• Anonym (XL-mamman)

Att ta hem kompisar

Jag måste fråga er... Är det en självklarhet att barnen får ta hem kompisar?
    Jag och min man har tillsammans sex barn mellan 14 och 2 år. Fem av dem bor hos oss varannan vecka, och då är det så klart full fart. Vi bor trångt och har därför bestämt att barnen inte kan ha kompisar med hem till oss. de får leka/va med kompisar utomhus eller hemma hos kompisarna som bor rymligare och är färre i familjen.

Barnen har accepterat det men nu har vi fått gliringar från flera föräldrar till kompisarna, typ "Är det inte er tur nu?" eller "det går åt mycket fika till tonåringar" Jag menar att  det är upp till dem om de vill ha kompisarna hemma hos sig och om de vill bjuda på fika och mat.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Att ta hem kompisar
  • Dixie
    Anonym (XL-mamman) skrev 2013-11-07 18:14:57 följande:
    Dessutom är jag hemma mest eftersom jag är arbetslös. Jag har inte lust att ta hand om bonusbarnen plus deras kompisar när mannen inte är hemma!

Så frågan är: Får vi inte göra som vi vill? Har vi rätt att säga nej till kompisar eller begår jag ett stort socialt brott då?  

klart ni får göra som ni vill, men det verkar ju mer handla om att det är bekvämare för dig som bonusbarnen är hemma hos någon annan så du inte behöver ta hand om dem.....
  • EllisBell

Ni vuxna tar inte heller hem vänner eller?

• Anonym (XL-mamman)

En del säger att vi har valt att ha många barn. Det har vi faktiskt inte! Vi har valt att flytta ihop och då blir de många barn tillsammans. Tre av dem är mina sedan tidigare förhållande och två är hans. Minstingen har vi tillsammans.

Visst hade det varit bra om barnen, framför allt tonåringen, kunde ta hem kompisar. Men vi har inte plats för alla. Vi bor 8 pers i en fyra på 120 m2. Pojkarna 14, 11 och 4 delar ett rum, flickorna 10 och 7 delar ett rum och lillan bor hos oss. det finns liksom inget utrymme att "hänga på"

Jag förstår på sätt och vis att vissa kan känna sig utnyttjade, men jag tänker att det har större möjligheter än vi och har liksom tänkt att vill de har sina dörrar öppna så är det deras sak. Jag har inte tänkt på att de skulle kunna bli utan vänner på grund av detta. 

Men vad ska vi göra då? Pallar verkligen inte att ha andras ungar här också. 2-åringen är ju alltid hemma, 4-åringen är sällan hos kompisar så dem måste jag alltid ta hand om. 7-åringen 10-åringen och 11-åringen har massa kompisar men det finns ju ingen stans att vara på hos oss. Så även om två av dem är borta skulle jag bli stressad av de som är hemma med kompis. Tonåringen är mest trulig och ligger på sin säng. Han har fått för sig att han ska flytta ut i förrådet, känns inte riktigt bra men det skulle lösa lite platsbrist för oss. Där kan han ju ha kompisar också men dåblir det kanske orättvist för de andra?

Som sagt - fattar inte hur det ska gå till att ta hit vänner också. För övrigt umgås vi med  våra vänner bara den veckan barnen inte är här

• Anonym (fel)
    Anonym (XL-mamman) skrev 2013-11-07 21:39:02 följande:

En del säger att vi har valt att ha många barn. Det har vi faktiskt inte! Vi har valt att flytta ihop och då blir de många barn tillsammans. Tre av dem är mina sedan tidigare förhållande och två är hans. Minstingen har vi tillsammans.

Visst hade det varit bra om barnen, framför allt tonåringen, kunde ta hem kompisar. Men vi har inte plats för alla. Vi bor 8 pers i en fyra på 120 m2. Pojkarna 14, 11 och 4 delar ett rum, flickorna 10 och 7 delar ett rum och lillan bor hos oss. det finns liksom inget utrymme att "hänga på"

Jag förstår på sätt och vis att vissa kan känna sig utnyttjade, men jag tänker att det har större möjligheter än vi och har liksom tänkt att vill de har sina dörrar öppna så är det deras sak. Jag har inte tänkt på att de skulle kunna bli utan vänner på grund av detta. 

