per dag samt skriva hur en arbetsdag kan se ut. Gäller att man tänker till och får med allt.
Jobbar inom vården och folk på min arbetsplats har fått igenom så det borde gå denna gång med.
Fick reda på att en kollega är gravid. Men hon visste inte vilken vecka utan skulle iväg och göra ultraljud idag.
Får väl höra på måndag då. Chefen lär inte bli glad att 2 st försvinner kanske samtidigt på avdelningen.
Höll på svimma idag när jag och en kollega var inne hos en boende. Var tvungen att öppna balkongdörren och sätta mig ner. Tur hade jag en sån där energitablett i fickan så det gick över. Min kollega som jag jobba med är den enda som vet om min graviditet just nu. Ska berätta för resten sen efter ultraljudet. Risk finns att folk försäger sig även om man gärna vill berätta.
mammais skrev 2014-01-16 19:56:27 följande:
det skickades innan jag skrivit klart :p
Den här veckan har det blivit värre och jag har spytt och känt mej ännu tröttare och fått världens humör-svängningar. Var hos min husläkare idag dels för att jag ville kolla så allt stod rätt till med mitt blodtryck (käns som det är lågt) och sen för att få fortsatt sjukskrivning eftersom jag ej blivit bättre.
När jag kom dit så får jag som svar att "nej nu kan du ju inte vara illamående pga graviditeten längre, säkert att du inte är magsjuk? Nu när du kommit till v.12 så ska du må bra och alla dessa symptom vara borta, nu är det bästa tiden i graviditeten och du kommer att må bra resten av tiden om du inte blir allt för stor, det kan ju vara jobbigt"
"sjukskriver dej 4dagar till så ska du säkert kunna jobba iaf 50% sen"
Kände mej så j*vla kränkt, hon lyssna inte ett smack på vad jag sa. Bröt ihop och börja grina framför henne, då fråga hon hur jag mådde och la en hand på knät.
Jag förklara allt igen gör henne, och tillade att jag inte förstod hur jag skulle klara av arbetet när jag knappt klarar av att lämna min son på dagis och laga mat åt min familj.
"okej sa hon då, vi kollar blodtrycket (det var lågt, men inte så farligt så hon) och så sjukskriver vi dej resten av månaden så kan du testa börja jobba 25% då"
Känner mej sjukt less nu, hon får de att kännas som att jag ljuger och hittar på allt..
Nu har jag fått skrivit av mej lite iaf och det känns skönt hehe
Hon ska vara läkare. Hon borde ju veta att alla graviditeter är olika. Nä stå på dig även om det är jobbigt att inte bli trodd. Vad ska man göra.
Jag hoppas du blir bättre i ditt illamående!!! Så du kan få njuta av din graviditet med utan bekymmer.