Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Gravidtråd för oss som är över 35

Kaa76 skrev 2014-02-05 18:15:08 följande:
    Ja, det gör ju det. Tror tiden innan jag bestämde mig för att försöka med insemination var värst, mycket tankar och funderingar och massor av oro. Och sorg. Första gången jag blev gravid var det jätte jobbigt, nu har jag haft två missfall innan denna graviditet, så nu har jag nog mer varit inne på det, oroat mig och funderat. Tror mycket kommer komma längre fram i graviditeten. För att inte tala om i Mars då det är tio år sedan min flicka dog. 

Blev tyvärr inga bilder då något gick fel, känns riktigt trist :(

Tråkigt med bilderna :/ Men du får ju originalet sen resten av livet ;) 

Ja jag hade det ju på liknande vis som dig, 3 missfall efter min dotters död för två år sedan och nu gravid igen i v 21. Jag känner det också som att jag kommer bli mer och mer orolig ju längre graviditeten fortskrider. Innan tänkte jag precis som du, att jag säkert skulle förlora den här också när jag ändå alltid brukar få missfall. Vågade inte hoppas på att det skulle gå bra ens. Men so far so good! 
    Fast helt klart, man tänker för mycket och det är extra tungt inför och kring årsdagarna. Min var den 31 januari så jag har precis haft mitt stora bryt eller vad man ska kalla det. Hoppas att det släpper lite när dagen är förbi. Kram

Kaa76 skrev 2014-02-05 17:49:47 följande:
    Min mellan tjej låg på -17% i vecka 36, sedan uppskattades vikten vid fulltid till 3,2, i v. 38 så då borde hon legat runt -10, -11 %.  men slutade alltså på + 29%!

Min dotter låg på 26% + på TVU, Jag har aldrig hört om nån som haft så stor förutom mig nästan!

• Insanejane77

Jag har en fråga.. Hur mycket har ni andra som är kring v 21 gått upp i vikt?
    Jag hade gått ner i vikt när jag vägde mig i morse och har nu totalt bara gått upp ett knappt kg :O Jag är överviktig sedan innan och ska helst inte gå upp för mycket i vikt men jag blir nästan orolig för att jag inte gått upp mer ändå... 

Jag äter bra och allsidigt och ibland lite skräp förstås men jag har ändrat kosten på så vis att jag sedan några dagar tillbaka har slutat med just sockret på vardagarna. Inte för att banta på något vis utan bara för att min dotter blev väldigt stor vid min förra graviditet och för att jag låg på gränsvärdet för diabetes mot slutet.
    Så ingen mer helläsk och inga fler semlor. Har bestämt att om jag vill på helgen så ska jag unna mig nåt sött men då mer som lördagsgodis.
    Någon annan som tänker något speciellt kring kost och graviditet? 

• Insanejane77
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-05 23:22:35 följande:
    Jag är i v 19 och har inte gått upp något ännu.
    Ja jag ser ju att jag har blivit större, fått enorm byst och min mage går inte längre att dölja. Så vet jag att man har ökat i blodvolym också, då tänker man ju för sig själv och undrar vart all den här vikten har gömt sig?! Det är märkligt. Men jag tror nog att det säger poff snart så är man uppe 5 kg antagligen.
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-05 23:24:17 följande:
    Och idag gjorde vi RUL.
    En lita tös blir det.
    Vad roligt! Vi också :) Känns mer på riktigt när man vet lite vem som är där inne och man kan börja fantisera tycker jag :) Grattis!

• Insanejane77

Skönt att höra att det finns varianter i viktuppgången :) Jag vet ju att det är olika från person till person och beroende på vad man har för vikt innan men jag jämförde med min första graviditet där jag åt samma men gick upp rätt mycket rätt tidigt. Det verkar verkligen vara som att varje graviditet är annorlunda :)

Ser också att ni nämner foglossning.... Det där är ett satans gissel! Jag går som en vaggande pingvin redan :S Har också riktigt ont ibland och har jag varit extra aktiv så värker det även när jag är still på eftermiddagen och kvällen. Är hemma på dagarna som tur är, annars hade jag fått börja tänka i banorna sjukskrivning nu jag med.

• Insanejane77
    emjh skrev 2014-02-06 09:07:55 följande:
    Till er som förlorat barn: jag beklagar verkligen. 
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Insanejane77
    kajsamupp skrev 2014-02-06 17:53:18 följande:
    Insanejane77: Det låter ju som om du äter så bra du orkar och kan, och det är väl just det man ska göra under graviditeten, men inte banta. Hör med din bm om viktuppgången och vad som är rekommenderat för dig. Det är ju lägre viktuppgång som gäller för dig men hon har säkert koll på att magen ändå växer och hur många kg som är lagom.

Jag är i slutet av v 9 och har småätit konstant i en månad och varit soffpotatis.. Har gått upp flera kg redan. Är normalviktig. Gick upp nästan 15 kg förra gången och det lär ju sluta där nu också om det fortsätter i samma takt. Men jag vet att det går saktare sen när illamåendet går över och jag orkar röra mig mer.

Lindsey: Söt bebis du har där, grattis!

Tack, jag ska höra med min BM när jag ska dit på måndag. Jag tror bebisen växer som den ska iaf, det är ju viktigast :)

Förra gången gick jag upp nånstans mellan 23-26 kg (vet inte vilket för jag vägde mig på olika vågar) och jag hade gärna velat undgå att göra en sådan viktresa uppåt igen för jag hade vidunderligt ont i kroppen. 12 v dom kilona var de sista 3 veckorna och var bara rent vatten jag drog på mig som sjuk så egentligen var det väl inte så farligt om man hade bortsett från det. Jag är hemma på dagarna och är just nu en riktig soffpotatis också, så jag hade nästan förväntat mig att vågen skulle rusa uppåt nu när bröst blivit så stora och magen visar tydligt att man är gravid. Men det kommer väl när bebisen börjar lägga på sig mer antagligen :)

• Insanejane77
    kajsamupp skrev 2014-02-07 10:23:44 följande:
    Ok, dags för hälsosamtal på MVC!

Undrar om jag ska våga mig på att handla hem en sushi till lunch..? Hur tänker ni där? Det är ju ok om den är fräsch och nygjord, men hur i hela friden ska jag kunna bedöma det? Kanske kan ta en med avokado och räkor..

Oj, sånt är ju så svårt! Jag tror genuint inte att man kan avgöra om man får färsk mat eller inte på restauranger. Det händer ju faktiskt att folk blir matförgiftade när dom äter ute. Men det borde väl inte vara så farligt tänker man? Kompromissa då och ta dom med avokado och räkor så är du på den säkra sidan.Det finns ju tid att äta vad man vill sen ;)

Lycka till idag på MVC!

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-02-07 22:57:41 följande:
    Jag lyckades får 15 åringen att hjälpa mig att fotografera av bilden från KUB i måndags, så här är min lillfis. 

Vad roligt att du fick bild till slut! Undrar om det är en pojke eller flicka :D Har du någon "känsla" för vilket? Själv var jag bombsäker på en kille men dom sa tjej så för mig stämde det inte hehe. Men det återstår att se iof, när jag har levererat :P Stackars pojk om det är det för jag har ju köpt massa tjejkläder haha

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-02-07 23:34:51 följande:
    Ja, så liten så, bara drygt sex centimeter från huvud till ända, men rätt häftigt ändå, att allt redan finns där, går ju att se form på näsan och allt redan :)

Ja det är kul hur bra man ser vissa saker på ul! På min bild från v 18+3 så ser det ut som mitt lilla gryn ligger och flinar :D

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35