• Anonym (förvirrad)

Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare

Hej

Skulle behöva lite råd gällande min pojkvän som misshandlar mig men får terapi just nu.
    Vi har varit tillsammans i ett år och efter några månader när jag bodde mer hos honom började jag se sidor jag inte sett innan. När han blev arg kunde han börja han knuffa mig och spotta i luften och när jag sa att jag tolererar inte det där att det där är varningstecken hos kvinnomisshandlare blev han ännu mer förbannad och kunde säga åt mig att dra därifrån att ingen ska anklaga han för det. Jag är den första tjejen han har ett seriöst förhållande med. Jag fick skuldkänslor istället att jag hade kallat han för kvinnomisshandlare. Innan om vi tjafsade kunde han ha en attityd som att jag förstorar allt om saker hände som jag blev ledsen av. Tror verkligen att det var den mentaliteten som fick mig lite att tappa tron på mina känslor att jag var felet och inte han. Därför lät jag det passera men sen blev det allt värre. han kunde hota mig med näven säga att han skulle kunna knäcka mig psykiskt så mycket att jag hamnar på marken. Kalla mig hora, slyna, sagt "gå och dö" att han hatar mig. knuffat mig så jag hamnat på golvet, greppat tag om mina armar så hårt att jag fått blåmärken, sagt att det är jag som provocerat han när det aldrig varit min avsikt då han många gånger reagerat såhär starkt  över småsaker. Nästan allt som som skulle vara en kritik mot han om det är något jag känner mig ledsen av (han kan vara en ganska kylig person) som sägs med fel tonläge eskalerar från hans sida till att explodera. Han har kastat ut mig från lägenheten flera gånger bett mig dra, sagt att han ska lämna mig, att jag är ett psykfall osv men alltid efteråt bett om ursäkt sagt att han har problem med ilska att han känner en enorm skam. Att han kan bli såhär mot flera närstående familj osv. Varför jag stannat är precis som de flesta offer för detta säger: De goda stunderna och hoppet. Har flera gånger stuckit ifrån han och vart nära att lämna. När jag fick reda på varför han är sån fick jag mer sympati för han, att han har en väldigt trasig barndom där pappan misshandlade han mycket som barn och gav han aldrig uppmuntran. Då tänkte jag att det måste vara därför att han inte kan hantera jobbiga känslomässiga situationer som tjafs för han vill inte ta skit från någon för hans pappa aldrig lät han uttrycka sina känslor utan slog honom ist. Hans psykolog säger att hans dåliga självförtroende gör att han vill hämnas visa att han inte tar skit men det blir på fel sätt mot andra människor. Han sökte terapi när han örfila mig så att jag blödde näsblod. Han har gått i terapi några veckor han vill verkligen förändras, han verkar helt klar ha viljan men jag vet inte om det verkligen kommer hjälpa. Det läskiga är att jag märkte att våldet trappades upp mer de senaste månaderna till att det räcker att jag säger något som inte passar han med fel tonläge så kan han flippa. sist var det i bilen för två veckor sedan när jag skulle köras till sjukhuset för operation och han blev jättearg och jag förstod inte vad jag sa som fick han att bli så arg. han slog mig med handflatan på huvet, började nypas och kalla mig hora och jag grät hysteriskt han tänkte bara kasta ut mig utanför sjukhuset och jag behövde stöd någon som kunde hjälpa mig därifrån sen. Då gick han i terapi men några veckor kommer inte förändra en människa. Jag står i vägskälet att lämna eller stanna kvar just för att han går i terapi men är så förtvivlad känner att jag tappat mitt förnuft, jag har blivit nedbruten psykiskt och blivit helt passiv i att ens ta tag i situationen och gå, lämna han. Det är så tufft för att jag har ingen att prata med. Mina föräldrar vet inte om att vi är tillsammans och de bor i en annan stad. är helt utelämnad. Jag känner att allt kommit att handla om honom: "jag har problem det vet du, jag har sökt terapi så provocera mig inte, jag gör detta för oss" detta har gjort att mina känslor, missnöje är något jag måste hålla inom mig själv för att han inte ska explodera. Det värsta av allt är att många gånger som han har behandlat mig illa på senare tid ber han inte ens om ursäkt utan kan bara bli helt kylig och inte prata med mig som att i hans värld har allt detta normaliserats och han sökt hjälp för det nu så ingen ide att be om ursäkt alla gånger.

