Gravidtråd för oss som är över 35
Hej tjejer, tänkte ta och byta tråd nu, plussade äntligen idag!!
Hej tjejer, tänkte ta och byta tråd nu, plussade äntligen idag!!
Välkommen nya trådmedlemmar!
Sessan: Grattis, skönt med fina provsvar. Hoppas nu sambon förstår att han borde ha varit där och delat allt med dig.
Insanejane: Roligt att se en pigg frisk tjej!
Vi har berättat för min mamma (och pappa), min syster, min bästa vän och sambons föräldrar. Om något händer så vill jag att de ska veta varför jag är ledsen.. Förra gången visste så gott som alla, eftersom i princip alla jag betraktar som närstående (familj, några vänner och de närmsta kollegorna) visste att vi gjort IVF-behandling efter flera års försök. Så de fick alla ett sms med en glad gubbe i, så fick de lista ut resten.
Här är det ledsamt. I söndags väcktes jag av att min mamma ringde och storgrät i luren. Min pappa dog i hjärtinfarkt på natten och hon hade just kommit hem från akuten. Blev så chockad, han var bara 68 år även om jag visste att han låg i riskzonen för att drabbas. Åkte upp till mamma och min syster kom också, och var där några dagar. Träffade pappa på sjukhuset igår för att säga farväl. Det är nog de värsta jag gått igenom än så länge, även om det var bra att få ta avsked. Idag berättade vi för vår 4-åring, som på barns sätt mest konstaterade att han dött men att mormor och moster fanns kvar.. Följdfrågor kommer säkert framöver, men just nu var det skönt att hon inte reagerade mer än så. Men jag är så ledsen över att pappa inte får vara med under graviditeten och träffa bebis, men jag är väldigt glad över att jag hann berätta för honom.
Kajsamupp: Beklagar din pappas bortgång... *styrkekramar till dig och din familj*
Längtar så till RUL ..Vi har bestämt att få veta könet så efter det ska här börja planeras bebissaker inköp, LÄNGTAR!
Vaknade med sprängande huvudvärk igår... men idag är det bättre.
Apropå huvudvärksmedicin så finns det nya forskningsrön att man ska undvika paracetamol (alvedon etc) under graviditeten samt under barnets första sex månader pga att det kan störa hjärnutvecklingen (framförallt trimester 3 och första tre månaderna som nyfödd då hjärnan växer som snabbast).
Bättre äta ibuprofen (typ ipren) istället!
www.unt.se/uppsala/paracetamol-kan-stora-hjarnans-utveckling-2792084.aspx
Det där med lukter är faktiskt inget jag känner igen, men jag har ju läst överallt om att det är vanligt. Men helt klart så är jag inte sugen på samma mat som tidigare. För en dryg vecka sedan hittade jag ett recept på rotfruktssoppa, som jag tyckte lät gott. Nu har rotsakerna legat orörda eftersom det numer vänder sig i magen på mig bara jag tänker på sån soppa. Och nu är det rostmacka som gäller, inte rågkuse. Har förresten för mig att jag levde på skogaholmslimpa förra graviditeten, någon jag inte ätit sen jag flyttade hemifrån.
Går in i v 8 (7+0) idag. Känns som om det går vääldigt långsamt. Är lite oroad över att dom inte ska hitta ngt där om några veckor då jag ska på första besöket. Men jag försöker intala mig att sannolikheten för att det faktiskt är ett lite embryo där måste vara stor eftersom jag inte har haft någon blödning eller smärta och har symtom. Hur tänker ni andra som inte heller har några "bevis" än på att det är något där?
I morgon skall jag på KUB test, blir sju på kvällen så jag slipper ta ledigt :) Är mest orolig över att jag inte kommer få svar direkt, blodproven tog de i onsdags, men jag antar att de vet hur lång tid det brukar ta och så där, vill ju gärna få veta då jag är där. Såg den lilla i torsdags så jag är inte speciellt orolig över hur det är med den just nu i alla fall :)