Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Gravidtråd för oss som är över 35

PoL skrev 2014-03-07 08:28:53 följande:
    Åh, ledsen det låter som att du hittat en trygghet i denna graviditet, starkt!! Stort barn är ju lite på gott o ont. Jag är själv inte så stor (165) men får stora barn. Den senaste vägde 4,8 och var 58 cm lång. Jag fick tyvärr en sfinxterruptur så nu är jag inne på ks helst

Hur gick det med läkningen av ks? Ni som varit med om det, hur snabbt har ni klarat av vardagen (laga mat, tvätta etc) efter? Hade ni några komplikationer?

Nja, trygghet vet jag inte, känner mig målinriktad och som att jag rustar för krig lite på nåt vis. Jag känner det inte alls som att jag kan lita på sjukvården då jag sade till flera gånger förra gången och ändå inte blev hörd, gav dom till och med diagnosen men dom sa att det var så ovanligt så det hade jag inte och nu fick jag sluta googla minsann. Är så arg nu efteråt och det känns hemskt att behöva hamna i deras vård igen men tyvärr finns inget annat alternativ för mig. Men jag får slå mig fram för att bli hörd helt enkelt, jobbigt att behöva kämpa så bara när jag inget hellre vill än att ta det lugnt och lita på dom.

Läkningen gick hur bra som helst!Jag var uppe och gick samma dag och duschade själv dagen efter och gick sedan på tredje dagen i dom där långa gångarna under sjukhuset med min svägerskas bebis i mina armar, inga som helst problem. Hade inga komplikationer av snittet alls. Jag trodde att jag skulle få det då jag har lite underbart maghäng och förväntade mig nästan att et skulle bli infekterat, men det läkte hur fint som helst och man kan inte ens se det idag två år efteråt.
    Däremot fick jag ta sprutor i magen i tio dagar (tror jag det var) för att förhindra blodpropp. Det var lite halvläbbigt att göra själv faktiskt men kom på att tricket var att inte tveka så gick det bra :) Jag hade nog kommit hem dagen efter eller två dagar efter snittet om jag inte hade varit så sjuk för övrigt och dom ville hålla koll på mig. Som det var nu stannade jag i 3 nätter och 4 dagar. När jag kom hem så lagade jag mat samma dag. Det som jag kan tänka mig kan vara lite besvärligt när man får komma hem med bebis är väl att resa sig upp med bebisen i famnen. Jag hade lite svårt att komma ur soffan själv och fick lite hjälp med det, annars var det inga problem. Inte hade jag speciellt ont heller utan var mer rädd för att det skulle göra jätteont de första dagarna och åt citodon därför. Du kommer fixa det galant! Lär läka fortare än sfinkterrupturen iaf! Har du några men av det fortfarande eller har det läkt?

• Insanejane77

*fick troligen sprutor med mig hem för att förhindra blodpropp då jag är överviktig och då har man en högre risk att få en propp*

• Insanejane77

Är nu i v 26 sedan några dagar. Har fått högt blodtryck och fått börja medicinera och idag fick jag veta att jag har fått graviddiabetes också XO. Jag som tyckte att det räckte med att inte kunna sova på nätterna pga kramper i benen, skyhög puls och hjärtklappning, daglig huvudvärk och foglossning... Nu börjar det bli väldigt trögt och jag är inte ens i tredje trimestern ännu, det suger verkligen! 
    Jag är hemma på dagarna som tur är men kan inte längre göra som jag vill och brukar. Orkar inte åka och handla eller göra ärenden för jag blir "sjuk" när jag kommer hem och måste sova och hela dagen spenderas sedan med sprängande huvudvärk i sängen. Är det någon annan kring samma vecka som börjar få det trögt också? 

Något som är positivt är däremot att vi har varit och köpt tapeter till bebisrummet nu och dom ska upp i veckan eller senast nästa vecka :) Det kan kännas lite väl tidigt att göra det här än men eftersom vi renoverar hela huset och det bara är det rummet kvar som saknar tapeter så valde jag fina neutrala tapeter som passar i barnrum men som ändå skulle passa i ett extra sovrum eller kontor om det vill sig illa igen.  

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-03-13 18:48:20 följande:
    Det gick så bra så Fast den lilla ville inte samarbeta, vände sig hela tiden mot ultraljudssonden så alla bilder blev som denna, var lite vår mätt då hon inte ville ligga still alls och blev flyttad några dagar, så i dag är jag i v.17+2 i stället för 18+0. Var svårt att se könet också, men bm var 80% säker på flicka så jag säger nog hon nu, även om jag vet att det inte är säkert Känns så skönt att det är över nu!

Vad roligt! Grattis till ett lyckat RUL :D Skoj att du tog reda på vilket du väntar, blir lite enklare om man kan halvera namnhögen liksom :) Har ni funderat på namn ännu? För mig blev det mycket mer verkligt sedan jag fick reda på kön :)

Kaa76 skrev 2014-03-13 18:52:42 följande:
    Usch vad jobbigt!  Var sjukskriven från v.11 och graviditeten ut förra gången och också alldeles för trött och medtagen för att göra något alls, är otroligt drygt och segt!  Vet inte riktigt vad man skall göra heller, är ju som det är, tror man bara får försöka stå ut. 

