beli skrev 2014-08-28 18:57:28 följande:
Hej, dags för mig att knöka in mig i en gravidtråd här :)
Är 39 och väntar första barnet (ivf). Har mått rätt bra hittills (är i v 19), vilket är jag såå glad över. Börjar dock få lite svårt att sova ibland, som inatt när jag gick på toa och sen inte kunde sova på 3 timmar... Händer det er? Har aldrig behövt gå på toa nattetid förut, så det är väl lite ovant, men att inte kunna somna om på 3 timmar känns ju lite extremt. Och jag som aldrig har huvudvärk, får numera huvudvärk så fort jag inte sovit ordentligt en natt.
Vi var på vårt tredje ultraljud i förrgår, fostret sög på tummen och smackade, helt sjukt :D Har verkligen försökt föreställa mig hur det blir att få barn, men i förrgår känns det som om jag tog ett steg till i insikten, att det kändes mer verkligt - och mer på allvar. Det kändes verkligen som om tiden med min man, den här underbara, otvungna samvaron vi har, liksom är på nedräkning nu. Vi som i 6 års tid alltid somnat hand i hand eller med annan fysisk kontakt, får lov att sova i separata rum fr.o.m. i vinter (ett tag framåt). Det är ju egentligen en bagatell i sammanhanget, men ändock en emotionellt viktig grej. Tänker ni på sånt? Konkreta saker som kommer att bli annorlunda, och funderingar över hur ni kommer att hantera dem?
Grattis! :)
Sömnen blir (för mig iaf) helknasig under graviditeten. Det är så mycket som händer i kroppen. Och huvudvärk ja... usch.
Jag förstår att du funderar mycket men det behöver inte bli så stor skillnad, det blev det iaf inte för oss. Vi har fortsatt sova i samma rum, när vår dotter var nyfödd låg hon i vagga/spjälsäng bredvid min säng alt. mellan oss. Det hjälper väl att min man sover bra och att jag snabbt lärde mig liggamma. :)
Sen har vi fortsatt livet ganska som vanligt. Små barn är behändiga att ha med sig, vi har rest mkt med vår tjej, tagit med henne på allt möjligt. Det känns som förändringen blir större nu när vi får nummer två. :)
Men det är klart du funderar, det gör man ju. Det är i alla fall ett underbart äventyr som väntar er!