• Mammaboosten

Alkohol förlänger livet?

I senaste avsnittet av Solsidan diskuterar Anna och Alex (Mia Skäringer och Felix Herngren) hur mycket som är okej att dricka. Anna springer på en läkare som säger att alkohol förlänger livet, och att kvinnor kan dricka 1-2 alkoholenheter/dag och män 2-3 alkoholenheter/dag.

Nu rasar Svenska Läkarsällskapet i Aftonbladet:

– Det var fullständigt upp åt väggarna, säger Peter Friberg, ordförande i Svenska läkarsällskapet.

Läs hela artikeln här.

Rösta: Hur mycket tycker du är okej att dricka i veckan? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol förlänger livet?
  • oltrix

Ett glas vin om dagen... Fast kanske inte riktigt varje dag...

Några fler på helgen säkert.

Men nu bor jag inte i Sverige, här är öl och vin mer att betrakta som måltidsdryck.

Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter... / A. Anka.
  • Tillie

Jag går emot "forskares" teorier och säger att det är rent skitsnack och jag såg också det avsnittet av Solsidan och konstaterade att det bara är något som folk hittat på för att få mindre skuld över att de dricker för ofta. Min farsa drack alltid lite varje dag. Lever han idag? Nej. Så mycket för att förlänga livet.

Som Penn säger i Penn & Teller; BULLSHIT!

Your life's an open book, don't close it before it's done.
  • taquine

Dricker ett glas om dagen för att hålla doktorn borta
    Sådana här

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Vandelay

Men ärligt nu. Finns det någon som egentligen bryr sig om, på riktigt, om huruvida man lever tio år mer eller mindre? Är det inte kvallen på tiden man har som betyder något? Och kvalité för mig är att dricka vin mer eller mindre dagligen, för det mår jag bra av! Det vederkvicker mig till både kropp och själ! Leva länge, my ass. Får jag bara skratta, äta och dricka gott varje dag så är jag nöjd. Då räcker det med 40-50 år. Om ens det, då räcker det med tiden som jag levt hittills. Jag kan dö imorgon, vad mig anbelangar. För jag har levt hela mitt liv som om det inte funnes någon morgondag. Jag är nöjd, nu. 
    Folk verkar missa att vi lever NU och inte SEN. Men men, det kan ju folk förfasa sig över medans jag sitter här med popcorn och vin en vanlig jävla bondtisdag :) Skäms på mig! 

• Tygtiiger

Alkohol förlänger livet - men bara hos kvinnor över femtio som dricker motsvarande en halv dl rödvin per dag. Högre konsumtion än så eller yngre individer så tar alkoholens skadliga effekter över. 

Så: sup gärna, men gör det då för nöjes skull och inte av hälsoskäl. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Vandelay
    Jill 79 skrev 2013-11-05 23:31:47 följande:
    Vandelay! Tummen upp på den!!
    Tack för ditt medhåll!! Skrattande
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Minniemousemommy skrev 2013-11-05 19:31:50 följande:
    Det är sant att alkohol förlänger livet. Forskare har kommit fram till det. Drick lite rödvin då och då och ät mycket röda vindruvor så kan du förlänga ditt liv med 44 %. :)
    44 %?

Har du lust att utveckla det? Det är en väldigt signifikant skillnad, i klass med den skillnad som gäller mellan u-länder och i-länder där skillnaden är vaccination, rent vatten, god tillgång till högkvalitativa livsmedel, antibiotika, god sjukvård och så vidare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MajaNisse

Det finns gott om saker som är skadliga enbart i stora mängder som alkohol.
    Jag hoppas ni som är så anti emot all form av drog och alkohol intag även håller er ifrån té (drog) och saffran.
    Saffran är dödligt giftigt, men ändå helt acceptabelt att äta.
    Mängder av mediciner är även dom farliga och ibland dödliga i för stora mängder.
    Alvedon kan ge leverskador, bäst att aldrig använda det.

Rödvin innehåller enorma mängder antioxidanter vilket är väldigt nyttigt för kroppen, Öl innehåller stora mängder B vitaminer. även det nyttigt.
    Mindre mängder alkohol är inte skadligt precis som med saffran, och då är hälsoeffekterna väldigt bra.

• Klaraaa

Varför dricka alls! Jag dricker hellre alkoholfritt!

Svar på tråden Alkohol förlänger livet?