• Anonym (XL-mamman)

Att ta hem kompisar

Jag måste fråga er... Är det en självklarhet att barnen får ta hem kompisar?
    Jag och min man har tillsammans sex barn mellan 14 och 2 år. Fem av dem bor hos oss varannan vecka, och då är det så klart full fart. Vi bor trångt och har därför bestämt att barnen inte kan ha kompisar med hem till oss. de får leka/va med kompisar utomhus eller hemma hos kompisarna som bor rymligare och är färre i familjen.

Barnen har accepterat det men nu har vi fått gliringar från flera föräldrar till kompisarna, typ "Är det inte er tur nu?" eller "det går åt mycket fika till tonåringar" Jag menar att  det är upp till dem om de vill ha kompisarna hemma hos sig och om de vill bjuda på fika och mat.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Att ta hem kompisar
  • Anonym (Helt ok)

Jag förstår verkligen inte varför ni blir så upprörda? Utrymmet finns liksom inte. Ska TS flytta och leva på nudlar för att barnen ska kunna ta med sig kompisar? Lägg av.

Det mesta går dock med lite planering. Ett barn kan ex. få ta med sig en kompis en tisdag, annat barn en onsdag, tredje barn tisdagen vid nästa vistelse, fjärde barn onsdagen vid nästa vistelse. Alltså totalt fyra besök på en månad, det borde gå.

Varken när jag växte upp eller mina barn får dyka upp i dörren med en kompis utan förvarning. Precis som att vi vuxna inte kommer hem med en kollega efter jobbet utan att ha förvarnat våra partners.

TS bör också lära barnen att de ska tacka nej ibland när kompisarna tar hem dem och andra barn, för att man inte ska verka efterhängsen.

• Anonym (?)

Med en så stor familj så måste väl planering vara prio 1?
    Varför måste 7, 10 och 11-åringen vara med alla kompisar samtidigt?! Ni får ju dela upp dagarna och planera när det passar att ta hem kompis/kompisar. Vi har 3 barn som alla har flera kompisar var men inte sjutton kan dom ta hem 3 kompisar var på samma dag!!!

Jag förstår de andra föräldrarna för så stora barn tar själva för sig i skafferi och kyl och det blir naturligtvis en massa fika som går åt. Här gäller också fritt mellanmål till de barn som är här, även kvällsmat om det funkar och finns, men det jämnar ju ut sig eftersom det någon annan gång äts hos någon annan.

• Eterisk
    Anonym (Helt ok) skrev 2013-11-08 11:02:37 följande:
    Jag förstår verkligen inte varför ni blir så upprörda? Utrymmet finns liksom inte. Ska TS flytta och leva på nudlar för att barnen ska kunna ta med sig kompisar? Lägg av.
    Det mesta går dock med lite planering. Ett barn kan ex. få ta med sig en kompis en tisdag, annat barn en onsdag, tredje barn tisdagen vid nästa vistelse, fjärde barn onsdagen vid nästa vistelse. Alltså totalt fyra besök på en månad, det borde gå.
    Varken när jag växte upp eller mina barn får dyka upp i dörren med en kompis utan förvarning. Precis som att vi vuxna inte kommer hem med en kollega efter jobbet utan att ha förvarnat våra partners.
    TS bör också lära barnen att de ska tacka nej ibland när kompisarna tar hem dem och andra barn, för att man inte ska verka efterhängsen.
    Vi är flera som kommit med liknande förslag som ditt. Det upprörande är väl att arbetslösa ts som tydligen på något märkligt sätt råkat flytta ihop med någon som precis som hon själv hade barn och sedan blivit gravid med den personen ger uttryck för att inte "palla" krånglet det skulle innebära att ordna en lösning i den stilen. 

Hon "pallar" inte, helt enkelt. Hon pallar inte att de små ungarna som ännu inte kan leka borta är hemma samtidigt som någon av de större barnen ges möjlighet att ha med sig en polare hem. Det är för jobbigt. Vad jag förstår ids hon inte heller ha en kommunikation med barnens kompisars föräldrar i vilken hon ju skulle åtminstone kunna förklara sig, utan tycker bara helt sonika att de får väl själva stå för om de tar hem (ts) ungar. 

När ts dessutom säger sig aldrig ens ha tänkt på att barnen i förlängningen kanske kan bli utan kompisar, så tycker i alla fall jag att det låter ganska slött.

Varför tror du att någon skulle betraktas som efterhängsen om den tackar ja till de erbjudanden och inbjudningar den får? Så brukar inte efterhängsenhet fungera. Efterhängsen kan den anses vara som oinbjuden försöker vara med. Och inte ens då är det långt från alltid rätt uppfattat. 

Själv tycker jag att det är jätteviktigt för ungar att få umgås. Gärna sova över också, och i mitt tycke så kan sådant ordnas också om man bor litet. Kanske kan det inte ordnas så ofta och kanske innebär det ett visst krångel, men det är min absoluta uppfattning att det får man faktiskt "palla". 
  • h8him

Varför säger ni inte till barnen att de inte får fika/äta hos kompisarna längre, utan att de får komma hem och göra det?

Alternativt så kan de väl ta med kompisarna hem till er och fika/äta och sen gå iväg till kompisarna igen?

