• Anonym (XL-mamman)

Att ta hem kompisar

Jag måste fråga er... Är det en självklarhet att barnen får ta hem kompisar?
    Jag och min man har tillsammans sex barn mellan 14 och 2 år. Fem av dem bor hos oss varannan vecka, och då är det så klart full fart. Vi bor trångt och har därför bestämt att barnen inte kan ha kompisar med hem till oss. de får leka/va med kompisar utomhus eller hemma hos kompisarna som bor rymligare och är färre i familjen.

Barnen har accepterat det men nu har vi fått gliringar från flera föräldrar till kompisarna, typ "Är det inte er tur nu?" eller "det går åt mycket fika till tonåringar" Jag menar att  det är upp till dem om de vill ha kompisarna hemma hos sig och om de vill bjuda på fika och mat.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Att ta hem kompisar
  • Anonym (Osäker)

Självfallet får ni göra precis som ni vill utan att behöva bry er om andras åsikter.

Men du ber ju om andras åsikter i och med denna tråd. Jag personligen tycker synd om barnen som inte kan ta hem vänner.

Kan ni inte ha ett system. Två barn får ta hem kompis vissa dagar och två barn andra dagar och kan kompisfritt någon dag också osv?

• Anonym (Osäker)

Och jag vill tillägga:

Hur tänkte ni med så många personer på så liten yta? Kommer själv från en storfamilj på sju familjemedlemmar men vi bodde på 400kvm. Hur tänkte ni när ni bor så trångt och skaffat ett barn till? Kanske ni borde satsat på större lya..?

• Anonym (foxy)

Antagligen har de väl inte råd att skaffa större lya eftersom TS är arbetslös, men det skall ju inte behöva gå ut över barnen... 

Du säger att ni har barnen varannan vecka?
    Kan inte sambon ha sina barn tex udda veckor och du har dina jämna veckor?
    På så vis hade det ju funnits mer plats åt alla så att säga?
    I alla fall tills ni kan lösa det med större boende för inte tänker ni väl ha lillen boendes med er för alltid? 

• Vinterankan

Det finns ju också möjligheten att du tar en utflykt med de minsta barnen när de största har vänner över så får de lägenheten för sig själva.

• Anonym (.........)

Ni tar inte hem vänner själv heller?

Anonym (XL-mamman) skrev 2013-11-07 21:39:02 följande:
    En del säger att vi har valt att ha många barn. Det har vi faktiskt inte! Vi har valt att flytta ihop och då blir de många barn tillsammans. Tre av dem är mina sedan tidigare förhållande och två är hans. Minstingen har vi tillsammans.

Visst hade det varit bra om barnen, framför allt tonåringen, kunde ta hem kompisar. Men vi har inte plats för alla. Vi bor 8 pers i en fyra på 120 m2. Pojkarna 14, 11 och 4 delar ett rum, flickorna 10 och 7 delar ett rum och lillan bor hos oss. det finns liksom inget utrymme att "hänga på"

Jag förstår på sätt och vis att vissa kan känna sig utnyttjade, men jag tänker att det har större möjligheter än vi och har liksom tänkt att vill de har sina dörrar öppna så är det deras sak. Jag har inte tänkt på att de skulle kunna bli utan vänner på grund av detta. 

Men vad ska vi göra då? Pallar verkligen inte att ha andras ungar här också. 2-åringen är ju alltid hemma, 4-åringen är sällan hos kompisar så dem måste jag alltid ta hand om. 7-åringen 10-åringen och 11-åringen har massa kompisar men det finns ju ingen stans att vara på hos oss. Så även om två av dem är borta skulle jag bli stressad av de som är hemma med kompis. Tonåringen är mest trulig och ligger på sin säng. Han har fått för sig att han ska flytta ut i förrådet, känns inte riktigt bra men det skulle lösa lite platsbrist för oss. Där kan han ju ha kompisar också men dåblir det kanske orättvist för de andra?

Som sagt - fattar inte hur det ska gå till att ta hit vänner också. För övrigt umgås vi med  våra vänner bara den veckan barnen inte är här

• aambb84

Som någon skrev, ingen kan tvinga er, men tänk på hur de blir för barnen. Jag tröttnade på mina kompisar som alltid ville vara hos mig när jag var ung. Kanske något man som förälder får tänka på... Och bara se till att lösa det!

• Hannah76

Jag tycker det låter helt hemskt att inte få ta hem vänner. Ute och leka??

Antar att detta gäller även er vuxna? Ni tar heller aldrig emot besök? 

• Anonym (Lollo)

Vi har fyra barn och ja, barnen får ta hem kompisar. En granntjej är här mest hela tiden (tänker inte ens på det längre, dukar automatiskt till henne också vid middagsdags/fika), andra kommer och går. Min äldsta dotter har en kompis som sover över nästan varje helg. 

Risken man tar om man aldrig låter barnen ta hem vänner är att föräldrarna blir sura och att ens barn inte har några vänner sen. 

• Anonym (Lara)

Låt barnen ta hem kompisar, i dom fallen det känns trångt kan du ju ta ut småbarnen i trädgården och leka med dom där.   Vad är det som är så jobbigt med  att det är trångt några timmar på eftermiddagen, det viktigaste är ju att barnen har roligt och tycker dom det är jobbigt så väljer dom ju att leka någon annanstanns typ ute på gatan ,trädgården eller hos kompisen, men då har ni iallafall tagit emot dom.   Känns ju lite underligt att ni gärna låter barnen leka hos kompisar men att ni inte tillåter kompisarna att leka hos er.     Speciellt också när kompisarnas föräldrarna reagerar.

• Hannah76

Om ni inte orkar och klarar av att ha så många barn så får ni ändra umgänget så att ni inte har alla barnen på samma vecka.

Svar på tråden Att ta hem kompisar