Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Gravidtråd för oss som är över 35

DragonWoman skrev 2014-04-06 23:08:48 följande:
    Hoppas iaf man får nån bra dag under graviditeten just nu orkar jag inte bry mig om utseendet. Benen behöver rakas, ögonbrynen plockas och håret skulle nog jubla över ett besök hos frissan men det är värt alla små besvär i slutändan.... vilket är eeeeevigheter bort just nu
    Själv är jag i en fas där jag istället anstränger mig lite extra utseendemässigt. Det kommer låta fånigt kanske men jag känner mig som en vandrande inkubator och jag vill inte reduceras till enbart en svällande, gnällande käring som väntar på att kläcka mer eller mindre. Så jag försöker piffa till mig lite extra ibland och jag går hos en vän och gör lösfransar. Det gör att jag blir lite extra uppiggad på nåt vis och då känns det lättare att inte kunna böja sig ner eller fixa fötterna osv. Jag känner mig också så "sjuklig" med mitt höga blodtryck och min graviddiabetes och jag får ta massa insulinsprutor och stickor hela tiden, så att känna sig lite fin hjälper humöret helt enkelt. Men jag har riktiga sopdagar också där jag bara går i mjukisbrallor och vill beställa hämtmat och lipa i soffan till sorgliga filmer :D 
  • Insanejane77
    DragonWoman skrev 2014-04-06 23:29:07 följande:
    Jag vill orka ta lite hand om mig men med en rabiat 7 åring med energi som en virvelvind och en snart 1 årig dotter som älskar att härja runt känns jag ganska långt ner på listan :-/ hoppas iaf på bättre åtagande av fadern snarast.... i need metime
    Haha, ja dååå är det en annan femma, då har man inte tid till mer än det mest nödvändiga! Jag bor med minmake och hans snart 13-åriga dotter, jag har dagarna att göra som jag vill med. Iaf ett litet tag till :P
  • Insanejane77
    Knytet skrev 2014-04-07 08:19:16 följande:
    Kroken, lycka till idag på rul !!

Insanejane, en väldigt fin humla i sådant fall . Du ser ju bara härligt gravid ut !!

Dragonwomen, fin bild från kub

Lagombutwhy, kommer säkert gå bra !!

Vecka 15 här. Ser ut att vara minst två månader längre med tanke på min stora mage. Ser lite lustigt ut med tanke på att hag är 1,72 o väger 55 kg o nu bara har en stor mage. Har gått upp 3 kg och antar den är så stor för att jag har vätska i buken efter stimuleringen. Känns lite pinsamt o va så stor så tidigt, löjligt kanske men det är så jag känner. På fredag ska jag berätta på jobbet att jag inte kommer tillbaka efter föräldraledigheten i september utan blir borta ett år till, gött

När man är så smal som du är från början så brukar man gå upp i vikt ganska så fort i början, det är jättevanligt! Jag som är stor från början gick inte upp nåt alls förrän efter RUL. Strunta i vikten när du är gravid och satsa på att må väl bara :)

plopp76 skrev 2014-04-07 09:06:59 följande:
    Ingen bra dag för mig idag... I helgen har jag mått pyton, Huvudvärk och feber. Igår på förmiddagen när jag snöt mig kom det en skvätt klar vätska i trosan... Febern gick upp och jag hade skvättar som kom under dagen varje gång jag reste mig ur soffan eller gick på toa. Fick rådet att ta på en binda och se hur blött det blev. 

Sov rätt dåligt kan jag säga...! Fick en tid idag kl 13 för att kolla om det är tidig vattenavgång eller vad som står på. Om vattnet har gått är nog risken att vi förlorar den lilla. Om det bara är en reva eller så kan det läka av sig själv. Men om inte så tar dom ut parveln. Är i vecka 19+0 idag.

Hälla alla tummar ni har! Kram

Irmeline skrev 2014-04-07 09:25:27 följande:
    Blä, hoppas allt går bra!

Ingen bra dag här heller, kom massa klarrött blod i toan i morse, ringde gynakuten och de sa att jag får komma in imorn först. Så nu är det bara att vänta och hoppas att den inte dött. V. 15 här. Rynkar på näsan

FY vad tufft ni har det just nu! Rynkar på näsan Jag hoppas förstås att det inte är vattenavgång för dig plopp76 och att det är ett kärl som brustit för dig Irmeline! 
    Håll oss uppdaterade med vad som händer! Lyckosparkar från mig! 

• Insanejane77

Plopp och Irmeline: SKÖNT att allt löste sig! Otäcka grejer :S Lycka till nu Irmeline på akuten!

Sessan 78: Fy, läskigt med hotande förtidsbörd! Du gör helt klart rätt i att sjukskriva dig och ta det så lugnt som du bara kan! Håller tummarna för att sammandragningarna avtar snart, håll oss underrättade med hur det går!

• Insanejane77

Plopp76: Men fy vad otäckt! Jag tyckte du skrev att det INTE var vattenavgång och att du hade fått en infektion, men nu har alltså sammandragningar tillkommit och du läcker fostervatten ändå? Jag hoppas att det ger med sig när du fått antibiotika då, håller alla tummar och tår för dig!

