Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Gravidtråd för oss som är över 35

PoL: haha, ja det är inte lätt att hålla emot. :D

För egen del har jag i princip konstant stenhård mage. Som en enda lång sammandragning. Det var ett tillfälle förra helgen som den var mjuk och då blev jag så himla förvånad, jag hade glömt hur det känns. Annars är det som att bära runt ett bowlingklot eller en cementklump och sömnen blir ju därefter. 

Tre arbetsdagar kvar efter denna, puh... Ska bli så skönt att slippa tänka på jobbet, har verkligen inte mycket motivation just nu. 

Stackars er och alla i min omgivning, jag bara gnäller och klagar!  Skrattande

• emjh
    PoL skrev 2014-08-26 18:38:56 följande:

Kajsamupp: haha pruttmamma skönt att vi är flera vad härligt med sånt lugnt tempo!

Emjh: låter inget vidare m konstanta sd, har du pratat med bm om det?

Ska dit torsdag morgon. Dagarna bara går, märkvärdigt fort tycker jag. Men det blir kanske annorlunda när jag slutat jobba. :)  Ser fram emot torsdagens besök, skönt att få kolla upp lite värden & så tycker jag.
  • emjh
    Irmeline skrev 2014-08-26 21:57:09 följande:

En fråga, hur länge jobbar ni, dvs vilken vecka går ni hem i?

Jag börjar känna mig rätt sliten just nu (V. 35). Pendlar till jobb, åker hemifrån kl 07 och kommer hem kl. 18. Då är det full rulle 2h med tvååringen innan jag kl 20 sätter mig i soffan som en zombie. Orkar knappt vara aktiv här ens Flört Håller på att somna nu, dags för sängen snart....

Oj, det låter tufft. Jag jobbar min sista vecka nu (v35+2) idag och hade ev. tänkt jobba 2 veckor till, men jag har haft så mkt sd osv. på sistone så det finns inte en chans att jag jobbar längre. Ser så himla mycket fram emot att släppa jobbet. 

Jag gjorde likadant förra gången, men då hade jag semester sista månaden. Denna gång tar jag f-ledigt en månad innan. 
  • emjh

30 dagar kvar idag och besök hos BM imorse. 

Anledningen till mina besvär (haft stenhård mage så gott som dygnet runt i snart två veckor) sa hon var att jag har lättretlig livmoder. Håller det i sig alt. blir värre efter jag slutat jobba (sista dagen idag) ska jag ringa förlossningen.

Alla värden var bra, men hon höll på länge länge och lyssnade efter hjärtat, puffade på magen och sa att "nu får du allt vakna". Till slut sa hon att hon var nöjd, men när jag satt mig igen kom hon tillbaka med apparaten och ville lyssna en gång till. Hm... Hon frågade också om jag känt rörelser idag. (Svar ja). 

Nu längtar jag efter att packa ihop jobbdatorn. En dag kvar. 

• emjh
    beli skrev 2014-08-28 18:57:28 följande:

Hej, dags för mig att knöka in mig i en gravidtråd här :)

Är 39 och väntar första barnet (ivf). Har mått rätt bra hittills (är i v 19), vilket är jag såå glad över. Börjar dock få lite svårt att sova ibland, som inatt när jag gick på toa och sen inte kunde sova på 3 timmar... Händer det er? Har aldrig behövt gå på toa nattetid förut, så det är väl lite ovant, men att inte kunna somna om på 3 timmar känns ju lite extremt. Och jag som aldrig har huvudvärk, får numera huvudvärk så fort jag inte sovit ordentligt en natt.

Vi var på vårt tredje ultraljud i förrgår, fostret sög på tummen och smackade, helt sjukt :D Har verkligen försökt föreställa mig hur det blir att få barn, men i förrgår känns det som om jag tog ett steg till i insikten, att det kändes mer verkligt - och mer på allvar. Det kändes verkligen som om tiden med min man, den här underbara, otvungna samvaron vi har, liksom är på nedräkning nu. Vi som i 6 års tid alltid somnat hand i hand eller med annan fysisk kontakt, får lov att sova i separata rum fr.o.m. i vinter (ett tag framåt). Det är ju egentligen en bagatell i sammanhanget, men ändock en emotionellt viktig grej. Tänker ni på sånt? Konkreta saker som kommer att bli annorlunda, och funderingar över hur ni kommer att hantera dem?