Men vad ska vi göra då? Pallar verkligen inte att ha andras ungar här också. 2-åringen är ju alltid hemma, 4-åringen är sällan hos kompisar så dem måste jag alltid ta hand om. 7-åringen 10-åringen och 11-åringen har massa kompisar men det finns ju ingen stans att vara på hos oss. Så även om två av dem är borta skulle jag bli stressad av de som är hemma med kompis. Tonåringen är mest trulig och ligger på sin säng. Han har fått för sig att han ska flytta ut i förrådet, känns inte riktigt bra men det skulle lösa lite platsbrist för oss. Där kan han ju ha kompisar också men dåblir det kanske orättvist för de andra?

Som sagt - fattar inte hur det ska gå till att ta hit vänner också. För övrigt umgås vi med  våra vänner bara den veckan barnen inte är här

Ni har valt att ha så många barn på en så pass liten yta samt även skaffat en till. Så jo, ni har valt. 
    Gör som ni vill men bli inte förvånade när barnen inte längre vill komma till er.  
  • Dixie

Klart det är ert val att ha många barn - vems val är det annars??

det finns ju en risk att era barn inte blir hembjudna längre, givetvis ska det inte vara millimeterrättvisa, men barnens kompisar vill kanske följa med hem till er någon gång. mina barn tycker det är roligast att följa med andra hem, där finns ju andra leksaker etc - men givetvis har vi ju kompisar här hemma lika ofta............
  • Jewano

Flytta ut till förrådet??? Låter galet. Varför inte skaffa större boende eller ha olika byten med de andra föräldrarna så att ni får plats hemma.

Självklart måste barnen kunna ta hem kompisar och känna sig bekväma i sin egen lägenhet. Mima barn får ha kompisar hemma så ofta de vill. Flera ggr i veckan är hela gänget hos oss,typ 10 pers. De har kul och jag lär känna kompisarna och vet vilka mina tonåringar umgås med.

• Anonym (råger)

vad är det för jäkla regel !?

Har ni aldrig besök av kompisar / svärmor / syrran eller ?

Är det bara barnens kompisarnas vänner som är portförbjudna ?

Trångboddheten har ju inte barnen valt utan ni som föräldrar.  Galet.

Gör om - Gör rätt 

• Anonym (ea)

Du får helt enkelt börja "palla det", så att inte barnen riskerar att bli utan vänner eller får problem i tonåren. För det är tyvärr inte ovanligt att "utebarn" som spenderar mycket tid hängandes på stan hamnar  i fel umgänge.

• Elaifiknow

Kan det vara så att det är väldigt bekvämt att slippa barnen när de är hos sina vänner? Och sen när de kommer hem är det bekvämt, för då är de mätta? En tanke, bara. Hade det bara handlat om utrymme, så hade ju du skickat med barnen mat.

• Fanny b

En lösning är att när t ex 7-åringen får ta hem en kompis så får hon ha rummet till förfogande för henne och sin kompis, när 10-åringen får ha kompis hemma gäller samma sak för henne. Samma gäller de pojkar som är 14 och 11. Hur ser förrådet ut? Skulle det vara möjligt att möblera detta så att barnen kan ha sina kompisar på besök där?

Om detta inte går att lösa så skulle jag börja tänka på att bli särbo. Då kan du och dina barn bo i en lägenhet där de kan ta emot kompisar och din sambo kan göra samma sak angående sina barn. Och du och din pojkvän kan träffas när ni inte har barnen. Visst, jag förstår att detta inte är en rolig lösning för er, men jag tror att eran regel om att inte tillåta barnen kommer gå ut över dem. För risken finns att både barnens föräldrar och kompisar kommer på sikt inte kommer vilja att era barn kommer hem till dem.   
Svar på tråden Att ta hem kompisar