• Anonym (XL-mamman)

Att ta hem kompisar

Jag måste fråga er... Är det en självklarhet att barnen får ta hem kompisar?
    Jag och min man har tillsammans sex barn mellan 14 och 2 år. Fem av dem bor hos oss varannan vecka, och då är det så klart full fart. Vi bor trångt och har därför bestämt att barnen inte kan ha kompisar med hem till oss. de får leka/va med kompisar utomhus eller hemma hos kompisarna som bor rymligare och är färre i familjen.

Barnen har accepterat det men nu har vi fått gliringar från flera föräldrar till kompisarna, typ "Är det inte er tur nu?" eller "det går åt mycket fika till tonåringar" Jag menar att  det är upp till dem om de vill ha kompisarna hemma hos sig och om de vill bjuda på fika och mat.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Att ta hem kompisar
  • Elaifiknow

Ja, det låter märkligt att barnen aldrig får ta hem vänner. Risken finns att barnen inte längre blir hembjudna till andra. Är det rätt att göra så mot barnen, för att du tycker ni är trångbodda?

• Anonym (mamma)

jag tycker du är egoistisk både gente dina barn och gente dina barns kompisars föräldrar. Skulle vara dö irriterad på dig.

• Mandel
    Tant Prysselius skrev 2013-11-07 18:19:47 följande:
    Klart att du har rätt att säga nej. Men då kan du inte heller bli förvånad den dagen dina barn inte får hänga med hem till kompisarna och om de därmed kanske känner sig utanför. Precis som en del familjer har valt att skaffa bara två barn så har ni valt att bli en storfamilj med 6 barn. Jag kan tycka att det är taskigt mot barnen att de inte får umgås med vänner. Och något ännu viktigare - snart är barnen tonåringar. Vill du då verkligen inte hellre att de hänger hos er än är ute på stan där du inte har någon koll alls?
    Håller med!

Nu har inte jag utrymmesbristen utan mer intressebrist ifrån min sida och jag tycker att det blir stökigt och bökigt med andra barn här, men det är något jag får skjuta undan och offra mig för barnens skull.
    Skulle aldrig kunna vara andra till last på det visset att jag aldrig bjöd igen. Så länge barnen är barn så är det mitt ansvar som förälder att få till en jämn balans mellan ge och ta mellan barnen och deras kompisar.
    Skulle faktiskt bli smått irriterad och känna mig utnyttjad om det hela tiden var samma barn som bara var här och fikade och äta utan att mitt barn fick komma hem till den kompisen... 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (***)
    Anonym (XL-mamman) skrev 2013-11-07 18:14:57 följande:
    Så frågan är: Får vi inte göra som vi vill? Har vi rätt att säga nej till kompisar eller begår jag ett stort socialt brott då?  
    Klart ni får göra som ni vill. Och de får ju andra också, och de kanske tröttnar på att ha era barn hemma hos sig.
    Är det OK för dig att era barn inte får gå hem till andra?

Om nu flera är borta hos kompisar så kan väl någon annan få ta hem en kompis? Alla måste ju inte ha kompisar hemma på samma gång.

• HokusPokus

Oj vilken konstig inställning. Ni har ju valt att ha sex barn samtidigt som de andra valt att ha färre barn. Inte ska väl de behöva ta hand om era barn bara för att ni har fler? Det lär de ledsna på ganska snabbt tror jag. Finns ju säkert en anledning till att de inte valt att skaffa mer än ett par barn.
    Tråkigt för barnen att inte få visa sina saker och för kompisarna att aldrig få va hos er.

• Anonym (.........)

Mina föräldrar (eller min mamma mest väl)ogillade att jag tog med kompisar hem när jag växte upp. Det gjorde att jag skämdes och var väldigt obekväm med det. Därför har jag i alla fall bestämt mig för att aldrig bete mig så mot mina barn!

Och jag har två barn, varför skulle jag vilja ha barnens kompisar här om de inte får vara hos sina kompisar någon gång dessutom? Det är ni som valt att skaffa många barn..

• stockholmare

Tycker att det är helt fel av dig. Hur kan du med gott samvete låta dina barn gå hem till kompisar och äta och fika utan att bjuda tillbaka. Om du känner att det är för trångt hemma så borde du kunna ta med barnet med kompis till något Leksand eller bio istället och bjuda på pizza.

• Fanny b
    Anonym (XL-mamman) skrev 2013-11-07 18:14:57 följande:
    Låter krångligt att hålla reda på vems tur det är denna veckan. Barnen har inte klagat, de är nöjda med att vara hemma hos andra där det är bättre utrymme. Det är snarare kompisarna som tjatar om att få komma hem till oss, och deras föräldrar som kommer med pikar

Dessutom är jag hemma mest eftersom jag är arbetslös. Jag har inte lust att ta hand om bonusbarnen plus deras kompisar när mannen inte är hemma!

Så frågan är: Får vi inte göra som vi vill? Har vi rätt att säga nej till kompisar eller begår jag ett stort socialt brott då?  

Som redan har skrivit så har ni givetvis rätten att förbjuda era barn att ta hem era kompisar men jag tror ni gör barnen en otjänst. Ni skulle kunna ha en lista där det står att på måndag får x barn ta hem en kompis, på tisdag får barn y, göra detta, etc. Då blir som mest bara ett barn extra per dag. När det gäller era barn som är i en ålder där de med tillsammans med kompisarna måste passas kan ni ju ha som regel att dessa barn bara får bjuda en  kompis varannan vecka de är hos er och då en dag. vardera.  För när era barn som måste passas är hos kompisar måste deras föräldrar passa dem. Och jag tycker inte det är en rimlig orsak att bara för dessa föräldrar har valt att skaffa färre barn ska de hela tiden behöva ta emot era barn som måste passas.

När det gäller lunch och fika som era barn bjuds hos kompisar så kan detta lösas med att ni säger åt era barn att de inte får äta hos sina kompisar, utan om de blir tillfrågade att äta hos dem ska de tacka. För risken finns att ni omedvetet lär era barn att de kan äta hos andra, men deras kompisar får inte äta hos dem.

Om inte annat så tycker jag ni bör tänka på era barn som är i tonåren. I den åldern brukar många vilja vara hemma hos kompisar istället för utomhus, samt att i den åldern börja barn också själva bli medvetna om  att kompis y ofta vill vara hos mig, men jag är inte välkommen hem till denna kompis, och kan av den anledningen själv börja välja bort sådana kompisar.     
  • Mandy01

Givetvis får man välja själv men för mig är det en självklarhet att man får ta hem kompisar. Det är väldigt viktigt att barn får ha ett fungerade umgänge och där ingår att "leka" hos varandra.

Du säger att ni har 5 av barnen varannan vecka och är arbetslös. Det innebär att du är fri från bonusbarnen varannan vecka också. Det bör ju inte vara så jobbigt med tanke på att barnen inte är hos er hela tiden. Du gör barnen en stor tjänst om du låter kompisarna komma över!

Jag vore riktigt glad om mina barn hade kompisar som vill umgås med dem och komma hem. Jag vore riktigt glad om de föredrar att vara HEMMA hos varandra än att ränna ute och hitta på vad som helst egentligen - bra som dåligt.

Brukar barnen ha kompisar hemma samma dag?
    Hur många kompisar är det som brukar vara hemma hos er?
    Hur länge brukar barnen vara hemma hos er och vad gör de?

• Rocket Mania

Jag skäms över att inte ha möjlighet att ha barnens kompisar här lika ofta som de blir bjudna över till dem. Det tillhör väl allmänt hyfs att försöka dela på det. 

Svar på tråden Att ta hem kompisar