Det låter mest som om föräldrarna har tröttnat på att föda era barn, utan att ni någonsin bjuder igen.

• Hannah76

Klart de har utrymme. Vad har nudlar med detta att göra? Ingen har bett henne ge andras barn mat?

För mig låter det väldigt trsit att ha det å kontrollerat som du har det, och extremt trist att ha det som ts. 

• Duckan

Lite ge och ta får det allt vara. Speciellt om de bjuder era barn på mat/fika/mellanmål. Jag skulle också bli lite irro på såna som ni i långa loppet.

• h8him
    Ts ska väl inte finansiera sitt liv genom att tonåringarna äter och fikar hos kompisar hela tiden? För det verkar vara ofta som de gör det, om man ska tro på vad Ts skriver i trådstarten.
  • cosinus

Jag tycker det ska otroligt mycket till innan man förbjuder barnen att bjuda hem kompisar just för att det försvårar deras kompisrelationer.

Vi har 4 barn och det händer att vi har 10 ungar i huset totalt. Visst vi bor större men det är full fart ändå om barnen drar hem 1-2 kompisar var.

Sen är det ju så att äldsta tjejen som är 9 relativt ofta föredrar att gå till kompisar som inte har småsyskon. De är nog kanske 75/25 borta och hos oss och det kan jag förstå. Samtidigt så får hon gå hem själv från skolan och har då 1-2 timmar varje dag själv innan vi kommer hem och då har jag sagt att hon får ta hem och bjuda kompisar på mellis hur hon vill för det är hennes chans att ha det riktigt lungt och skönt hemma med kompisar.

Jag skulle absolut försöka hitta en lösning med att de kan bjuda hem kompisar ibland. För barn är inte dumma, inser de att det är enklare att leka som man vill hos någon annan så vill de oftast dit. Men då kanske det kan räcka med att de kommer och fikar lite hos er och sen drar vidare och vips så får barnen ta hem kompisar, de andra barnens föräldrar slutar gnälla eftersom barnen nu valt att vara hos dem ist och ni får bita ihop lite men inte jättemycket.

• EllisBell

TS och Anonym (Helt ok): stackars stackars era barn. Ungar har behov av att få vara med sina vänner, även i sitt eget hem. Och barn har även behov av att få vara spontana. Det låter ju helt absurt att ungar tvingas planera i förväg.

• Nenne666

Jag fick aldrig ta hem kompisar när jag bodde hemma som liten, av en anledning min morsa tyckte va en bra anledning. Fruktansvärt tråkigt att växa upp så. Nu är jag själv mamma sen 16 år till 3 barn och har mer än gärna deras kompisar här, sovandes och ätande och fika och ser inga kostnader i det alls. Plats finns det alltid. Det är jäkligt skönt att ha barnen hemma och dessutom känna deras vänner :).

• hallontryffel

Håller med dem i tråden som föreslagit att ni kanske skulle överväga att ha era respektive biobarn varannan vecka. Vill ni att alla ska träffas ibland kunde kanske du o ditt ex byta på fredagar och din man o hans ex på måndagar. På så sätt träffas alla varannan helg men under veckorna får ni bättre plats för de barn som vill ta med kompisar nån gång ibland.

Tror också att ni gör barnen en otjänst med att förvägra dem att ta hem sina vänner.

• Anonym (Storfamilj)

Istället för att hacka på TS och dennes val tänkte jag tipsa om lite praktiska tips :)

Vi är en storfamilj på två vuxna, två tonåringar, två småbarn och två katter. Vi bor i en trea på 73 kvadrat och har VALT detta då vi i hela familjen gillar att resa samt har rätt dyra intressen allihopa. Och det är faktiskt inga som helst problem bara man visar hänsyn

Tex när tonåringarna bjuder hem gänget för TV-spelsturnering så får vi vuxna se till att roa småbarnen. När kidsen har med sig vänner hem så brukar tonåringarna få pengar att käka ute, vill vi vuxna ha middag så brukar tonåringarna vara med småbarnen i vardagsrummet och ha myskväll med film osv.

Vi har aldrig upplevt att vi haft trångt trots MASSOR av folk i alla åldrar som ränner här hela tiden och vi tror att det beror på att vi alla hela tiden bjuder till och är uppmärksamma på varandras behov.

Börja tänk "utanför boxen" lite grann så ska du se att ni löser det! Om inte får du väl se fram emot den "barnfria" veckan

• Pudan

De barn som inte bor heltid hos er - hur stora hem har de hos sin andra förälder? Är det mer utrymme där utgår jag från att de får ta dit sina vänner under den veckan de bor där. Har något av barnen en hobby så de är utanför hemmet en em eller kväll? I så fall är det ju grönt att "fylla på" med något av övriga barns vänner den kvällen. Ni får pussla helt enkelt. Personligen kan jag inte se att ett "extra" barn dvs en vän till något av barnen skulle stjälpa hela hemmet om det är hos er ett par timmar en kväll. Som en vän som bor litet och har barn med många vänner säger - "om det är mycket trångt eller litet trångt spelar inte så stor roll - det är trångt i vilket fall som helst"    

Svar på tråden Att ta hem kompisar