• Anonym (Ledsen)

Varför frågar inte mamman mig...?

Jag tror inte detta är nåt specifikt problem bara för mig... Mamman blir sjuk eller nåt annat som gör att hon inte kan ha hand vår dotter men hon ber inte mig!!! Jag blir så ledsen, arg och besviken över hennes sätt att handskas med problemet, varför inte be mig ha min 3,5 åriga dotter trots att det inte är min helg... Jag har inte missat några av mina helger eller något annat tillfälle under 3 års tid, jag tar ledigt en massa för att få umgås med dottern, jag sitter hellre inne en hel helg med en sjuk dotter än roar mig själv om det skulle va så, så var är problemet?? Varför skulle inte jag kunna få lite mer tid med min dotter då det ändå skulle kunna passa istället för att skaffa barnvakt... Och sen är det skillnad på hennes föräldrar och mina föräldrar, hos hennes går det jättebra att dottern är medans hos mina måste jag va med enligt henne, varför ska det va så, hon är ju van sen födseln och har alltid vart hos mina, men ändå....!? Bara för att det inte är min helg så behöver inte jag tillfrågas, eller var ligger problemet, dottern har ju växt upp med mig och i detta hus så hon måste ju känna sig trygg här, är mamman rädd för att förlora dottern om jag får ha henne mer än två dagar var fjortonde dag...!? Känner mig bara så ledsen och uppgiven att mamman inte ser till min och dotterns relation.. ;-(

• Svar på tråden Varför frågar inte mamman mig...?
  • jamenvafan
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-17 22:41:12 följande:
    E2...det låter ändå som om ni har löst det bra. Önskar oxå ja kunde fått hämta på dagis någon dag för att umgås lite innan hon ska till mamman men en liten ort har lite dåligt med utbud och ja kan ju inte direkt åka hem till mig för att sen åka tillbaka 30-60 min senare. Nu i år har jag vart föräldraledig varannan fredag så då har jag hämtat på torsdagen, hade önskat att vi kunde fortsatt med detta även efter nyår då ledigheten är slut...

Vad är lösningen för dig då? Inte bara just den här gången men även när barnet börjat skolan? Hade ni pratat om att biomamman skulle flytta och hur vårdnaden skulle se ut innan?
  • Anonym (E 2)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-17 22:41:12 följande:
    E2...det låter ändå som om ni har löst det bra. Önskar oxå ja kunde fått hämta på dagis någon dag för att umgås lite innan hon ska till mamman men en liten ort har lite dåligt med utbud och ja kan ju inte direkt åka hem till mig för att sen åka tillbaka 30-60 min senare. Nu i år har jag vart föräldraledig varannan fredag så då har jag hämtat på torsdagen, hade önskat att vi kunde fortsatt med detta även efter nyår då ledigheten är slut...

mm, jag förstår dej, man vill ju inget annat än att spendera tid med sina barn! ni har inte så bra relation till varann att du kan komma till henne å spendera någon timme lr så hemma hos mamman som jag fattar? du kan inte fortsätta vara ledig varannan fredag efter nyår då om du gärna vill det?

dotterns pappa tycker ju inte att det är de roligaste att vara hemma hos oss (mej och sambon) men han kommer hit då å då för att träffa dottern ändå, vilket säger en hel del om det iaf, han är villig att komma hit å vara här även om han ibland kan tycka det är jobbigt å så.. men han gör de för dotterns skull å för han vill träffa henne!     
  • Anonym (Ledsen)

Dskuterat vårdnaden!? Jag var aldrig medräknad, hon flytta och tog allt med sig, jag erbjöd mig att var föräldraledig e längre period men det var en dålig lösning så något alternativ har aldrig funnits då denna väg har endast vart enkelriktad.. :(

• Anonym (Ledsen)

Efter allt som har vart har ju min och mammans relation raserats men jag försöker att bygga upp den igen. Jag har gett förslag på fika hemma hos dem för att få tid ihop med dottern trots det jobbiga läget. Mammans nya kille har jag inget emot för vi har ju inget otalt med varann. Han har väl bara fått höra hennes version, vilket är synd men så blir det ju

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2013-11-17 20:17:31 följande:
    Kanske för att du valt att bara ha henne 4 dagar i månaden?
    Hur vet du att TS VALT det?
    Anonym (Krass) skrev 2013-11-17 20:22:51 följande:
    Men du har dottern 4 dgr i månaden... Det tycker du inte är konstigt? Det är knappast att ta ansvar som förälder!
    Bullshit!