Grattis! :) 

Sömnen blir (för mig iaf) helknasig under graviditeten. Det är så mycket som händer i kroppen. Och huvudvärk ja... usch. 

Jag förstår att du funderar mycket men det behöver inte bli så stor skillnad, det blev det iaf inte för oss. Vi har fortsatt sova i samma rum, när vår dotter var nyfödd låg hon i vagga/spjälsäng bredvid min säng alt. mellan oss. Det hjälper väl att min man sover bra och att jag snabbt lärde mig liggamma. :) 

Sen har vi fortsatt livet ganska som vanligt. Små barn är behändiga att ha med sig, vi har rest mkt med vår tjej, tagit med henne på allt möjligt. Det känns som förändringen blir större nu när vi får nummer två. :) 

Men det är klart du funderar, det gör man ju. Det är i alla fall ett underbart äventyr som väntar er! 
  • emjh
    PoL skrev 2014-08-28 21:03:19 följande:

Visst är det bra att förbereda sig på att live kan bli väldigt annorlunda när bebis kommit! Sen är det nog väldigt olika hur bebisen är och hur mycket anpassning av rutiner som behövs.

Sant!  :)  Lätt att ta för givet att det går smidigt när man själv haft det så, men det kan man ju såklart inte veta. Glad
  • emjh

PoL: Jag blev aldrig särskilt orolig när vi var där, har nästan aldrig hört de hjärtljud hon var ute efter (som en galopperande häst) för min gamla bm nöjde sig fint med det som tydligen är navelsträngsljud. Men sen efteråt började jag fundera över varför hon var så himla angelägen, hon måste ju ha varit lite bekymrad. 
    Nu är det iaf. fullt hålligång i magen så det känns väldigt tryggt. 

Skönt att allt såg bra ut för din del! Oj, sista besöket innan kj, wow. Jag tycker också att tiden rusar nu, hinner inte alls gå och vänta. :D  Men det beror väl på den lilla man redan har. 

Jag var också in till fl innan bf (fast 2 veckor innan) för att det kom så mkt vatten, men det var bara pyspunka. Haha, vi som trodde att det kanske var dags. :D

• emjh
    Kroken skrev 2014-09-02 16:38:00 följande:

Lilltjejen, som fått namnet Tilde, är hur go som helst (naturligtvis) och det är så himla mysigt att ha en liten igen

Åh grattis, vilken fin liten tjej! 
  • emjh
    PoL skrev 2014-09-03 13:42:13 följande:
    Puh. Nu är jag sjukskriven sista tiden, såååå skönt att få vila!
    Åh fy, vilken oro. Skönt att allt vare bra och skönt som sagt att du får vila!  

Jag har ju min första vecka av f-ledighet men hittills är det mest stressigt. Jobbmöten (visserligen hemifrån), överlämning av styrelseuppdrag (kassör). körkortsteori, körlektioner... 

Igår fick jag iaf. komma till arbetsterapeut, vilken dröm!! Första gången någonsin jag inte behövt sitta i väntrummet inom vården, väl därinne ställde hon några frågor, gjorde några tester, konstaterade karpaltunnelsyndrom, informerade om vad det innebär, delade ut kompressionshandskar och skenor och talade om att allt är gratis och jag behöver inte göra något - hon ringer mig och kollar läget om 4 veckor! Klart på en kvart. Wow!!

Testade i bilen, skenorna ska jag dock bara ha på natten. Sov faktiskt mkt bättre inatt. 
  • emjh

Jag gjorde halkkörningen idag (risktvåan) och jag är så himla glad!! Klarade den galant och detta har jag alltså gruvat mig för i flera år. Vilken oerhörd lättnad!! 

Sen ikväll blev det bara kacka, men jag kom på vid 18-tiden att jag inte hade ätit mat på hela dagen... jag har varit så uppstressad över risktvåan (hann inte äta innan) och sen var jag så glad efteråt. Åt lite frukost, en liten bit kanellängd och senare ett wienerbröd. Hej nyttiga dagen. Tungan ute

Är helt slut nu & känner mig väldigt dum som glömde äta. Hur som helst, har varit igång sedan 6.30 och imorgon har jag körlektion från 7.00-11.30 (med en halvtimmes rast i mitten). Fy vad jag längtar efter fredag em. Flört

Men fy vad jag gnäller, ska bara härda ut en vecka till, sen ska jag fokusera på det viktigaste: familjen.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35