• Mammaboosten

Alkohol förlänger livet?

I senaste avsnittet av Solsidan diskuterar Anna och Alex (Mia Skäringer och Felix Herngren) hur mycket som är okej att dricka. Anna springer på en läkare som säger att alkohol förlänger livet, och att kvinnor kan dricka 1-2 alkoholenheter/dag och män 2-3 alkoholenheter/dag.

Nu rasar Svenska Läkarsällskapet i Aftonbladet:

– Det var fullständigt upp åt väggarna, säger Peter Friberg, ordförande i Svenska läkarsällskapet.

Läs hela artikeln här.

Rösta: Hur mycket tycker du är okej att dricka i veckan? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol förlänger livet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Klaraaa skrev 2013-11-06 11:45:05 följande:
    Varför dricka alls!
    För att det är gott.
    Klaraaa skrev 2013-11-06 11:45:05 följande:
    Jag dricker hellre alkoholfritt!
    Varsågod, ingen hindrar dig.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Klaraaa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-06 12:04:04 följande:
    För att det är gott.
    Varsågod, ingen hindrar dig.

Tack!
  • Margaux
    Minniemousemommy skrev 2013-11-05 19:31:50 följande:
    Det är sant att alkohol förlänger livet. Forskare har kommit fram till det. Drick lite rödvin då och då och ät mycket röda vindruvor så kan du förlänga ditt liv med 44 %. :)
    Menar du druvor som man använder till vinproduktion? Var ska man i så fall få tag på dem?
    Druvor som man köper i butiken(inte eko) är några av de mest besprutade  frukter vi har.... så jag skulle sätta en peng på att det går åt andra hållet om man vräker i sig...........
  • Margaux
    Aniiee skrev 2013-11-05 16:01:58 följande:
    Fel av mig. Mellan 15 och 20 cl ska det vara.....
    Jösses.... Inte många glas på en flaska då..... 12,5cl är ett glas. 6 gl på en flaska. I alla fall som snobbig sommelier..... 
  • Minniemousemommy
    Margaux skrev 2013-11-06 12:32:09 följande:
    Menar du druvor som man använder till vinproduktion? Var ska man i så fall få tag på dem?
    Druvor som man köper i butiken(inte eko) är några av de mest besprutade  frukter vi har.... så jag skulle sätta en peng på att det går åt andra hållet om man vräker i sig...........
    Nej vanliga druvor. Det är något ämne i skalet på röda vindruvor som är superbra. Jo, jag vet det där med besprutning, men dom har tagit fram piller som man kan äta, typ som vitaminer, som innehåller det ämnet så man slipper besprutningen. Fast tvättar du dom noga är det ingen fara, jag har i alla fall aldrig blivit sjuk av att äta någon frukt som är köpt i vanliga mataffärer. Sök på Resveratrol om du är intresserad. :) Fast att dricka rödvin då och då funkar också.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Minniemousemommy skrev 2013-11-06 12:58:33 följande:
    Nej vanliga druvor. Det är något ämne i skalet på röda vindruvor som är superbra. Jo, jag vet det där med besprutning, men dom har tagit fram piller som man kan äta, typ som vitaminer, som innehåller det ämnet så man slipper besprutningen. Fast tvättar du dom noga är det ingen fara, jag har i alla fall aldrig blivit sjuk av att äta någon frukt som är köpt i vanliga mataffärer. Sök på Resveratrol om du är intresserad. :) Fast att dricka rödvin då och då funkar också.
    Har du lust att utveckla ditt påstående om 44% längre levnadstid?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee
    Margaux skrev 2013-11-06 12:36:41 följande:
    Jösses.... Inte många glas på en flaska då..... 12,5cl är ett glas. 6 gl på en flaska. I alla fall som snobbig sommelier..... 
    Du har rätt... 12-15 står det under rödvin..... jag läste på fel rad, närjag dubbelkollade i mina papper.... =/ 15-20 står det på....eh... vatten...... (varannan vin, varannan vatten....) Så går det när man läser slarvigt....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • DenNamnbitne

Jag tycker väl att det är okej att dricka upp till sex glas i veckan, fast inte mer än så!

• Minniemousemommy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-06 13:02:08 följande:
    Har du lust att utveckla ditt påstående om 44% längre levnadstid?
    Jag kommer inte ihåg exakt, såg det på något vetenskapsprogram, kan har varit "universum med morgan freeman" men jag är inte säker. Sök på Resveratol. På programmet hade dom gett ämnet till möss, och dom som hade fått det levde 44 % längre än dom som inte hade fått ämnet. Det är inte fastställt att det blir så för människor än eftersom att det är rätt nytt, men dom håller på och det är redan rätt känt.
Svar på tråden Alkohol förlänger livet?