Har någon erfarenhet av att levt med en sådan kille men som sökt hjälp för sitt beteende? 

• Svar på tråden Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare
  • Anonym (förvirrad)

Tack till er som svarat. Jag har flyttat ut från min egen lägenhet och stannar någon annanstans tills han flyttar ut.efter den sista gången var jag rädd för mitt eget liv så jag kände att det inte gick. Jag har bett han flytta ut han tog det lugnt och sa att han ska göra det. Sen skrev han ett jättelångt sms där han beskrev hans ånger och skuldkänslor och önska mig lycka till. men ändå sen skrev han att han inte vill tvinga mig till något jag inte vill känpa för. Jag har valt att begränsa kontakten men vet inte vad man har att vänta sig. Om han kommer ge med sig eller om allt kommer bli värre. Allt känns väldigt jobbigt just nu. Det är oerhört tungt.

• Anonym (Amalia)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-11-24 19:35:50 följande:
    Tack till er som svarat. Jag har flyttat ut från min egen lägenhet och stannar någon annanstans tills han flyttar ut.efter den sista gången var jag rädd för mitt eget liv så jag kände att det inte gick. Jag har bett han flytta ut han tog det lugnt och sa att han ska göra det. Sen skrev han ett jättelångt sms där han beskrev hans ånger och skuldkänslor och önska mig lycka till. men ändå sen skrev han att han inte vill tvinga mig till något jag inte vill känpa för. Jag har valt att begränsa kontakten men vet inte vad man har att vänta sig. Om han kommer ge med sig eller om allt kommer bli värre. Allt känns väldigt jobbigt just nu. Det är oerhört tungt.
    Det kan jag förstå, och det kommer ta lång tid för dig att hitta tillbaka till dig själv och det ska det få göra. Läs på om normaliseringsprocessen för att du ska kunna förstå varför du har stannat. Har du funderat på att anmäla honom och söka kontaktförbud?
  • Russinet
    Queenie70 skrev 2013-11-16 20:06:16 följande:
    Det är väl bra att han har viljan att ändras och går i terapi. Nu ska du fråga dig vad det är för störning du har som med fara för ditt liv väljer att stanna ? Självklart flyttar man tills man har klara bevis på att vederbörande är helt rehabiliterad. Ett destruktivt farligt förhållande kan bara existera om man är två som deltar.

jag tycker du borde ta och läsa på om kvinnomisshandel innan du yttrar dig och skuldbelägger den utsatta. det handlar inte om någon störning hos offret. jag har vuxit upp med en pappa som misshandlat min mamma och min och hennes rädsla för att lämna hade ingenting att göra med någon störning hos oss. det är den som misshandlar som är störd. den som blir utsatt bryts ned psykiskt och hela livssituationen är ofta mer komplex än man kan föreställa sig. du ger "råd" till en 25-åring. hur mentalt stark var du själv i den åldern? ett förhållande som innehåller misshandel är inte jämlikt. det är inte "två som deltar" utan en som håller en annan person som gisslan med hjälp av hot och våld + ömhet och kärlek.
  • Queenie70
    Russinet skrev 2013-12-03 13:58:20 följande:
    jag tycker du borde ta och läsa på om kvinnomisshandel innan du yttrar dig och skuldbelägger den utsatta. det handlar inte om någon störning hos offret. jag har vuxit upp med en pappa som misshandlat min mamma och min och hennes rädsla för att lämna hade ingenting att göra med någon störning hos oss. det är den som misshandlar som är störd. den som blir utsatt bryts ned psykiskt och hela livssituationen är ofta mer komplex än man kan föreställa sig. du ger "råd" till en 25-åring. hur mentalt stark var du själv i den åldern? ett förhållande som innehåller misshandel är inte jämlikt. det är inte "två som deltar" utan en som håller en annan person som gisslan med hjälp av hot och våld + ömhet och kärlek.

