• Skruttmamma

Samlar ni någon servis?

Hm, vet inte om Heminredning är rätta stället men en servis pryder ju sin plats i hemmet så...

Undrar om ni samlar på någon servis eller kanske bestick? Själv samlar jag på City Park från Villeroy & Boch, tycker den är underbart fin med sina löv! (Blir ni nyfikna kan ni kolla på eshop.villeroy-boch.com/se/ och söka på City Park).

Skulle vilja börja samla på vackra bestick också men just nu räcker inte ekonomin till... Så det får vänta; men jag tittar gärna på länkar eller bilder på era serviser/bestick för att roa mig under tiden!

• Svar på tråden Samlar ni någon servis?
  • finemang

Aha, det är inte arvgods alltså!? Yra jag..

Jag tycker du ska göra lite som du vill där, jag menar, om du säljer den så kan du ju alltid köpa en ny, och då kan man ju säga att den egentligen är från din farmor!

• Skruttmamma

Ja visst kan det kännas dumt förstås! Svårt sådant där... Jag blev riktigt rationell när vi flyttade tre gånger inom bara några år, då åkte allt onödigt ut. I bland är det väldigt bra att flytta just pga det!

• LPW

Vi har två serviser (en ärvd som är nästan vit med en guldkant runt om samt en servis dock utan koppar från Design House Stockholm som vi använder till vardags). Jag vill skulle dock vilja ha kopparna från "Blue Fluted Mega" från Royal Copenhagen, men har inte bestämt mig hur jag skall göra ännu i och med att vi dels har koppar så att det räcker och dels för att den är såpass dyr.

• Konvaljen

Vi har Mårbacka från Rörstrand. Fick den i bröllopspresent och gillar den inte så jättemycket, skulle hellre vilja ha Corona av Jonas Bohlin och en servis från Mateus. Men Mårbackatallrikarna får hänga med ett tag till, om ingen vill köpa dem förstås...?

Bestick har vi Fjord från Hardanger och de älskar jag, speciellt den "tunga" känslan från kniven.

• citronella

Vi har Corona av Jonas Bohlin. Sen har jag en kaffeservis i blå blomster kunglig dansk ordentligt nerpackad i källaren, aldrig använd...
    Till vardags käkar vi på IKEAS PS tallrikar vita med ljusblått bräm.

• Tulip

Jag samlar på Swedish Grace från Rörstrand (matservisen) i vitt och så har min sambo sedan tidigare höganäsporslin (mattallrikar, tekoppar, kaffekoppar, frukostskålar...). Vi har svårt att få plats i köksskåpen.

Jag har dessutom nästan 30 delar av en kaffeservis som jag började spara på när jag var 10 år... Den ligger nerpackad i en låda som står i förrådet... Den är inte i min smak längre och dessutom har jag aldrig lärt mig att dricka kaffe! Helst skulle jag vilja sälja den, men mamma har lyckats övertala mig att ha den kvar "för den är ju så bra att ha när man fyller år"!

• finemang

Swedish Grace gillar jag skarpt, och även Cororna! Bra smak alla har!

• Skruttmamma

Ja det tänkte jag också, vilken lysande smak alla har i denna tråd!

• finemang

Ja, fast vad hade vi väntat oss? Det är ju fl!

• pressan

Samlar Pentik mansikka (jordgubbe). Har den lite vardag och så fest

Svar på tråden Samlar ni någon servis?