• Skruttmamma

Samlar ni någon servis?

Hm, vet inte om Heminredning är rätta stället men en servis pryder ju sin plats i hemmet så...

Undrar om ni samlar på någon servis eller kanske bestick? Själv samlar jag på City Park från Villeroy & Boch, tycker den är underbart fin med sina löv! (Blir ni nyfikna kan ni kolla på eshop.villeroy-boch.com/se/ och söka på City Park).

Skulle vilja börja samla på vackra bestick också men just nu räcker inte ekonomin till... Så det får vänta; men jag tittar gärna på länkar eller bilder på era serviser/bestick för att roa mig under tiden!

• Svar på tråden Samlar ni någon servis?
  • Linda1976

Nej, det gör jag inte! DÄremot så räknar jag med att ärva sisådär 3-4 kompletta serviser av diverse märken. Jag är enda barnet och enda barnbarnet...... Var ska man göra av allt, så småningom?

• finemang

Jadu, linda: Vill du inte ha ALLT du får, så får du kanske tjäna en kosing på dem?

• Linda1976

Haha... ja, man får väl sälja av en del kanske Hatar att ha skåpen fulla av grejer man inte använder... det har jag iofs redan.... suck... vad man samlar på sig en massa pinaler!

• Karpet

Jag samlar på silverbesticken Olga.

• finemang

Linda: Ja, det är ju väldigt onödigt att ha massa saker som tar plats, när men inte använder dem. Men som du sa; det har man ju redan!

• ibm

Nej! Samlar inte på ngt. Och har enbart sådant som används - frekvent.

• Karpet

Jag tror att jag ska registrera mig hos Villeroy & Bosh inför mitt bröllop så får gästerna beställa presenter därifrån.

• finemang

Karpet: Ja, sedan kan du ju göra en önskelista via Duka till exempel, och då markerar de ju redan köpta och inte köpta varor så blir det lättare för alla, och du slipper dubletter mm..

• Karpet

Finemang

Det är precis min idé. Jag har redan lagt upp en sådan lista hos Harrods (vi gifter oss i London, och hälften av gästerna är därifrån), så jag skulle behöva ett par svenska också. Fast Villeroy & Bosh är väl tyska iofs och de finns nog även i England.

• finemang

Ja, men precis! Är ju jättesmart! Kan ju funka på Inspiration också, om ni har de i närheten!? Har huur fina saker som helst, och lite nya serviser också. Supersnygga, samlar själv på en sådan!

• ibm

Jaha...vi har ju tallrikar, koppar, skålar mm från Höganäs (vet inte om de heter ngt speciellt), som vi använder dagligen, fick en del och köpte resten. Innebär det att jag samlar på en servis? Eller måste jag köpa fler delar emellanåt för att det ska räknas som samlande? Har iaf aldrig tänkt på det som samlande...och jag skulle inte kunna tänka mig att ha en "finservis" som bara står...utom då den tas fram vid högtidliga tillfällen...och som ungarna inte får komma i närheten av. Hur gör ni som har sådana, är det bara för vuxna?

• finemang

Hej, ja, jag tycker att man kan kalla det samla om man har tex höganäs, eller kanske att du samlat klart på den?!

Alltså, min fin servis är inte på långa vägar klar, men när den blir det så kommer jag nog använda den på helgen, kanske jul och fördelsedagar, eller något annat speciellt. Är roligt när man kan plocka fram det "fina" om man ska mysa lite extra!
    Höganäs kan man ju också duka med väldigt fint, så egentligen behöver man ju inte kosta på sig en dyr finservis om man inte är intresserad av det, tycker jag!

• skriva

Bestick Oval Steel från Boda Nova - Mikael Björnstierna på 70-talet

Porslin Teema från Arabia - Kaj Franck 1952

• Skruttmamma

ibm; Nehej då, är det findukning hemma så gäller det för alla (inte min ettåring dock för han gillar just nu att kasta tallrikar )!

Min treåriga kille tycker det är jättekul när jag dukar fint, tänder ljus och sådant. Tycker inte det skulle vara något kul alls om jag bara dukade fint åt de vuxna, går ett glas eller tallrik sönder (vilket de inte har gjort) så är det ju faktiskt bara att ersätta.

• ibm

Finemang; ja, då samlar väl jag oxå, har ju faktiskt tänkt komplettera lite .

Skruttmamma; skönt att höra att alla inkuderas i findukningen, förstår att ettåringnen inte riktigt är där ännu

Min svärmor findukar för vuxna, tycker det inte känns bra då min äldsta oxå vill ha finfat och glas, inte heller tioåriga kusinen får använda dessa, trist

• eyry

ja rörstrands linnea, dock går den ju aldrig och få tag i

• Sallisen

Ja, jag samlar på Switch 3 från Villeroy & Bosch. Nu är det ifs eeeevigheter sen jag köpte en del, hoppas servisen finns kvar än! ;)

• Jenny70

Tyckte den va ok. Jag har oxå en hel del från Villeroy & Boch, men tror den har utgått. Hittade den inte i din länk i alla fall. Minns inte ens vad den heter. Har haft den se´n jag flyttade hemifrån & jag använder den aldrig längre. Har även tallrikar i Höganäs. Mellanblå. Ingen färg jag skulle välja nu heller, men man kan ju heller inte ändra servis vartannat år! Tyvärr. Har en servis jag köpte nu när vi flyttade ihop förra året, men det är en superbillig, men jag tycker hemskt mycket om den i alla fall! Benvita tallrikar, lite gammaldags men jag gillar att den är ljus. Finbestick har jag inte direkt, jag har rostfria från Gense Silk. Fina tycker jag, men jag använder dom jämt. Till vardags eller fint - spelar ingen roll, tycker jag.

• Annna

Jag samlar Höganäs! Vossblå fastnade jag för =)

Svar på tråden Samlar ni någon servis?