Jag vet det mesta om kvinnomisshandel och vilka mekanismer man anser vara faktorer. Däremot håller jag inte med om allt i dessa teorier. Det handlar således inte om kunskapsbrist utan om en avvikande åsikt. Jag tror inte alls det är gynnande för vare sig den enskilda kvinnan eller för kvinnor som grupp att tala om för henne att hon i mötet med en misshandlande och kontrollerande man har förlorar kontrollen och bara kan vänta på att någon räddar henne. Det vi bör satsa på är att stärka kvinnans känsla av makt, ta död på kärleksmyten, lära kvinnor att känna igen dessa män i ett väldigt tidigt skede så att nån jävla normaliseringsprocess aldrig får komma igång över huvudtaget. Och jo faktiskt så är det så att en sjuk relation inte kan pågå om den ena personen vägrar delta. Finns många kvinnor som avbryter en sådan relation innan den knappt hunnit påbörjas då de förstår vart det barkar.
  • Anonym (Amalia)
    Queenie70 skrev 2013-12-03 17:54:58 följande:

Jag vet det mesta om kvinnomisshandel och vilka mekanismer man anser vara faktorer. Däremot håller jag inte med om allt i dessa teorier. Det handlar således inte om kunskapsbrist utan om en avvikande åsikt. Jag tror inte alls det är gynnande för vare sig den enskilda kvinnan eller för kvinnor som grupp att tala om för henne att hon i mötet med en misshandlande och kontrollerande man har förlorar kontrollen och bara kan vänta på att någon räddar henne. Det vi bör satsa på är att stärka kvinnans känsla av makt, ta död på kärleksmyten, lära kvinnor att känna igen dessa män i ett väldigt tidigt skede så att nån jävla normaliseringsprocess aldrig får komma igång över huvudtaget. Och jo faktiskt så är det så att en sjuk relation inte kan pågå om den ena personen vägrar delta. Finns många kvinnor som avbryter en sådan relation innan den knappt hunnit påbörjas då de förstår vart det barkar.
    Ja risken är stor att de avbryter innan mannen är klar med normaliseringsprocessen. En kvinna som varit med om något sådant tidigare har ju större igenkänningsförmåga och förstår att detta inte är bra och drar. 
    Sedan tror jag inte på allvar att en kvinna som lever i en misshandelsrelation är nöjd med detta. Det säger väl sig själv? Men uppvaknandet kan ta lång tid och det går ju liksom aldrig att tvinga en våldsutsatt kvinna att lämna. 
    Kanske skulle vi undervisat flickor redan i skolan för vad de ska akta sig för? Hade jag vetat vilka varningssignaler jag skulle titta efter hade jag aldrig valt min fd. Växte upp i en trygg miljö, i en kärleksfull familj med både mamma och pappa. 
    Min lista ser ut såhär:
    Mannen ska prata bra om sina ex.
    Mannen ska prata bra om sin mamma och ha kontakt med henne.
    Hur är hans syn på kvinnor?
    Är han alldeles för på så ska varningsklockor ringa. Vill han förlova sig efter någon vecka eller månad, hmm..
    Dricker han mkt?
    Finns det något litet han gör som gör att du känner dig obehaglig till mods?
    Har du kommit på honom med att ljuga?
  • Anonym (Varit där)

Den lag levde med slutade slå efter terapi, för att han startade eget företag och blev av med det om han skulle dömas igen. Men han var fortfarande elak, om inte mer, hotade fortfarande, tryckte ner mig, osv.

Han misshandlade vår granne, men inte mig. Så nej, i vårt fall hjälpte det inte.

Amalia, bra skrivet!!

