Anonym (Helt ok) skrev 2013-11-08 11:02:37 följande:
Jag förstår verkligen inte varför ni blir så upprörda? Utrymmet finns liksom inte. Ska TS flytta och leva på nudlar för att barnen ska kunna ta med sig kompisar? Lägg av.
Det mesta går dock med lite planering. Ett barn kan ex. få ta med sig en kompis en tisdag, annat barn en onsdag, tredje barn tisdagen vid nästa vistelse, fjärde barn onsdagen vid nästa vistelse. Alltså totalt fyra besök på en månad, det borde gå.
Varken när jag växte upp eller mina barn får dyka upp i dörren med en kompis utan förvarning. Precis som att vi vuxna inte kommer hem med en kollega efter jobbet utan att ha förvarnat våra partners.
TS bör också lära barnen att de ska tacka nej ibland när kompisarna tar hem dem och andra barn, för att man inte ska verka efterhängsen.
Vi är flera som kommit med liknande förslag som ditt. Det upprörande är väl att arbetslösa ts som tydligen på något märkligt sätt råkat flytta ihop med någon som precis som hon själv hade barn och sedan blivit gravid med den personen ger uttryck för att inte "palla" krånglet det skulle innebära att ordna en lösning i den stilen.
Hon "pallar" inte, helt enkelt. Hon pallar inte att de små ungarna som ännu inte kan leka borta är hemma samtidigt som någon av de större barnen ges möjlighet att ha med sig en polare hem. Det är för jobbigt. Vad jag förstår ids hon inte heller ha en kommunikation med barnens kompisars föräldrar i vilken hon ju skulle åtminstone kunna förklara sig, utan tycker bara helt sonika att de får väl själva stå för om de tar hem (ts) ungar.
När ts dessutom säger sig aldrig ens ha tänkt på att barnen i förlängningen kanske kan bli utan kompisar, så tycker i alla fall jag att det låter ganska slött.
Varför tror du att någon skulle betraktas som efterhängsen om den tackar ja till de erbjudanden och inbjudningar den får? Så brukar inte efterhängsenhet fungera. Efterhängsen kan den anses vara som oinbjuden försöker vara med. Och inte ens då är det långt från alltid rätt uppfattat.
Själv tycker jag att det är jätteviktigt för ungar att få umgås. Gärna sova över också, och i mitt tycke så kan sådant ordnas också om man bor litet. Kanske kan det inte ordnas så ofta och kanske innebär det ett visst krångel, men det är min absoluta uppfattning att det får man faktiskt "palla".