• Insanejane77
    Kroken skrev 2014-04-08 22:37:37 följande:
    Någon mer som INTE är eniga om namn med sin man/barnets pappa? Här är det helt omöjligt på den fronten! Jag tycker ju då att det är han som är omöjlig
    Vi var inte alls överens förra graviditeten. Jag ville Iris hela tiden men han ville absolut inte och föreslog tusen andra namn. Men jag "visste" att hon hette Iris sedan RUL och jag tjatade och tjatade. Till slut gav han med sig mot slutet med argumentet att han ju redan hade fått välja namn en gång åt sitt barn han hade sen tidigare och att han älskade mig och ville att jag skulle vara glad. Han må inte ha gillat namnet men sa att han nog skulle vänja sig och att det skulle bli fint till slut för att han älskade ju barnet <3 Men det var en jävla stress att vara i slutet av graviditeten och inte vara överens för fem öre! Den här gången är vi väldigt överens sedan RUL och vi har valt namnet efter min farmor, Majken :)
  • Insanejane77
    Idag har jag varit på sjukhuset för kontroll av urin, blodtryck, levervärden och tillväxt-ul samt lite samtal om diabetes. Jag har ju redan fått högt blodtryck som jag medicineras mot och graviddiabetes, men idag så hade jag plötsligt protein i urinen och mina toxprover visar att levervärderna är något förhöjda. Jag fick ingen diagnos än men det ser ju ut som lätt havandeskapsförgiftning i nuläget. Rynkar på näsan Jag visste att jag antagligen skulle få det men trodde inte att det skulle bli så här tidigt utan senare än förra gången (då debuterade det i v 32) men tack vare att jag redan var så beredd på det så är jag inte så chockad eller rädd som jag hade varit annars. 
    Så nu vill dom att jag går 2 ggr i veckan och kollar allting och flöden. Det gör jag ju så klart, så kan dom hålla koll på toxproverna och så kan vi se hur snabbt det utvecklas. Jag är bara 29+4 än men hoppas verkligen att jag når minst v 32+0 innan något måste ske! Har jag tur utvecklas det långsamt och det är lättare att hålla koll. Vi pratade att om det fortsätter i den här stilen att jag skulle bli inlagd senare, men som sagt så hoppas jag att det dröjer innan det behövs. 

Lillan verkar må bra än så länge iaf! Det är viktigast. Förra gången för två veckor sedan så fick dom mätningen till att hon låg 12 % över snittet och idag fick dom det till att hon låg 10 % UNDER snittet... Det fick komma en annan sonograf och kolla till slut. Den första som mätte var den som mätte 12+ och hon var så himla virrig och sa fel saker som att barnet inte låg med huvudet neråt och att man inte alls behövde ta några prover osv. Det är verkligen ett case av ju fler kockar ju sämre soppa på vår spec-mvc här i örebro. 
    Nu vet vi alltså inte om bebis är stor eller liten och vi ska mäta det igen om två veckor, först då kan man veta mer säkert.
    Det känns som om det börjar bli dags att packa en bb-väska bara utifall om att något händer plötsligt... 
    Jag hoppas att det här slipper bli en aprilbebis och att hon kan få bli majbebis åtminstone! Otäckt.
  • Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-04-10 21:58:54 följande:
    Var hos BM i fredags, är i vecka 22 nu, har ju haft klåda sedan länge och hade hepatos med yngsta dottern så jag bad henne ta prover för detta. Svaret kom i går och jodå, levervärderna har gått upp även denna gång så nu blir det provtagning mest hela tiden, skulle egentligen ta prover i morgon men kommer nog inte klara av att åka dit.  Har fått magsår, blev akut sjuk i måndagskväll/natt och känner mig mer död än levande, blev lite mycket på en gång känner jag.

Men FY så jobbigt! Min farmor hade himla problem med hepatos och fick leverera alla sina 3 barn för tidigt pga det. Visst är det jävligt otäckt när levervärdena börjar stiga...  För mig är det inte så mycket ännu men när jag fick HELLP så var varenda värde på listan rödmarkerat och galet högt/lågt, läkaren hade inte sett något liknande sa han. SÅ det känns ju så där kul när man haft en jobbig graviditet tidigare och det ser ut som om samma skit händer igen, eller hur!? Frustrerande :(

Hur är det med dig nu? Kom du iväg på provtagningen?

Tack för supporten flickor!{#emotions_dlg.flower}

Helgen har varit ok, ingenting som känns värre än iaf, då får man vara tacksam. I morgon ska jag in till sjukhuset igen och se vad testerna säger den här gången. Jag har hört om en del vars äggvita i urinen går ner ibland, hoppas att det blir så för mig med! Men om den har stigit och hamnar på +2 då blir jag nervös :S Fast som sagt så hoppas jag att det tar några veckor till innan något måste hända. Jag hör av mig efteråt med vad som hände. Wish me luck!

• Insanejane77
    PoL skrev 2014-04-13 21:18:07 följande:
    Plopp: sköt om dig och hoppas vi ses här igen när du är redo!

Insanejane: lycka till imorn!!!!!

Eget: igår åkte gravidbyxorna fram v16 hihi. Är precis i mellanskedet då vanliga byxor inte går på, mammabyxor är för stora och tjockisbyxorna funkar men känns så bylsiga förutom vid midjan... Egentligen ett lyxproblem
    Irmeline skrev 2014-04-14 11:29:02 följande:
    Hoppas allt går bra idag!

Jag tror knappt mina ögon! Inga som helst spår av äggvita ens idag och levervärdena hade sjunkit markant! Solig Det trodde jag väl ändå aldrig, utan var så inställd på att nu börjar det gå utför. Det kanske det gör snart igen men just NU är allting bra iaf! Jag är så glad! Mitt blodtryck var lite högre jämfört med förra gången men det var fortfarande bra Skrattande  Ska tillbaka på torsdag för samma mätningar men so far so good kan man säga! Vilken bra dag det här blev, yay!Solig
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35