• Anonym (normal)

    Är det normalt att höra röster på sättet jag gör?

    När jag inte är upptagen med något, eller tänker på något, tex när jag ska sova, så kan jag höra röster i huvudet om jag lyssnar noga. Det är inte vanliga tankar eftersom jag inte bestämmer vad de säger och jag måste lyssna noga för att höra dem till en början, men sedan när jag har lyssnat ett tag så är det svårt att sluta göra det. Ibland är det bara en slumpmässig röst men ibland låter den som någon jag känner. Det är lite drömlikt nästan. Det rösten säger har en innebörd men det passar inte in i sammanhanget liksom ungefär som att man skulle tagit slumpmässiga meningar som personen sagt någon gång i sitt liv och satt dem efter varandra. Det känns lite obehagligt nästan eftersom jag inte alls vet vad rösten kommer att säga så jag brukar sällan lyssna på den.

    Är det här något normalt eller inte? Är det fler som har så? Är väl lite orolig eftersom jag har haft en minipsykos som yngre och har ökad risk för schizofreni genetiskt.

  • Svar på tråden Är det normalt att höra röster på sättet jag gör?
  • Anonym (normal)
    Sous skrev 2013-11-04 22:16:07 följande:
    Ja! Jag förstår precis vad du menar! Har exakt lika! Och jag är såvitt jag vet psykiskt frisk :) För mig ökar det om jag är stressad/trött men jag har mest tolkat det som "minnesbilder" fast röster, liksom. Att det är saker jag har hört. När jag var yngre inbillade jag mig att jag hörde folks tankar när det där hände :)
    Hör du dina inne i huvudet också, som tankar exakt fast inte dina?
    Anonym (Nog ej normalt?) skrev 2013-11-04 22:43:06 följande:

    Det är svårt att säga vad det är om man inte har stor erfarenhet av sådant där. Jag hör aldrig rösten utom möjligtvis då jag är trött på kvällen och/eller är ensam hemma. Då kan jag rycka att någon säger något men jag tror att det är jag som tolkar liknade ljud som röster eftersom jag är trött. Om jag är ensam hemma och tyst så hör jag ingenting, mer än ventilationen i rummet. Jag hör aldrig röster som du beskriver det.
    Skillnaden där är att då kommer ju ljuden utifrån och man tror att någon kanske säger något, de hörs inte inne i huvudet. Jag hör mina även om jag håller händerna för öronen liksom, de kommer inte utifrån och misstolkas.

  • Anonym (Nog ej normalt?)
    YummyMami skrev 2013-11-04 22:04:35 följande:
    Jag hör ofta barnen ropa "mamma" när jag står i duschen, väldigt störande. I början skyndade jag mig klar men har lärt mig du att det är bara hjärnspöken i duschen.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se

    Jag också. Man är väl helt inne på att vakta dem så man reagerar på minsta ljud, verkligt eller inbillat.
  • Anonym (normal)
    Anonym (Nog ej normalt?) skrev 2013-11-04 22:47:55 följande:

    Jag också. Man är väl helt inne på att vakta dem så man reagerar på minsta ljud, verkligt eller inbillat.
    Så är det för mig också med sonen, men då låter det som att det kommit utifrån badrummet
  • YummyMami
    Anonym (normal) skrev 2013-11-04 23:45:20 följande:
    Så är det för mig också med sonen, men då låter det som att det kommit utifrån badrummet



    Ja, de låter som om de ropar någonstans från lägenheten. För de mesta flera gånger om. När jag sen kommer ur duschen och frågar om de ropat på mig så ger de mig "mamma är nog lite störd" blick och svarar näää.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • SupersurasunkSara
    vampyria2 skrev 2013-11-04 17:59:25 följande:
    Hm jag har hört att antingen så tänker man i bilder eller med röster, så är det verkligen så konstigt att man hör röster som pratar haha?
    Jag gör ärligt det och kan ibland föra samtal om saker jag funderar på tex om det är något jag funderar på att göra så kan jag väga för och nakdelar om det och då är det som två st som pratar i huvudet på mig haha, va tusan är jag inte normal alltså, det här har jag alltid gjort och trodde faktiskt att alla gjorde det :p 
    Så gör jag med. Dock verkar det ju som om TS inte förstår vad rösten i huvudet säger.
  • Anonym (normal)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-05 07:24:25 följande:
    Så gör jag med. Dock verkar det ju som om TS inte förstår vad rösten i huvudet säger.

    Jag förstår men det blir inget sammanhang.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (normal) skrev 2013-11-05 08:02:05 följande:

    Jag förstår men det blir inget sammanhang.
    Det var det jag menade Du förstår orden, men det är bara rappakalja som kommer ut, ingen klar mening som betyder något för dig
  • Anonym (Medial)

    Har inte läst igenom hela tråden men en undran , hur länge har du hört röster?

    Om man nu ska gå på övernaturliga fenomen osv så är alla medium psykiskt sjuka? Jag menar dom kan höra röster , se bilder framför sig osv.. Sen som sagt tror inte alla på sånt och det respekterar jag då alla har sin tro. Så länge dina röster inte är "obehagliga" och vill få dig att göra idiotiska saker så tycker jag du inte du har något att vara orolig, rädd för. Du kanske är lättare mottagligare än andra?

    Jag har hört ljud/röster innan sänggående och dom har som helst inget sammanhang. Kan vara att man hör sitt namn, plingar i vattenglaset, hör ljud. Det är under dvalan...

    Sen har jag även hört saker i vaket tillstånd som egentligen inte har någon direkt logisk förklaring men som senare har visat sig stämma. En förvarning kanske...

    Har känt saker sedan barnsben , dock lägger jag inte så stor vikt i det längre, var dock fascinerad av det i tonåren. Men sånt här hysh hysh pratar man ju inte om för då blir man ju stämplad som dum i huvudet eller psykiskt sjuk.

    Säger bara såhär: beordrar rösterna dig att göra idiotiska saker som kan skada dig själv eller andra så bör du söka hjälp. Som medial så kan man höra saker dock ALDRIG bli tvingad till och göra saker. (Det är väl skillnaden). Alla har en fri vilja om man nu dvs är medial. Antingen stänger man den dörren eller fortsätter ...

  • Fuzzlet

    Det låter som hypnagogi, i och med att det händer när du ska sova eller när tankarna vandrar - det är ofarligt. Jag quotar wikipedia, ber om förlåtelse, men der är så låttillgängligt:

      People may imagine their own name called or a doorbell ringing. Snatches of imagined speech are common. While typically nonsensical and fragmented, these speech events can occasionally strike the individual as apt comments on—or summations of—their thoughts at the time. They often contain word playneologisms and made-up names. Hypnagogic speech may manifest as the subject's own "inner voice", or as the voices of others: familiar people or strangers. More rarely, poetry or music is heard.[27]


    I am expressing multiple attitudes simultaneously.
  • Anonym (Andar)

    Jag pratar själv med andar och tycker att det liknar det du säger. Jag kopplar ofta bort på dagtid då det är mycket att göra, men på kvällen eller då det är tyst och lugnt är jag mer mottaglig och då hör jag andarna. Ibland pratar de på ett språk jag inte förstår, ibland uppfattar jag inte riktigt orden och ibland pratar de som vem som helst. Det beror på anden.

    Jag brukade också vara rädd förut, men nu vet jag vad det är och hur det fungerar så jag är inte rädd längre.

    Läs gärna på om andar (inte bara spöken) och se om du känner igen dig. Det behöver inte vara det, men det kan vara det.

Svar på tråden Är det normalt att höra röster på sättet jag gör?