• Mammaboosten

Alkohol förlänger livet?

I senaste avsnittet av Solsidan diskuterar Anna och Alex (Mia Skäringer och Felix Herngren) hur mycket som är okej att dricka. Anna springer på en läkare som säger att alkohol förlänger livet, och att kvinnor kan dricka 1-2 alkoholenheter/dag och män 2-3 alkoholenheter/dag.

Nu rasar Svenska Läkarsällskapet i Aftonbladet:

– Det var fullständigt upp åt väggarna, säger Peter Friberg, ordförande i Svenska läkarsällskapet.

Läs hela artikeln här.

Rösta: Hur mycket tycker du är okej att dricka i veckan? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol förlänger livet?
  • Baby Firefly

Jag är lite av en periodare. I bland dricker jag flera glas i veckan och tycker att det är svingott. Sen har jag veckor när jag inte är ett dugg sugen alls.

• h8him

Lite roligt att de säger så nu. I en annan artikel kan man läsa:

I en metaanalys publicerad i Circulation 2007 [15] sammanfattas resultaten från en mängd studier, och man konkluderar att vid intag av 1–2 enheter för kvinnor och 2–3 enheter för män under 4–7 dagar i veckan reduceras den totala dödligheten i hjärt–kärlsjukdom med mellan 20 och 40 procent. När det gäller kranskärlssjukdom, angina och hjärtinfarkt är risk­reduktionen 20–50 procent.

Även risken för hjärtsvikt minskar med ca 30 procent vid måttligt alkoholintag; detta gäller även patienter som haft en hjärtinfarkt [17, 18]. När det gäller ischemisk stroke är resultaten inte helt samstämmiga, även om de flesta stora studier visar på minskad risk (med ca 20 procent) för denna typ av ­stroke vid lätt till måttlig konsumtion. Vid hemorragisk stroke finns ingen positiv effekt.

Dessa fakta innebär en besvärlig balansgång för folkhälsoarbetet. Samtidigt som man kraftfullt ska arbeta för att minska överkonsumtion och missbruk i hela befolkningen, bör även information om att lätt till måttligt, dagligt alkohol­intag hos medelålders och äldre personer kan minska risken för att drabbas av flera av våra folksjukdomar ges till befolkningen.

Innan denna information ges vid möte med patienter är det dock ytterst viktigt att man tar upp en ordentlig alkohol­anamnes, där hereditet och patientens egna kunskaper om alkoholens positiva och negativa effekter penetreras. Med ledning av de uppgifter som erhålls ska sedan en individanpassad information ges om alkoholens effekter, där riskerna vid överkonsumtion med skärpa ska påpekas.

www.lakartidningen.se/07engine.php

• Mandel

Nu är jag väldigt dålig på att dricka alkohol, men 3-6 glas i veckan känns helt ok om man nu inte MÅSTE  dricka 3-6glas varje vecka. Det ska alltså gå att ha veckor då man inte dricker någonting alls eller bara 1 glas likväl som man kan ha 10 vita veckor och dricka 6glas eller kanske rent av 10 glas! på en helg.

Jag tror att själva behovet är farligare än mängden. När man måste dricka... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Birgitta2 skrev 2013-11-05 15:53:14 följande:
    Det finns ju enormt stora glas, och väldigt små glas.
    En som var med i "DU är vad du äter" fick enligt Anna ta ett glas rödvin och då gjorde han det. Grejen var ju bara den att han hade ett glas som nästan rymde en hel flaska
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äppelpaj80

Kan inte rösta. Jag tror 1 glas om dagen är ok men inte 7 glas vid ett tillfälle som alternativen anger.

• Emelie 1987

Nu dricker jag absolut inget, men vid normalt tillstånd är ett par glas i veckan ingen omöjlighet, så att säga. 

Blivande trebarnsmamma <3
  • Spartacus

skulle aldrig få för mig att sitta och dricka vin varje kväll, varför? det är liksom inget naturligt för mig... tar mycket hellre då 3 glas på bortaplan (förutsatt att jag inte vore gravid och hade tid )

det är nog så att man gärna vill framhäva fördelar med sånt som många VILL att det ska vara fördelar med. men det finns ju även nackdelar med alkohol och att varje kväll ta så mycket som 2 eller 3 glas vin tror jag kan leda till att man kan fastna i ett beroendebeteende och slutligen kanske "behöver" det där glaset vin för att koppla av, som så många redan verkar göra idag.

den lilla skvätten som förmodligen är den hälsosamma tror jag mycket få håller sig till!

• charras

Hur i helvete lyckades tråden hamna på heta ämne med knappt ens 20 inlägg?

Nä men det är klart att nervgiftet etanol förlänger livet, in i absurdum om man ex konserverar sig efter den ovillkorliga döden.

Svar på tråden Alkohol förlänger livet?