Anonym (XL-mamman) skrev 2013-11-07 21:39:02 följande:
En del säger att vi har valt att ha många barn. Det har vi faktiskt inte! Vi har valt att flytta ihop och då blir de många barn tillsammans. Tre av dem är mina sedan tidigare förhållande och två är hans. Minstingen har vi tillsammans.
Visst hade det varit bra om barnen, framför allt tonåringen, kunde ta hem kompisar. Men vi har inte plats för alla. Vi bor 8 pers i en fyra på 120 m2. Pojkarna 14, 11 och 4 delar ett rum, flickorna 10 och 7 delar ett rum och lillan bor hos oss. det finns liksom inget utrymme att "hänga på"
Jag förstår på sätt och vis att vissa kan känna sig utnyttjade, men jag tänker att det har större möjligheter än vi och har liksom tänkt att vill de har sina dörrar öppna så är det deras sak. Jag har inte tänkt på att de skulle kunna bli utan vänner på grund av detta.
Men vad ska vi göra då? Pallar verkligen inte att ha andras ungar här också. 2-åringen är ju alltid hemma, 4-åringen är sällan hos kompisar så dem måste jag alltid ta hand om. 7-åringen 10-åringen och 11-åringen har massa kompisar men det finns ju ingen stans att vara på hos oss. Så även om två av dem är borta skulle jag bli stressad av de som är hemma med kompis. Tonåringen är mest trulig och ligger på sin säng. Han har fått för sig att han ska flytta ut i förrådet, känns inte riktigt bra men det skulle lösa lite platsbrist för oss. Där kan han ju ha kompisar också men dåblir det kanske orättvist för de andra?
Som sagt - fattar inte hur det ska gå till att ta hit vänner också. För övrigt umgås vi med våra vänner bara den veckan barnen inte är här
En lösning är att när t ex 7-åringen får ta hem en kompis så får hon ha rummet till förfogande för henne och sin kompis, när 10-åringen får ha kompis hemma gäller samma sak för henne. Samma gäller de pojkar som är 14 och 11. Hur ser förrådet ut? Skulle det vara möjligt att möblera detta så att barnen kan ha sina kompisar på besök där?
Om detta inte går att lösa så skulle jag börja tänka på att bli särbo. Då kan du och dina barn bo i en lägenhet där de kan ta emot kompisar och din sambo kan göra samma sak angående sina barn. Och du och din pojkvän kan träffas när ni inte har barnen. Visst, jag förstår att detta inte är en rolig lösning för er, men jag tror att eran regel om att inte tillåta barnen kommer gå ut över dem. För risken finns att både barnens föräldrar och kompisar kommer på sikt inte kommer vilja att era barn kommer hem till dem.