• Anonym (fe)
    Queenie70 skrev 2013-11-16 20:06:16 följande:
    Det är väl bra att han har viljan att ändras och går i terapi. Nu ska du fråga dig vad det är för störning du har som med fara för ditt liv väljer att stanna ? Självklart flyttar man tills man har klara bevis på att vederbörande är helt rehabiliterad. Ett destruktivt farligt förhållande kan bara existera om man är två som deltar.
    Du har alldeles fel. Min man klarar utmärkt att fortfarande vara galen trots att jag inte längre lever med honom. Jag deltar inte men enligt honom så är jag fortfarande hans fru som han aldrig ska glömma och vi ska vara gifta föralltid. Och eftersom det sakta smög sig på psykiskt så hade han brutit ner mig jävligt mycket innan han ens blev fysisk. Jag anser inte mig vara störd
  • Queenie70
    Anonym (fe) skrev 2013-12-04 23:52:44 följande:
    Du har alldeles fel. Min man klarar utmärkt att fortfarande vara galen trots att jag inte längre lever med honom. Jag deltar inte men enligt honom så är jag fortfarande hans fru som han aldrig ska glömma och vi ska vara gifta föralltid. Och eftersom det sakta smög sig på psykiskt så hade han brutit ner mig jävligt mycket innan han ens blev fysisk. Jag anser inte mig vara störd
    Jag definierar det iof. inte som att vara deltagande, när man lämnat och sedan blir stalkad av ett psykoex.
  • ledigidag

TS är inget "psykfall", hon har reagerat helt normalt. Hon har bara varit tillsammans med killen i ett år och han var inte våldsam från början. När han blev det övervägde hon att lämna, men gjorde som många andra: Tyckte synd om honom när hon hörde om hans bakgrund och levde på hoppet att terapi skulle kunna förändra honom. Man får heller inte glömma att de bra stunderna i deras relation, säkert har varit fler än de dåliga. Även om det inte verkar så i TS trådstart där hon av naturliga skäl bara beskriver det negativa.

Nu har hon dock lämnat när våldet har eskalerat. Hon har alltså INTE stannat och "funnit" sig i det. Hon stannade så länge våldet inte var grovt och så länge det fortfarande fanns hopp om förändring och bättring från hans sida. Det klart att hon känner sig nerbruten efter det här turbulenta året, men jag tycker inte att det låter som om hon har blivit offer för någon normaliseringsprocess, iaf ingen fullbordad sådan. Det är inte som att hon har stannat och funnit sig i det i 10 år.

Hon skriver också att hans första angrepp uppkom vid "tjafs", då är det lätt att (helt eller delvis) ta på sig skulden för det inträffade. Dvs han blev våldsam för att de bråkade. Den senaste tiden verkar han däremot ha blivit provocerad för minsta lilla och det var kanske först då TS insåg att situationen var ohållbar. Dvs hon kunde inte "skuldbelägga" sig själv längre. Lägg till att killen har bett om ursäkt för sitt beteende och lovat att gå i terapi, vilket han nu också gör. Dvs ännu en "hållhake" på partnern.

TS borde självklart ha lämnat för länge sen, men jag förstår varför hon inte kom till skott förrän nu. Till TS vill jag bara säga: Lycka till och gå INTE tillbaka. Du kommer att kunna bygga upp ditt liv igen. Det känns hopplöst nu, men för bara ett år sen hade du ett normalt liv. Det finns många andra bra killar där ute, som aldrig slåss! Var uppmärksam på varningssignaler i framtiden och tro inte att han kan förbättras bara för att han säger det. Bättre att satsa på någon som är "hel" från början, eller hur?

• ledigidag

Tillägg: TS skriver också att hon inte fann sig i det killen gjorde, att hon sade ifrån osv. Dvs knappast en "svag" kvinna som accepterar vad som helst bara för kärleks skull.

Det är förövrigt en myt att kvinnor alltid stannar hos våldsamma män. Många lämnar antingen omgående eller så fort det eskalerar. Men dem hör vi sällan talas om. Vi hör bara talas om dem som stannar alldeles för länge och i värsta fall inte kommer ur det med livet i behåll.

Svar på tråden Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare