• Mammaboosten

Alkohol förlänger livet?

I senaste avsnittet av Solsidan diskuterar Anna och Alex (Mia Skäringer och Felix Herngren) hur mycket som är okej att dricka. Anna springer på en läkare som säger att alkohol förlänger livet, och att kvinnor kan dricka 1-2 alkoholenheter/dag och män 2-3 alkoholenheter/dag.

Nu rasar Svenska Läkarsällskapet i Aftonbladet:

– Det var fullständigt upp åt väggarna, säger Peter Friberg, ordförande i Svenska läkarsällskapet.

Läs hela artikeln här.

Rösta: Hur mycket tycker du är okej att dricka i veckan? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol förlänger livet?
  • Birgitta2

Rent vetenskapligt handlar det inte om mängden, utan HUR du dricker det. Dricker du 1,5 flaska vin en enda dag så skadar det mer än om du skulle dricka denna 1,5 flaska utspritt på alla veckans dagar.

• Aniiee

De påstår ju att ett glas om dagen rödtjut är bra. Dock så är det många som inte vet hur mycket "ett glas rödtjut" är.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • kaffebärs

Tror inte på nått sätt att en, drog är bra för kroppen alkohol är igen ofarlig drog.

• Thotis90
    Aniiee skrev 2013-11-05 15:44:50 följande:
    De påstår ju att ett glas om dagen rödtjut är bra. Dock så är det många som inte vet hur mycket "ett glas rödtjut" är.....
    Det handlar dock inte om alla, utan om äldre människor (tror det var 50+).
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Aniiee
    Thotis90 skrev 2013-11-05 15:47:46 följande:
    Det handlar dock inte om alla, utan om äldre människor (tror det var 50+).
    Just det! Så var det...... *glömsk*
  • Birgitta2
    Aniiee skrev 2013-11-05 15:44:50 följande:
    Det finns ju enormt stora glas, och väldigt små glas.
  • Maria 434
    Aniiee skrev 2013-11-05 15:50:08 följande:
    Just det! Så var det...... *glömsk*

Visst är det bra med selektiv glömska?
    jag har redan glömt att det var bra för +50åringar bara 
  • Aniiee
    Birgitta2 skrev 2013-11-05 15:53:14 följande:
    Ja, GLASEN har olika storlekar. Men "ett glas rödtjut" har en standardstorlek, nämligen 15 cl. Sen spelar det ingen roll om glaset är på 15 cl elle 33 cl, det ska inte vara mer än 15 cl i det. (har varit dryckeskoordinator med viss sommelierutbildning).

Dock så vet jag att många vinbaar och dyl fyller glasen nästan över kanten för att kunder annars blir sura och inte tycker att de får ett "helt glas" när glasen är större än....
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2013-11-05 16:00:46 följande:
    Ja, GLASEN har olika storlekar. Men "ett glas rödtjut" har en standardstorlek, nämligen 15 cl. Sen spelar det ingen roll om glaset är på 15 cl elle 33 cl, det ska inte vara mer än 15 cl i det. (har varit dryckeskoordinator med viss sommelierutbildning).

Dock så vet jag att många vinbaar och dyl fyller glasen nästan över kanten för att kunder annars blir sura och inte tycker att de får ett "helt glas" när glasen är större än....
    Fel av mig. Mellan 15 och 20 cl ska det vara.....
  • LillGris
    Birgitta2 skrev 2013-11-05 15:53:14 följande:

Det är det som är så praktiskt! "Vadå, jag tog bara ett glas!" Så har man glas där en hel pava rödtjut går i. Perrrrfekt!
Svar på tråden Alkohol förlänger livet?