Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Gravidtråd för oss som är över 35

Zimba78 skrev 2014-01-13 16:45:17 följande:

Jag är i v18 och har haft huvudvärk i ngr veckor. Dela gärna med dig om du får några tips från barnmorskan. Ledsen att höra att er dotter gick bort och förstår att det gör att man inte vill ta hem vagn etc innan man vet att allt gått bra. Så hemskt när ett barn går bort.

Min huvudvärk har lättat nu som tur är! Iaf på så vis att jag inte vaknar med den varje dag men den kommer om jag anstränger mig. Det kanske bara var en fas det där med huvudvärken. Min barnmorska hade inga tips om huvudvärken men jag har hört att periodvis sväller slemhinnorna och då kan man få huvudvärk. Det är säkert så för dig också då skulle jag tro?

Mitt blodtryck var bra (130/60) och det var hjärtat som rusade och att det var pulsen jag hörde i öronsuset. Så jag skickades på EKG igår och det såg bra ut. Däremot har jag en vilopuls på 107 slag i minuten och man ska ligga på mellan 60-80 slag/min. Det togs lite blodprover och jag väntar på svar som skulle komma in idag.

Kaa76 skrev 2014-01-13 17:37:32 följande:
    Jobbigt med huvudverk!

Jag köpte faktiskt aldrig någon vagn till min dotter, vet inte riktigt varför, men det tog konstigt nog emot på något vis, samma sak med kläder, hade bara köpt en fleece overall, sockor och en body för att systrarna ville det innan förlossningen. Köpte två par byxor medan jag väntade på att värkarna skulle sätta igång men inget mer. Lite konstigt faktiskt.  Personligen tyckte jag det var jobbigt, att det inte fanns så mycket här hemma som påminde om att hon hade funnits när hon sedan dog :( 
    Den här gången passar jag på att frossa i allt som har med bäbisar att göra, tänker lite som så att om något händer nu med så har i alla fall tiden jag haft den här lilla varit något positivt och något att se tillbaks på med glädje. (förutom då jag oroar ihjäl mig vill säga...)  

Vet du, jag kände något liknande motstånd i mig när vi köpte vagn och jag köpte kläder! Så jag köpte inte massor med kläder heller utan mer som du sa, några plagg mest för att ha, overall för det var kallt osv. Men jag visste ju att jag var så långt gången att om något hände kunde dom ju plocka ut min bebis och den skulle överleva när den var så gammal. Jag ju skulle bli mamma, så det var säkert bara jag som hade lite svårt att vänja mig vid tanken.
    Och när jag beställde vagnen efter RUL när jag var i v 20 så frågade vi om det var möjligt att lämna tillbaka om allting mot förmodan inte gick bra. Och så blev det som man på någon nivå kände, man blev inte förälder trots allt. Jag minns att jag tyckte det var märkligt att jag tvekade när jag köpte vagnen och att jag inte kunde fantisera och liksom se mig själv gå med vagnen om några månader. Det är konstigt för jag är inte synsk på något vis men jag kan inte förklara varför jag tänkte så heller.
    Den här gången har jag också fått underliga tankar. Vi var på visning av ett hus vi var intresserade av och jag kände att det var "vårt" hus och jag såg färgen babyblå och barngrindar i trappan. Men jag hade ju just bestämt mig för att sluta försöka mera att få någon bebis, vi satsar på huset istället. Vi vann budgivningen för en ovanligt billig penning och dagen innan vi skrev på papperna så fick jag för mig att jag skulle testa bara på ett infall och jag plötsligt ett plus. Det har hela tiden känts som jag väntar en liten pojke och det får vi reda på om jag har rätt i om en vecka när det är RUL. Om allt går bra och det blir en pojke, då får jag börja fundera på om jag inte är synsk trots allt :D hahaha
    Men man ju orolig som du säger, och det är svårt att glädjas och känna att man faktiskt väntar barn, man går mer och tänker att det känns som 50/50 den här gången också. Det är svårt att lita på att det kommer gå bra och man tänker att det tror jag först när jag får min bebis i mina armar. Tänker du med lite så?

Tänker ändå som du säger, frossa i barnkläder och vad jag vill ha, för det här är sista gången jag försöker. Om inte allt går bra så har jag iaf fått uppleva det positiva i att vänta bebis och vara lycklig, åtminstone ett litet tag. Så fort jag får reda på om det är en pojke eller flicka så tänker jag börja handla. Skrattande

• Insanejane77

Kajsamupp: Hej och varmt välkommen!

Är 36 år gammal och  har inga egna barn. Är i v 18 på min 5e graviditet. Min första graviditet resulterade i dödfödd dotter i v 37 för snart två år sedan och tre missfall efter det. Nu är det sista försöket, hoppas det går vägen.

