• mycketsaft

Katt som bits

I förrgår bet min katt svärmor i handen så pass att det började blöda. Hon fick ta en stelkrampsspruta och fick utskrivet penicillin i två veckor. Hon tycker att katten bör avlivas.

Hon har gjort likadant på mig några gånger tidigare, men jag har aldrig behövt någon behandling. När hon var liten kunde hon våldsamt attackera mina ben när hon var busig men det har hon slutat med. De gånger hon bits nu är när man sitter och klappar henne, hon kurrar och trycker sig mot handen och mitt i alltihop hugger hon till, helt utan förvarning. Hon springer inte iväg eller något sådant heller utan sitter kvar som om inget hade hänt. Jag brukar kasta ner henne från mitt knä och skrika till men jag måste nog ha andra tips på hur jag ska få henne att sluta med det här. Jag stryker henne inte några längre stunder utan låter henne bara ligga kvar i knät med handen stilla på hennes kropp, eller låter bli att röra öht och då bits hon aldrig.

Idag hälsade min mamma på och kisse satt i hennes knä och gosade, jag skulle just säga att hon skulle sluta stryka henne och bara låta henne ligga, hann inte säga det förrän hon högg :( Som tur är brydde sig min mamma inte så mycket utan skrek till och puttade ner katten.

Tips, snälla?

• Svar på tråden Katt som bits
  • Birgitta2

Vissa katter bara funkar så. Framförallt när man kelar för mycket med dom. Det blir helt enkelt FÖR bra. Så var lyhörd för hur katten reagerar. Håll koll på öron, svans och kroppsspråk över huvudtaget.

• mycketsaft
    Birgitta2 skrev 2013-12-13 16:00:34 följande:
    Vissa katter bara funkar så. Framförallt när man kelar för mycket med dom. Det blir helt enkelt FÖR bra. Så var lyhörd för hur katten reagerar. Håll koll på öron, svans och kroppsspråk över huvudtaget.
    Det är så jag har tänkt, att det inte går träna bort eftersom att katten bara är så, hoppades att jag hade fel :/ Det jobbiga är att hon verkligen inte visar minsta lilla tecken innan hon hugger, själv klappar jag ingen längre stund även om hon vill mer just för att undvika att det blir sådär. Kanske enda sättet är att säga åt gäster att inte klappa mer än typ 30 sekunder :/
  • Birmafröken

Gäster behöver inte klappa katten öht. Din katt verkar bli överstimulerad väldigt fort och när hon blir det är bitandet en instinkt som hon inte kan rå för. Om man öht ska klappa katten måste man respektera att katten är känslig för fysisk kontakt och behärska sig.

Katten ska inte behöva ista livet bara för att människor beter sig fel.

• nemo1

Kastar du ner katten och skriker på den?? Då får du skylla dig själv. Ett enkelt nej och avleda! Har du varit hos veterinär för undersökning?

• mycketsaft
    nemo1 skrev 2013-12-13 16:45:53 följande:
    Kastar du ner katten och skriker på den?? Då får du skylla dig själv. Ett enkelt nej och avleda! Har du varit hos veterinär för undersökning?
    Jag skriker till av smärta och knuffar/puttar eller ställer mig upp så katten hoppar ner. Det är inte vanliga bett som de flesta katter kan ge utan det är rejäla hugg, som när de dödar ett byte, hon släpper inte om hon inte ramlar ur min famn eller att jag tar i nackskinnet och drar lös henne.
    Birmafröken skrev 2013-12-13 16:35:55 följande:
    Gäster behöver inte klappa katten öht. Din katt verkar bli överstimulerad väldigt fort och när hon blir det är bitandet en instinkt som hon inte kan rå för. Om man öht ska klappa katten måste man respektera att katten är känslig för fysisk kontakt och behärska sig.

Katten ska inte behöva ista livet bara för att människor beter sig fel.
    Hon är väldigt kelig och kommer alltid fram och stryker sig mot folk, sen vill hon sitta i knät och stryker sitt ansikte mot människan hon sitter hos ansikte och kropp, då är det svårt att bara ignorera ;) Själv har jag inte blivit biten på flera månader men jag vet ungefär hur länge jag kan klappa/stryka/klia innan hon hugger men det är inte så lätt för andra att veta. Tidigare har hon aldrig gjort så mot andra, de har kunnat gosa hur länge som helst utan att hon gjort något, det har bara varit mot mig, som hon tyr sig mest till som hon huggit så där. Och nej det finns inte en chans att jag varken avlivar eller omplacerar henne. Skrev med det för att ni ska förstå hur upprörd svärmor blev. Hon gick omkring med en kudde resten av kvällen för att mota bort katten och så fort hon kom i närheten ställde hon sig och tjöt att jag skulle ta bort den.

• mycketsaft
    nemo1 skrev 2013-12-13 16:45:53 följande:
    Just ja, nej jag har inte undersökt henne för just det eftersom att jag träffat andra katter som verkar tycka att det är så skönt och mysigt att de inte vet vad de ska ta sig till så de biter till. Hon låter barnen göra typ vad som helst så jag tror inte hon har ont.
  • mycketsaft
    mycketsaft skrev 2013-12-13 20:09:55 följande:
    Just ja, nej jag har inte undersökt henne för just det eftersom att jag träffat andra katter som verkar tycka att det är så skönt och mysigt att de inte vet vad de ska ta sig till så de biter till. Hon låter barnen göra typ vad som helst så jag tror inte hon har ont.
    Hon är även jättelätt att hantera, går lätt att bada, klippa klor på, rensa öron, torka ur ögon osv så det är bara när det blir för skönt hon gör så där.
  • Birmafröken

Vilka barn är det som katten låter göra typ vad som helst? Verkar inte genomtänkt att låta barn göra typ vad som helst mot en katt som bevisligen reagerar instinktivt med ordentliga bett i vissa situationer.

• Birmafröken

Hur gammal är katten, vad har hon för bakgrund, när kom hon till dig och är hon kastrerad?

• mycketsaft
    Birmafröken skrev 2013-12-13 20:28:57 följande:
    Vilka barn är det som katten låter göra typ vad som helst? Verkar inte genomtänkt att låta barn göra typ vad som helst mot en katt som bevisligen reagerar instinktivt med ordentliga bett i vissa situationer.
    Katten är ca 1½ år, importerad från Danmark, haft henne sen hon var 15 veckor, det skiljer en vecka mellan henne och min yngsta dotter så de har varit små tillsammans och katten har alltid haft superbra tålamod med henne. Barnen är 4½ och 1½, de plågar ju inte katten men de kan bära på henne (på det sätt som barn brukar bära katter) och busa runt utan att katten blir rädd eller så, blir det för mycket hoppar hon upp i sitt klösträd. Ser jag att de går för långt så säger jag självklart till och barnen lugnar sig. Det är en helt vanlig katt och helt vanliga barn alltså.

Hon är inte kastrerad och jag har tänkt tanken att hon kanske slutar när hon väl blir kastrerad, men det är inte dags än, hon är tänkt för avel men nu när hon gjort på det här viset två gånger på tre dagar börjar jag bli orolig.

(innan ni börjar gorma över aveln så kan jag säga att hon så klart har stamtavla och jag har stamnamn, hon är utställd och är nästan perfekt ;) Bara pyttelite för rak profil, jag testar för hcm och vaccinerar och bla bla bla, så jag behöver inga reprimander)
Svar på tråden Katt som bits