Ja, jag ska försöka :) Men märker att allt blir mycket mycket enklare om jag bara inte gör så mycket. Mår nästan som mig själv då. Så jag kanske kan köra varannan dag vila eller nåt så länge.

PoL skrev 2014-03-13 19:57:49 följande:
    Vilka härliga nyheter, Kaa

Insanejane, det låter verkligen inget vidare... Hoppas att det vänder snart! Och om det inte gör det, att tiden till fl bara flyger förbi för dig!

Tack! {#emotions_dlg.flower}

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-03-17 23:47:48 följande:
    Ja, är rätt säker på att det blir en liten Roo  Döttrarna gillar det inte, men var sjutton, är jag som bestämmer  Har mest svårt att bestämma mig för i vilken ordning namnen skall vara, vill att det skall låta snyggt, lutar åt Elsa Roo Jenny, men det känns lite små klumpigt, men men har ju några månader på mig att fundera. Om det mot förmodan skulle bli en pojke blir det en Miko (Tom Lukas i andra namn.) Har ni funderat något?  Och ja, det blir ju det på något vis, mer nära när man vet lite mer om den lilla. 

Tyvärr är det ju så, vilar man mycket lir det lättare, men det är ju inte så roligt i längden alla gånger heller. 
    Åh vad gulligt, Roo! Här blir det en liten Majken efter min farmor :) Var inne på Vera också men det har blivit en sådan väldig uppsving på sistone och det blir typ lika vanligt som att heta "Maria" på 80-talet så jag ändrade mig. Tycker verkligen om namnet Elsa med men vi har en i bekantskapskretsen vars dotter heter så så det valde vi bort. 
    Andranamn är förvånansvärt svårt och jag lutar åt Viola men min make gillar det inte. Vi får väl se vad det blir, Majken är typ spikat iaf till 99,9%. 
    Om det skulle varit en pojke så hade han fått heta Ebbe eller Hardy men jag har fått bekräftat på UL vid två olika tillfällen att det är en flicka så det känner jag mig rätt säker på nu. :)

I övrigt är jag i v 27 och vi håller på att rusta i huset vi köpte innan jul. Det som är kvar att tapetsera och som jag har dragit mig för är barnkammaren. Vi var och valde tapeter och dom ska komma idag och målaren ska sätta upp dom troligtvis idag. Hade det inte gått på så vis att vi förlorade vårt första barn så hade det ju varit jättekul att inreda där och hålla på men nu bävar jag istället. Valde ingen jättetypisk barntapet utan en som skulle funka även om det gick så illa att det rummet istället får bli kontor. Jobbigt att inte veta vilket ben jag ska stå på, jag måste ju förbereda mig på ankomsten av en bebis men samtidigt så blev det inte så förra gången och då stod rummet med den bäddade sängen redo och blev aldrig använt. Jobbigt, man vill inte göra samma misstag igen helst! 
  • Insanejane77
    DragonWoman skrev 2014-03-18 09:08:56 följande:

Ah telefonjävel!!!!

Blir det en flicka till ska hon heta Majken efter min farmor och en pojk ska heta Julian
    Ha vad kul! Då blir det som att heta "Maria" ändå då kanske haha! Jag brukar skoja med min make om att det visar sig vara en kille så ska han heta Mike N istället XD
    Ps gratulerar till god smak ;)
  • Insanejane77
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-21 01:21:37 följande:
    Någon som har drabbats av dubbelseende. Har läst att man kan få det av havandeskapsförgiftning men då ska man ha högt blodtryck och jag har extremt lågt (103/65). Hittar inget på nätet om vad det kan vara. Annars får jag ringa bm i morgon
    Inte dubbelseende men dimsyn typ och det kan visst bero på hormoner säger dom. Jag har haft havandeskapsförgiftning med HELLP förra gången jag var gravid och då såg jag liksom vita prickar, du vet så där som man ser när man råkat titta in i blixten när någon tar kort. Det är annorlunda för mig. Men i vilken vecka är du i nu? 
  • Insanejane77
    DragonWoman skrev 2014-03-24 14:52:18 följande:
    Karlar!

Gubben är en aningen anti mot namnet Majken av okänd anledning. Så efter mycket om o men så har jag kommit på ett alternativ.

Mellie.

Så undrar nu, vilket är finast, Majken eller Mellie?
    Maaaajken :P Mellie är också gulligt men jag tänker osökt på ordet mellis när jag hör det. Är du ute efter ett namn som börjar just på M? 
  • Insanejane77
    DragonWoman skrev 2014-03-24 15:04:36 följande:

Fick hjälp av Malva att skicka in meddelandet

Har inte hittat fler pojknamn på m som jag gillar...
    Jag skulle just föreslå ett annat favoritnamn men ser nu att din dotter redan heter Malva XD Jag var inne på namnen Märta efter min farmors mamma och Maggie också, som jag tycker hade passat in i syskonskaran, inget av dem som klingar väl? 
  • Insanejane77

DragonWoman: En bekant till mig döpte sin dotter till Milla. När jag var liten var det ju bara ett smeknamn men det är väldans gulligt också :)

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35