Är uppväxt under en tidsperiod då knappt någon kommit på växelvisboende för barn till frånskilda föräldrar.
    Det fungerade bra, jag hade en bra uppväxt och bra umgänge med båda föräldrar och en massa fördelar gentemot växelvis boende.....bristande ansvar?
    Anonym (?) skrev 2013-11-17 20:33:05 följande:

Varför har du henne inte mer då?
    Kan vilket stolpskott som helst räkna ut på ena handens lillfinger!

• Anonym (Seriöst!?)

Men ni som kommer med alla möjliga konstiga lösningar och anklagelser, är ni seriösa? För det första är det väl en otroligt konstig inställning att man måste vara en dålig pappa för att barnet inte bor hos en! Visst finns dom som vill lämpa över allt ansvar på den andre föräldern men det finns också dom som har det så för BARNETS BÄSTA! Vår son bor hos mig just för att hans pappa är mån om sonens bästa. Ingen sv. Vresig pappan eller jag skulle vilja bo i en resväska och flytta vv och skulle därför aldrig begära att sonen ska behövs göra det heller. Istället får han tryggheten att ha ett hem med samma rutiner och personer hos sig samt två delaktiga föräldrar! För trots att det faktiskt blir bökigare för både pappan och mig att se till att han och sonen har möjlighet att ses och ha kontakt utöver vh då dom bor tillsammans så tycker vi att det är självklart att vi vuxna är dom som ska böka, och inte barnet! Men om mamman inte tillåter TS att ha den kontakten så är det väl hon som ska stå till svars, och inte TS? Dock är jag övertygad om att sonens pappa skulle ta sin väska och följa efter om jag tog sonen och flyttade.. Och även om det självklart inte är lätt att flytta TS så måste du ju förstå att det kan bli så här nör avståndet är stort. Ses nu så sällan kanske mamman faktiskt inte anser att dottern är trygg med att vara med dig när hon mår dåligt. Och att hon skulle vara hos farmor istället för att leka med sina kompisar och inte få kontinuitet i förskolan kan jag också förstå att mamman säger ifrån om. Inte är det väl heller dottern som ska behöva sitta i bil flera timmar för att hälsa på hos dig några timmar och sen åka hem, utan di som får hitta på nåt i dotterns stad med henne. För ni som svamlar om att tänka på barnet genom att stämma mamman, eller låta ungkraken slitas mellan två förskolor och kompiskretsar kan ju omöjligt mena att det är för barnets bästa!? Då är det väl TS som ska flytta, och inte barnet som ska behöva byta stad vv? Sluta skrika "barnets rätt till båda sina föräldrar", det innebär inte att barnet ska behöva flytta mellan sina föräldrar utan bara att barnet ska ha möjlighet till en relation med mamma och pappa.

• Tom Araya
    Anonym (Jösses) skrev 2013-11-17 21:13:58 följande:

Men ge inte efter du är pappan du är lika viktig som mamman. Slåss med näbbar och klor för din dotters rätt till sin pappa. Koppla in familjerätten och gör allt. 3.5 mil är inget, ha två dagis? Flytta? Agera!
    Får man ha två dagisplatser? Är det ens lämpligt, med tanke på kompisar, lokaler, pedagoger mm?

Det är inte bara att flytta för att mamman flyttat, TS har väl annat att tänka på med, som jobb exempelvis.
  • Tom Araya

Flera av er kommer med helidiotiska idéer som går ut på att strikt köra på vv-systemet trots att det mest är till nackdel för alla.

• Kokoala

Haha, ni är så jäääävla dumma så klockorna stannar. Det är ju URTYDLIGT att pappan vill ha sin dotter mer än 4 dagar i månaden men ni galna FL-mammor vill alltid tolka det annorlunda. Så fort det är en bonusmamma eller en pappa så kommer FL-maffian och ska klanka ner och trycka ner. Helt ofattbart.

Lider med dig, TS! 

• Anonym (Rak i ryggen!)

Du är helt klart för defensiv. Du får faktiskt skärpa dig så du inte tappar kontakten med ditt barn för fyra dagar i månaden är på tok på lite anser jag.
    Du får helt enkelt bena ut vilka alternativ du har och framföra tydligt - gärna i mejl eller liknande så du sen har det på papper att du vill öka umgänget. Glöm allt som varit hittills och fokusera framåt. Presentera konkret utan värderingar eller anklagelser vad du vill och varför och att du har kapacitet för det.
    Skiter det sig så tar du kontakt med familjerätten i din kommun och hör dig för hur du ska gå vidare.
    Glöm alla fikor och sånt i detta läge. Räta på ryggen och ta ditt ansvar. Ta ingen skit! 

Svar på tråden Varför frågar inte mamman mig...?