Liiz01 skrev 2015-04-07 09:24:04 följande:
Jag gjorde några äldreomsorgsutredningar under min praktik men då fanns inga formulär eller utredningsinstrument. Då kunde en person eller dennes barn kontakta oss. Vi hörde oss för vad det gällde och under hembesök frågar man lite vad problemet är, varför personen inte klarar av att ex städa m.m o sen lite kort om bakgrund och medicinsk hälsa ex diabetes, waranbehandling ifall personen skulle larma och inte kunna prata för sig. Då faller det ju sig naturligt att inte fråga om personens sovvanor om personen endast vill ha hjälp med städ men det fanns inget uttalat att man inte kan fråga vad som helst och hur spm helst så länge det endast finns relevant info i utredningen. Så det verkar "bekvämt" med formulär kring vilka frågor man kan ställa för det tyckte jag var svårt under min praktik, just vilka frågor kan kunde ställa om personen inte var särskilt samarbetsvillig och pratglad.
Kan du ge exempel på ett "fall" och då förklara hur du går tillväga med frågor/fördjupningsteman? Jag verkar ha svårt för att fatta om det inte blir mer konkret
Jag är inte insatt i äldreomsorgsutredningar, men här har du ett exempel på frågor under område utbildning:
Går Pelle för det mesta i skolan?
Har Pelle en vän i skolan?
Är Pelle mobbad i skolan?
Har Pelle ett gott förhållande till någon av personalen?
Klarar Pelle skolarbetet?
Har Pelle en positiv inställning till undervisningen?
Är Pelle störande eller uppvisar bråkigt beteende i skolan?
Har Pelle en bristande koncentration som försvårar inlärning?
Kommer Pelle i tid till skolan?
Har Pelle haft normal frånvaro från skolan under det gångna året?
Eventuella skolbyten?
Behöver Pelle särskilt stöd i skolan?
Hur fungerar läxläsningen?
Vad har Pelle för fritidssysselsättningar?