Kram{#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77

Hej flickor! Idag är jag 18+3 (enl KUB) och det är äntligen dagen för mitt RUL! Jag är så nervös! 

Jag har frossat i att känna mig gravid och kolla på barnprylar och kläder bara utifall om att något är fel och vi måste avbryta så har jag iaf haft de här dagarna där allting har varit "bra". 
    Jag tror att det säkert kommer gå bra och att jag kommer få reda på att pyret är friskt (och att det är en liten pojke), men jag är beredd på att det kan bli dåliga nyheter också. Jag vet att liten lever för jag känner honom sparka och leva runt ibland och sen har jag lyssnat på hjärtljuden med angelsound några gånger när ångesten krupit på.

Vid min första graviditet var jag inte så orolig för RUL utan såg det mest som ett sätt att få reda på om det var en pojke eller flicka. Så naivt.
    Wish me luck flickor!

Kram {#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77

Tack ska ni ha flickor! Allt såg BRA UT och min bebis verkar frisk! Jag är så otroligt lättad! Visade sig att det inte alls var någon liten kille som låg där inne utan en liten tjej :D Hon låg verkligen inte stilla utan åmade sig och fjompade runt något alldeles förskräckligt, visade ändan och pekade finger. Jag verkar ha en del uppfostran framför mig som det ser ut XD
    Ligger kvar på samma datum 18+3.
    Just nu kan jag iaf andas ut! PUST!

Jag firade detta med att luncha med min make och när han åkte tillbaka till jobbet så gick jag och köpte lite bebiskläder på rean. :) nu är det verkligt!

Kram

• Insanejane77

Kaa76: Ja varför ska man INTE unna sig att vara glad för några hundralappar!? Det blir på något sätt mer på riktigt så fort man börjat köpa saker, löjligt nog. :)

Lindsey egot the only one: Ringtestet? Det har jag inte hört talas om, hur går det till? Berätta om du har lust eller länka för jag blev nyfiken! :)

Scarlett01: Jag gjorde KUB-test så jag fick min kallelse där och då när jag gick därifrån. Tur, för jag är en nojig person, behöver veta datum och sånt för att må bäst. Hoppas din kallelse dyker upp snart då, borde komma vilken dag som helst!

Sessan78: Ja jag tänker som du! Kul att fira med lite plagg :) Om det skulle gå illa, ja då får jag väl spara dom någonstans isf. Men jag har bestämt att jag tänker vara glad och leva i nuet den här graviditeten, för det är sista gången jag försöker nu. Mycket shopping lär det bli... :P Blir så mycket mer verkligt när man kan tänka sig sin bebis i kläderna och föreställa sig hur man vill göra rummet osv, eller hur?!

Kajsamupp: Nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på... Tack för grattiset men beklagar  SÅ din sorg! Det är så hemskt när en förälder dör plötsligt, man hade ju på något vis tänkt att dom skulle finnas där tills dom var riktigt gamla och skröpliga, men så blir det ju inte alltid. Stor kram till dig!!!

Irmeline: GRATTIS! :D

Välkomna ni nya {#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77
    Snowgirl skrev 2014-01-24 10:47:04 följande:
    Det gick inge bra på ultraljudet idag. Det fanns bara en hinnsäck stor som i v 6 och jag skulle ha varit i v 9+5 GråterLycka till ni andra. Jag har stått för en del av den dåliga statistiken så nu hoppas jag av hela mitt hjärta att det får gå bra för alla i tråden.
    Åh, jag beklagar!! Det finns inget någon annan kan säga som kan lindra smärtan men jag hoppas att allt är över fort och att du snart blir gravid igen.{#emotions_dlg.flower} Kram
  • Insanejane77

Jag ser att ni är några stycken som skriver att ni har ont i huvudet varje dag. Det har jag också haft i några veckor nu, skitjobbigt! Det är alltså en hormonell grej?
    Jag är i v 19 nu, hoppas det går över snart. Har också haft problem med hjärtrusning och min puls ligger högt men blodtrycket är bra. Det susar i öronen, dunkar i huvudet och så har jag ofta kramp i benen på nätterna. Någon som känner igen det?

• Insanejane77

Jag drack coca cola under hela min graviditet och min dotter vägde 4545 i v 37! Jag tror man ska skippa den fullsockrade varianten om man dricker mycket/ofta. Iof är inte aspartam nyttigt heller. 

• Insanejane77

Kaa76: Precis, jag lär ju undvika socker mer den här graviditeten och se om det inte blir ett något mindre barn då. Speciellt från nu när jag går in i v 20 i morgon. Visst är det efter det som barnet blir mer påverkat av vad man äter? Läkarna kollade mig för graviddiabetes många gånger och jag fick göra flera belastningsprov men det låg bra hela tiden, ändå blev min dotter så bamsig. 
    Jobbigt att må illa hela tiden! Hoppas det blir bättre snart!{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35